3D-print van het spike-eiwit van het SARS-CoV-2-virus op de voorgrond en van een viruspartikel op de achtergrond. © AFP

Antilichaam als “hoofdsleutel” ontdekt: zou alle varianten van coronavirus kunnen neutraliseren

Wetenschappers hebben een deeltje van het spike-eiwit van het SARS-CoV-2-virus ontdekt dat door alle bekende varianten lijkt te worden gedeeld. Tegelijkertijd vonden ze een fragment van een antilichaam dat zich daaraan kan hechten en in theorie het coronavirus zou kunnen verhinderen om menselijke cellen binnen te dringen. Het effent alvast de weg voor toekomstige behandelingen die alle varianten van het coronavirus zouden kunnen neutraliseren.

1. WEERBERICHT. Vandaag nog grijs, vanaf vrijdag kouder met kans op winterse buien
    Play

WEERBE­RICHT. Vandaag nog grijs, vanaf vrijdag kouder met kans op winterse buien

Het blijft vandaag opnieuw grijs op de meeste plaatsen met eventueel enkele opklaringen in de namiddag, vooral dan in het westen en het zuidoosten van het land. In de voormiddag worden wijdverspreide nevel en hardnekkige mist verwacht. In de namiddag kan het zicht wat verbeteren op de meeste plaatsen, met uitzondering van het noorden van het land, meldt het KMI. Vanaf vrijdag zullen de temperaturen ‘s nachts naar verwachting tot net onder het vriespunt dalen en valt mogelijk de eerste winterse neerslag van het seizoen.