Victoria’s Secret werkt eindelijk samen met plussize modellen, “maar daar komen ze tien jaar te laat mee”
Jarenlang kreeg Victoria’s Secret bakken kritiek om het gebrek aan diversiteit. Nogal een verrassing dus, dat het merk nu samenwerkt met plussize modellen voor de nieuwste swimwear-collectie. Is het too little too late of eindelijk een stap in de juiste richting? Moderedacteur David Devriendt, bodypositive blogger Marianne Nykjaer en plussize model Sharon Grobben reageren. “De impact hiervan op jonge meisjes valt niet te onderschatten.”
Delen per e-mail
Victoria’s Secret hield zich jarenlang krampachtig vast aan het klassieke schoonheidsideaal. Lees: superslanke babes met dunne, afgetrainde lichamen. Maar nu lijkt het Amerikaanse merk een nieuwe weg in te slaan. In de campagne voor de nieuwste swimwearcollectie zijn namelijk ook plussize modellen te zien. Onder meer Paloma Elsesser - die recent nog op de cover van Vogue stond - en Jill Kortleve poseren in een bikini.
(Lees verder onder de foto.)
Een welkome verademing, dat sowieso, zegt modespecialist David Devriendt. “Victoria’s Secret ligt al meer dan zes of zeven jaar onder vuur. Het merk doet aan objectivering van vrouwen, het schuift een ongezond schoonheidsideaal naar voren en het is allesbehalve inclusief. Zelfs de voormalige marketingbaas Ed Razek heeft ooit gezegd dat vollere vrouwen en transgender personen geen plaats hadden in de shows van Victoria’s Secret.”
Consumenten zijn het beu dat Victoria’s Secret veel vrouwen uitsluit. Dat is echt niet cool
“Daardoor werkte het bedrijf alleen samen met Angels. De typische American Supergirls, graatmager met lange wavy extensions. Dat heeft lange tijd gewerkt, maar nu niet meer. Door sociale media als Instagram zijn consumenten mondiger geworden. Ze laten duidelijk weten dat ze verlangen naar authenticiteit en diversiteit, modellen waarin ze zichzelf herkennen. Ze zijn het beu dat Victoria’s Secret veel vrouwen uitsluit. Dat is echt niet cool”, vertelt David nog.
Concurrentie van Rihanna
Bovendien heeft de concurrentie niet stilgezeten. Volgens het Belgische model Sharon Grobben heeft vooral Rihanna daar een grote rol in gespeeld. “Rihanna heeft met haar lingeriemerk Savage X Fenty wél oog voor àlle mogelijke lichaamsvormen en etniciteiten. En dat scoort. Zij ziet haar omzet elk jaar stijgen, terwijl de verkoopcijfers bij Victoria’s Secret jaar na jaar slinken. Willen ze niet failliet gaan, kunnen ze dus niet anders dan mee gaan met de tijd.”
Bij Victoria’s Secret had ik nooit een beeld waar ik me aan kon spiegelen. Nu wel
“We moeten er geen doekjes om winden”, zucht Sharon, “oprecht zal hun vooruitgang niet zijn. Toch ben ik er blij mee. Ik vond het storend dat ik er lingerie en zwemkledij kon kopen, maar dat ik in campagnes geen modellen zag die op mij leken. Ik had geen enkel beeld waar ik me aan kon spiegelen. Nu wel. Daarnaast valt de impact op jonge meisjes niet te onderschatten. Wanneer campagnes en reclameborden diverser zijn, zullen meisjes zich minder onzeker voelen.”
(Lees verder onder de foto.)
Niet genoeg
David: “Victoria’s Secret doet inderdaad moeite om het blazoen op te poetsen. Op Instagram zie je bijvoorbeeld soms een zacht buikje of cellulitis passeren. Maar ze komen er héél laat mee af. Labels als Chantelle, Passionata en PrimaDonna zijn al jarenlang bezig met diversiteit. Met andere woorden: Victoria’s Secret werkt samen met vollere modellen omdat ze moeten, niet omdat ze per se willen. Ik kan alleen maar hopen dat ze het na verloop van tijd niet beschouwen als een verplicht nummertje, maar dat ze diversiteit incorporeren als een van hun waarden en normen. Of dat gebeurt, blijft koffiedik kijken. De bedrijfsleiding bij Victoria’s Secret is nog steeds een mannenbastion. Dan vraag ik me af: hoe inclusief kan je zijn als lingeriemerk als vrouwen het er niet voor ’t zeggen hebben?”
