MAC Cosmetics haalt inspiratie bij David Bowie en komt met eerste genderfluïde make-up collectie ooit
Hoewel mannen die make-up dragen iets van alle tijden is - kijk maar naar iconen zoals Mick Jagger en David Bowie - werd make-up tot nog voor kort gelabeld als enkel voor vrouwen. Daar brengt MAC Cosmetics nu verandering in door hun allereerste genderfluïde make-uplijn ooit te lanceren. De collectie kwam tot stand in samenwerking met opkomende mode-ontwerper Harris Reed, die al samenwerkte met Harry Styles en Miley Cyrus. “We zeggen vaarwel aan label of regels over wat mannen, vrouwen en genderfluïde individuen wel of niet mogen doen”, aldus Reed.
Delen per e-mail
De verpakking en make-up is geïnspireerd op de Romantische stijl uit de Renaissance, met Victoriaans zachtroze en glam rock metallic tinten. “De lijn bevat geen borstels of tubes, het is de bedoeling dat je vrij experimenteert met de producten en je vingers gebruikt“, schrijft Reed over de samenwerking op zijn Instagrampagina. “Gebruik lippenstift als blush of breng oogschaduw aan op je haarlijn. Kortom, maak je eigen schoonheidsregels, want al de rest doet er niet toe.”
Gemaquilleerde mannen
Doorheen de geschiedenis hebben er al heel wat mannen met make-up in de spotlight gestaan. Denk maar aan David Bowie, Iggy Pop, Mick Jagger en Ozzy Osbourne in de seventies. Of Prince en Marilyn Manson in de jaren negentig. Ook recent zien we die tendens meer en meer opkomen.“Make-up voor mannen is niet per se nieuw”, vertelt beautyredactrice Sophie Vereycken. “Denk aan David Beckham die in 2019 met groene oogschaduw op de cover van Love Magazine prijkte, of Harry Styles die wereldwijd het nieuws haalde met zijn gelakte nagels.“
“Er verandert duidelijk iets in de cosmeticawereld en heel wat merken speelden daar al op in. De voorbije twee jaar kwamen verschillende merken met collecties voor mannen. Leuk, maar het zette de opdeling tussen mannen en vrouwen opnieuw in de verf. Waar vrouwen kunnen kiezen uit de mooiste lipsticks en felste oogschaduwkleuren, moesten mannen het doen met een beetje concealer, een matterend poeder en - in het uitzonderlijkste geval - een wenkbrauwpotlood.”
“Dat dekt de lading niet meer in 2021", vervolgt Vereycken. “We leven in een superdiverse samenleving, waarin identiteit een soort van spectrum is. Zelfs de grootste machoman heeft misschien thuis drie katten rondlopen, een parfumverzameling of millennial pink beddengoed. Identiteit is geen kwestie van 0 versus 100, maar een gelaagd concept. Precies die gelaagdheid misten we in de cosmetica-industrie, en dat maakt de lancering van MAC zo mooi: het is geen collectie voor mannen of voor vrouwen, voor jong of oud, voor wit of zwart. Het is een collectie voor iedereen die van make-up houdt. Simple comme bonjour, en zo simpel zou het eigenlijk altijd moeten zijn.”
Jezelf definiëren
Dat het populaire make-upmerk de Brits-Amerikaanse Reed - die zelf genderfluïde is - koos voor de samenwerking, is geen verrassing. Als opkomend ontwerper mocht hij Harry Styles kleden voor de - eerste mannelijke - cover van Vogue en Miley Cyrus droeg laarzen van hem op de voorpagina van het decembernummer van Rolling Stone. “Na twee jaar ontwikkelen, creëeren, ontwerpen, reizen, huilen, lachen en mijzelf dagelijks knijpen om te zien of ik niet droom, onthul ik een van mijn grootste prestaties ooit: de Harris Reed X MAC Cosmetics collectie, de eerste fluïde collectie in de geschiedenis van MAC”, schrijft hij op zijn Instagrampagina.
“Dit is voor alle queer kinderen op de speelplaats met de lippenstift van hun moeder in hun achterzak, nerveus om volledig te zijn wie ik wist dat ik kon zijn. (...) Ik heb zo veel geleerd sindsdien, de wereld definieert geen normen voor schoonheid, kracht of macht... Wij doen dat zelf. Wij schrijven ons eigen verhaal. Eindelijk is de dag aangebroken. Ik heb het allemaal gedaan voor dat kleine kind en alle anderen in de wereld. Dit gaat om zelf definiëren hoe jij eruit wil zien voor de wereld.”
De collectie zal wereldwijd verkrijgbaar zijn vanaf 18 februari.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Multimedia Vinyl is weer helemaal in: hierop moet je letten als je een platenspeler koopt
Na de komst van de cd was vinyl een tijdlang helemaal afgeschreven, maar intussen zijn platen - zélfs in streamingtijden - aan een serieuze comeback bezig. Onze techredacteur somt op waar je op moet letten als je een nieuwe platenspeler wil kopen en tipt meteen zijn drie aanraders van het moment. -
5 leuke manieren om stress te verminderen
Stress lijkt wel dé ziekte van onze tijd. Heel wat mensen zijn dan ook op zoek naar manieren om hun stressniveau te verlagen. Naast meer sporten en bewegen, blijkt ook creatief zijn een goede uitlaatklep om je stress onder controle te houden. Heb jij je creatieve hobby nog niet gevonden? We geven je graag enkele suggesties mee. -
Toch nog dikke fun op oudjaar: 9 partygames die je met vrienden en familie via Zoom kan spelen
Als er iets is dat 2020 ons leerde, is het wel dat virtuele feestjes beter zijn dan geen feestjes. Met de kerstkalkoen achter de kiezen bereiden we ons dan ook voor op een virtuele oudejaarsnacht. Met deze negen Zoomproof partygames (en voldoende bubbels en chips) achter de hand houd je de sfeer erin. -
-
Sparen Na de tariefverhogingen bij sommige banken: hoe gemakkelijk is het om over te stappen?
KBC kondigde begin deze maand al aan dat ze een aantal van haar tarieven fors optrekt. Ook bij andere banken zijn er belangrijke wijzigingen. Maar wat als u daar als klant niet mee akkoord gaat? Kan u dan gemakkelijk overstappen en is daar ook een kostprijs aan verbonden? Spaargids.be belicht de werking van de (gratis) bankoverstapdienst. -
PREMIUM
Je tuin (her)aanleggen? Onze tuinexperte toont de mogelijkheden én berekent wat het je kost: “Bespaar nóóit op een architect”
-
PREMIUM
Een geslaagde online nieuwjaarsspeech? Een sprekerscoach geeft tips: “Denk aan een liefdevol moment voor je begint te spreken, dan zit dat warme gevoel in je stem”
-
Make 2021 sexy again: deze kalender is sexy, inclusief én je steunt er sekswerkers mee
Nog op zoek naar een kalender voor volgend jaar? Dan is het kunstproject van de Belgisch-Nederlandse Initials LA een waardige optie. Het bevat het werk van dertien verschillende fotografen die aan de hand van artistieke foto’s ondervertegenwoordigde schoonheid en sensualiteit zichtbaar maken. Extra pluspunt is dat alle opbrengsten naar sekswerkers gaan, die momenteel de maatregelen om het coronacrisis in te dijken enorm hard voelen.
1 reactie
Charity Swinnen