Belgen ontdekken mogelijk bewoonbare planeten (maar dat maakt die nog niet van ons)

Een internationaal team van astronomen onder leiding van wetenschappers van de Luikse Universiteit (ULg) heeft op slechts veertig lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Waterman drie levensvatbare exoplaneten gevonden. Het zijn tot nu toe de beste plaatsen om (met de huidige technologie) te zoeken naar leven buiten ons zonnestelsel. Mocht er leven op die planeten mogelijk zijn, betekent dat echter niet dat we die zomaar mogen claimen. We moeten rekening houden met het 'ruimteverdrag' dat vrede in de ruimte moet garanderen.

1. Drie mogelijk bewoonbare planeten ontdekt op slechts veertig lichtjaar van aarde

Een internationaal team van astronomen onder leiding van wetenschappers van de Luikse Universiteit (ULg) heeft op slechts veertig lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Waterman drie levensvatbare exoplaneten gevonden. Dat hebben de ULg en de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO, parallel met een publicatie in het vakblad Nature, meegedeeld. Het zijn tot nu toe de beste plaatsen om (met de huidige technologie) te zoeken naar leven buiten ons zonnestelsel.
  2. Perfect als cadeau én een must-have voor je thuiskantoor: dit zijn de beste waterkokers
    Multimedia

Perfect als cadeau én een must-have voor je thuiskan­toor: dit zijn de beste waterko­kers

Bestaat er een simpeler huishoudtoestel dan een waterkoker? Misschien niet, maar feit is dat het toch echt handige dingen zijn, die hun nut extra bewijzen in de koudere maanden van het jaar. Ze zijn populair, en dat weten de fabrikanten ook: in de Pricewatch staan er maar liefst 700 toestellen! Onze techredacteur zocht er vier goed beoordeelde modellen uit, voor kleine én grote budgetten.
  1. Kan jij raden wie er in de huid van Marc Van Ranst en Steven Van Gucht kruipt?
    Play

Kan jij raden wie er in de huid van Marc Van Ranst en Steven Van Gucht kruipt?

2. Matthew (19) maakt wereldwijd indruk met waanzinnige kaartskills