Hubble Space Telescope.
Volledig scherm
Hubble Space Telescope. © AP

Het einde van de Hubble telescoop?

Al 31 jaar lang ontrafelen wetenschappers samen met de Hubble ruimtetelescoop de geheimen van ons universum. Maar op 13 juni stopte de telescoop plots met werken na een onverwachte computerstoring. Drie herstartpogingen later geeft de Hubble nog steeds geen teken van leven.

• Staaf De Slovere

1 week geleden
    Aanvulling op artikel: de Hubble telescoop is weer werkende met een backup computersysteem.
  • Jan hertogs

1 maand geleden
    Voyager werkt nog steeds! tenminste de onderdelen die nog energy krijgen. Goed spul!
  • Yves Steenssens

1 maand geleden
    Hubble telescoop heeft ons geweldig geholpen het universum te ontdekken in al zijn glorie -zonde dat het een einde neemt ...
  • Marc Puystiens

1 maand geleden
    schiet toch eens die James Webb de ruimte in. Die zal al veel meer zien. Pasop, met respect voor Hubble, want die heeft toch zijn dienst bewezen, soms ook al terwijl ze dachten dat hij afgeschreven was ontdekte hij nog zaken die men niet voor mogelijk hield. Knap staaltje techniek.
  • Johnny L Verhoeven

1 maand geleden
    Nu de space shuttele niet meer vliegt hebben ze toch geen mogelijkheid om er naartoe te gaan om onderdelen te vervangen.
  1. Waarom bouwt de ESA de grootste ruimtetelescoop ooit? Wetenschapsjournalist Martijn Peters legt uit
    Play

Waarom bouwt de ESA de grootste ruimtetele­scoop ooit? Weten­schaps­jour­na­list Martijn Peters legt uit

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft zijn plannen voorgesteld voor de James Webb-ruimtetelescoop. Dat moet de grootste en krachtigste ooit worden. 1200 wetenschappers bouwen eraan mee uit 14 landen, en ook de Amerikaanse NASA en de Canadese ruimtevaartorganisatie zijn betrokken. Hun ambitie is dan ook groot: dit jaar nog de Hubble-ruimtetelescoop vervangen. Maar waarom is hij zo groot? En waarom moet de Hubble-ruimtetelescoop vervangen worden? En vooral: wat wil ESA er net mee doen? Wetenschapsjournalist Martijn Peters legt het uit in bovenstaande video.