Op basis van wetenschappelijke gegevens werd in 2008 deze reconstructie van een neanderthalervrouw gemaakt. © Joe McNally

Gen van neanderthaler ‘schuldig’ aan deel ernstige Covid-gevallen

Genen van neanderthaler-voorouders zouden in sommige gevallen zorgen voor een ernstiger verloop van Covid-19. Dat stellen Duitse onderzoekers in het gerenommeerde natuurwetenschappelijke tijdschrift Nature

1. Kan mutatie invloed hebben op coronavaccin? Onze wetenschapsexpert legt uit

Kan mutatie invloed hebben op coronavac­cin? Onze weten­schaps­ex­pert legt uit

Gaat er een nieuwe, gevaarlijkere variant van het coronavirus de ronde? Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat zo goed als alle besmettingen tijdens de tweede golf in de stad Houston afkomstig zijn van een variant van het SARS-CoV-2-virus. Deze variant van het virus zou wel besmettelijker zijn, maar is niet dodelijker of gevaarlijker dan de reeds gekende varianten, blijkt uit de voorpublicatie van het onderzoek.
  2. Steeds meer herbesmettingen met coronavirus: vaccinatie zal wellicht herhaald moeten worden
    PREMIUM

Steeds meer herbesmet­tin­gen met coronavi­rus: vaccinatie zal wellicht herhaald moeten worden

Wie al eens met Covid-19 besmet is geweest, kan daarom nog niet gerust zijn: er duiken steeds meer gevallen van herbesmetting op die met labotesten zijn aangetoond. Wellicht vormen die slechts het topje van de ijsberg en moeten we dus onze hoop op groepsimmuniteit temperen. Volgens viroloog Johan Neyts is er geen reden tot paniek, maar het ziet er wel naar uit dat we, eens er een vaccin is, meerdere keren om een spuitje zullen moeten gaan.