Vooruit Tienen vraagt betere spreiding van elektrische laadpalen en oplossing voor mensen zonder oprit: “Geen énkel exemplaar in deelgemeenten”
TienenDe ambitie en de verwachting is dat in Vlaanderen tegen 2030 meer dan 1 miljoen wagens elektrisch zullen rijden. Dat betekent dat er dus ook voldoende laadpalen beschikbaar moeten zijn, zowel privé als publiek. Er is sprake van 100.000 laadpunten in Vlaanderen tegen 2030. Tienen telt momenteel 17 publieke laadpalen. “Maar opvallend: geen enkele in de deelgemeenten”, stelt Vooruit Tienen vast.
Kristien BollenLaatste update:02-05-22, 11:30
“Wij vinden het bijzonder vreemd voor een stadsbestuur dat jonge tweeverdieners wenst aan te trekken dat er in onze deelgemeenten geen enkele publieke laadpaal staat”, zegt Bart Thomas van Vooruit Tienen. “Zeker omdat binnen afzienbare tijd de meeste bedrijfswagens elektrisch zullen rijden. Wij vragen het bestuur dan ook om dringend te onderzoeken hoe het zit met de noodzaak aan laadpalen in de deelgemeenten zodat hier snel werk kan van gemaakt worden. Want het lijkt ons toch wel een probleem dat wij in geen enkele deelgemeente een publieke laadpaal kunnen aanbieden.”
Kabel over voetpad
“Daarnaast is er ook het probleem voor mensen die wel een private laadpaal hebben, maar geen oprit. Zij mogen hun oplaadkabel niet over de stoep laten lopen en kunnen hun wagen dus niet thuis opladen. Ook hier vragen wij een oplossing voor”, aldus Bart.
Thuis of werk is goedkoper
Marc Ylen, financieel beheerder van de lokale afdeling, stelt voor om zoals in sommige andere steden eventueel te werken met een rubberen kabelmat die over de kabel wordt gelegd zodat die geen hinder vormt voor voetgangers. Zeker tot er betere alternatieven zijn.
Daarnaast is er ook het probleem voor mensen die wel een private laadpaal hebben, maar geen oprit. Zij mogen hun oplaadkabel niet over de stoep laten lopen en kunnen hun wagen dus niet thuis opladen. Ook hier vragen wij een oplossing voor
Bart Thomas (Voooruit Tienen)
“Thuis opladen is na opladen op het werk nog steeds het meest voordelig. Het kan tot 4 keer goedkoper zijn dan opladen aan een publieke laadpaal. In deze financieel moeilijke tijden vragen we de stad om dit dossier met enige soepelheid te willen herbekijken. Volgens cijfers zou tot 57 procent van de Vlamingen geen oprit hebben. Vroeg of laat gaan anders heel wat Tienenaars met dit probleem geconfronteerd worden”, zegt Marc.
Vooruit Tienen zal deze bekommernissen op de komende gemeenteraad kenbaar maken en vragen dat het stadsbestuur een oplossing uitwerkt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.