De exoplaneten werden met de ruimtetelescoop Kepler van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa waarneembaar. © AP

Astronomen ontdekken recordaantal nieuwe planeten

VideoDe ruimtetelescoop Kepler van het Amerikaanse lucht- enruimtevaartagentschap NASA heeft buiten ons zonnestelsel 1284 nieuwe planeten ontdekt. Negen daarvan bevinden zich op een 'leefbare' afstand van de zon. Het is het grootste aantal exoplaneten dat ooit ontdekt is.

1. Wetenschapper vindt manier om in halfuur naar Mars te reizen... en de technologie is nu al beschikbaar

Wetenschap­per vindt manier om in halfuur naar Mars te reizen... en de technolo­gie is nu al beschik­baar

"Dit is géén science fiction", zegt Philip Lubin, kosmoloog aan de University of California. De wetenschapper meent een manier gevonden te hebben die ons toelaat om in amper 30 minuten naar Mars te reizen. Dankzij lasertechnologie zouden we ook ruimtevaartuigen naar nog verder afgelegen gebieden kunnen sturen. De reistijd naar bijvoorbeeld Alpha Centauri, het dichtstbijzijnde zonnestelsel, bedraagt met Lubins theorie 'slechts' 15 jaar. En in tegenstelling tot andere ambitieuze theorieën, is de technologie hiervoor nu al beschikbaar.
  1. Pyromaan steekt per ongeluk zichzelf in brand