Bodypositive blogger Marianne Nykjaer is eveneens kritisch. “Het is en blijft een minimale aanpassing. De organisatie staat aan de rand van faillissement, dus het is duidelijk een marketingtruc. Victoria’s Secret komt tien jaar te laat. Als het merk toen samenwerkte met diverse modellen, zouden ze nog authentiek overkomen.”
Door enkel en alleen samen te werken met een model met maatje 42 lossen ze niets op. Voor mij is er niets veranderd. Ik kan daar niet shoppen. Vroeger niet, en nu nog steeds niet
“Aan de andere kant moeten we hen de kans geven om te leren uit hun fouten. Maar dan moeten ze écht hun best doen. Door enkel en alleen samen te werken met een model met maatje 42 lossen ze niets op. Voor mij is er bijvoorbeeld niets veranderd. Sharon heeft een kleinere curvy maat. Ik kan er daarentegen niet shoppen. Vroeger niet, en nu nog steeds niet. Ze zouden beter hun collecties uitbreiden, nu gaat die maar tot maat XL. En echte verandering begint pas als ze het gesprek durven aangaan, wanneer ze toegeven dat ze fouten gemaakt hebben en openstaan voor feedback. Diversiteit zou een deel van hun fundament moeten zijn. Daarvoor hebben ze nog een lange weg te gaan.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zoveel verdient een advocaat
-
PREMIUM
Gerdi Esch (78), moeder van de Belgische mode, over haar leven en carrière: “Ik zie de Antwerpse Zes nog af en toe. Die ontmoetingen zijn hartelijk, maar de afstand is groter”
-
Arket gaat kleding voor kinderen verhuren
Baby’s, peuters en kleuters groeien supersnel. Nogal zonde van alle nieuwe kleding die ouders kopen en maar een paar keer gedragen wordt. Daarom slaan het Zweedse merk Arket en het Nederlandse kledingverhuurbedrijf Circos de handen in elkaar. Samen gaan ze rompertjes, jassen, broeken, truien, jurken en zoveel meer voor de allerkleinsten verhuren. -
-
Energie
Voor sommige mensen wordt de energiefactuur weer iets duurder
Hebt u ook al gemerkt dat uw energiefactuur sinds 1 januari duurder uitvalt? Daar zijn twee mogelijke redenen voor: de windmolenparken op zee en de afschaffing van de regeling met de terugdraaiende teller. Mijnenergie.be bekijkt hoe dat effect heeft op uw rekening. -
Make-up, wijn of inkt op je leren handtas? Zo verwijder je zelfs de lastigste vlekken
Een foundation- of lipstickvlek op je lievelingstas? Wat je ook doet, ga de vlek niet met water te lijf! Zo maak je de schade alleen maar groter. Ook dure wondermiddeltjes hoef je niet in huis te halen. Dé ideale bondgenoot bij lastige vlekken op je leren tas is goedkoper dan je denkt. Meer zelfs, je hebt het vast in huis. Vaseline is afkomstig van petroleum en slaagt er daarom als geen ander in om vuildeeltjes te capteren zodat je ze makkelijk kan verwijderen. Smeer een royale hoeveelheid van de klassieker op de make-up vlek. Laat even inwerken en verwijder het goedje met een vochtige doek. Herhaal indien nodig. Laat de crème een vette glans na op je handtas? Wrijf het overtollige vet weg met een beetje milde detergent op een zachte doek. -
PREMIUMShowbizz
Victoria’s Secret stopt met iconische modeshow, want: "Push-up en string zijn van hun troon gevallen: vrouwen gaan voor gemak"
't Is gedaan met vleugels, push-ups vol blinkende stenen en strings met ingewikkelde lintjes. Victoria's Secret stopt na 23 jaar met haar modeshows, wegens te vrouwonvriendelijk, te duur en te oncomfortabel. "Vrouwen willen comfort en bepalen zélf wat sexy is." -
Celebrities
Vrouwenhaat, mishandeling en seksueel geweld: onthutsend rapport doet Victoria's Secret wankelen
Jarenlang werd Victoria’s Secret geassocieerd met sensuele vrouwelijkheid. De catalogus en modeshows van het lingeriemerk waren razend populair, voor de modellen betekende de titel van ‘Angel’ meteen een garantie op het sterrendom. Maar achter de schermen van het bedrijf waren machtige mannen verantwoordelijk voor een diepgewortelde cultuur van vrouwenhaat, mishandeling en seksuele intimidatie. Dat schrijft The New York Times in een vernietigend rapport op basis van interviews met meer dan 30 huidige en voormalige leidinggevenden, werknemers en modellen, evenals confidentiële documenten en gerechtelijke dossiers.