LinkedIn voegt “dyslectisch denken” toe aan talenten
social mediaLinkedIn, de sociaalnetwerksite gericht op professionele contacten, heeft “dyslectisch denken” toegevoegd als een officieel talent dat men aan zijn profiel kan toevoegen. De Britse zakenman Richard Branson prees het bedrijf hiervoor. Volgens hem is het net goed dat mensen fier zijn op hun neurodiversiteit.
Samen met de liefdadigheidsinstelling Made By Dyslexia slaagde Branson erin om LinkedIn te overtuigen dat dyslectisch denken waardevol kan zijn. Volgens de 71-jarige Britse zakenman zijn mensen die over dit talent beschikken “creatief en ruimdenkend”.
De baas van het Virgin-imperium is zelf ook dyslectisch. “Ik weet hoe zwaar het kan zijn in het begin op school. Toen ik jong was, bestond er zelfs nog geen term voor. Men dacht gewoon dat men dom was”. Maar ook nu nog reageren ouders vaak bang of bezorgd als ze horen dat hun kinderen dyslexie hebben, aldus de zakenman.
Toch hoopt hij dat meer en meer de positieve kanten worden ervaren, ook al is het niet evident in het conventionele schoolsysteem. “Wanneer men zich concentreert op de zaken waar men goed in is, dan wordt men buitengewoon (....) Ook ik zou niet bereikt hebben wat ik heb bereikt in mijn leven zonder mijn aangeboren dyslexie. Ik ben er erg dankbaar voor.”
Branson hoopt dat bedrijven in de toekomst zelfs actief op zoek zullen gaan naar mensen die dyslectisch denken.
De organisatie ‘Made by Dyslexia’ was de drijfveer achter de campagne. Ze promoot video's met bekende koppen als acteur Orlando Bloom of wetenschapper Maggie Aderin-Pocock, die getuigen over hun dyslexie. Volgens de organisatie zou tot een op vijf mensen een of andere vorm van dyslexie hebben. Het is een genetische afwijking bij het verwerken van informatie.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Water al ruim 10 procent duurder in 2023: dit kan je doen om toch te besparen
-
TikTok stapt naar rechter tegen verbod in Amerikaanse staat Montana
TikTok is naar de rechter gestapt om het verbod op de videoapp in de Amerikaanse staat Montana aan te klagen. “We vechten het ongrondwettelijke TikTok-verbod van Montana aan om ons bedrijf en om de honderdduizenden TikTok-gebruikers in Montana te beschermen”, zo deelt het bedrijf maandag mee. -
VS en EU ijveren voor gedragscode AI-bedrijven
De Verenigde Staten en Europese Unie moeten er bij techbedrijven op aandringen dat ze een gedragscode over kunstmatige intelligentie (AI) gaan volgen, zei Eurocommissaris Margrethe Vestager. -
-
PREMIUMGetest
Robots die stofzuigen én dweilen: hoeveel kosten ze en werken ze goed?
-
PREMIUM5
Volgens Europees Parlement moet ook artificiële intelligentie zich aan de wet houden, maar hoe begin je daaraan?
Nu ook de makers zelf waarschuwen voor de risico’s van kunstmatige intelligentie wordt de vraag steeds dringender: hoe beteugel je slimme software die zichzelf voortdurend verbetert en diep in ons leven doordringt? Eric Postma, hoogleraar kunstmatige intelligentie, heeft advies voor ons allemaal. -
Nationale Bank pleit voor “verstandige” reglementering van AI
De mogelijke impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de economische groei en de arbeidsplaatsen moet volgens de Nationale Bank (NBB) “nauwkeurig worden bekeken”. Ook de ontwikkeling ervan moet op verstandige wijze worden gereglementeerd. AI zou volgens de NBB “wel eens de volgende universeel inzetbare technologie kunnen zijn, die de groei van de productiviteit in de hele economie zal stimuleren”, klinkt het. -
Independer
Je auto uitlenen aan je buur of vrienden: zo zit het met de verzekering