Raf Simons: "Mode is stilaan even populair als popmuziek, dat is geen goede zaak"
De modewereld stond in rep en roer toen Raf Simons zijn vertrek bij modehuis Dior aankondigde in oktober. 4 maanden lang zweeg onze landgenoot in alle talen, maar dit weekend gaf Simons in een diepte-interview in De Tijd meer tekst en uitleg over zijn beslissing.
Delen per e-mail
Op 22 oktober stuurde LVMH, het moederbedrijf achter Dior, een persbericht de wereld in dat Raf Simons had beslist om het modehuis te verlaten. De creatief directeur en tevens ook landgenoot zou die beslissing genomen hebben vanwege persoonlijke redenen. In De Tijd vertelde hij afgelopen weekend wat daarmee bedoeld werd.
"Het moest altijd sneller"
"Het was de snelheid", vertelt hij. "En dan bedoel ik niet dat ik de job niet aankon, zowel fysiek als mentaal ging het. Ook als we maar vijf weken hadden om een hele collectie van vijftig silhouetten te maken. Maar het moest altijd sneller. Altijd meer. Op het einde deed ik acht collecties per jaar. En zes runway-shows. Ondoenbaar, maar we deden het. En het lukte."
Drukke planning
"Dan zat ik op oudejaarsavond bij familie en moest ik nog voor het dessert weg. Terug naar Parijs omdat er nog fittings moeten gebeuren. Mijn dagen waren volgepland. Van kwartier tot kwartier. Als er 's ochtends een meeting uitliep, liep mijn hele dag in het honderd," zegt Simons.
Mode wordt te populair
Maar waarom moet het altijd sneller en meer zijn? "Mode wordt te populair. Als we niet opletten, verliest ze haar magie. Het systeem valt zichzelf aan doordat er te veel exposure is. Vroeger was er een kleine minderheid die volgde wat er op de catwalk gebeurde. Dat is nu wel anders,' vertelt de ontwerper. "Mode is stilaan even populair als popmuziek. Dat is, denk ik, geen goede zaak."
"Topontwerpers hebben alles"
Maar iets slechts zeggen over Dior wilt Simons zeker niet. "Ik hou van dat bedrijf, en heb er veel geleerd. In zo'n groot huis krijg je als hoofdontwerper een iconische status. Topontwerpers hebben dan ook alles: luxehotels, vliegreizen in eerste klasse, toegang tot beroemdheden die hun kleren dragen, totale creatieve vrijheid. Alles, behalve tijd."
Terug naar Raf Simons
Ondertussen focust de Genkenaar zich terug volop op zijn eigen gelijknamige mannenmodelabel. Daarvoor pendelt hij tussen Antwerpen, waar zijn merk gevestigd is, en Parijs, waar zijn liefde woont.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vrouwen financieel minder goed voorbereid dan mannen
-
Oma's aan de top in de modewereld?
De 94-jarige Iris Apfel is het nieuwe gezicht van een Australisch kledingmerk Blue Illusion. En hoewel dat nieuws (op een positieve manier weliswaar) de wenkbrauwen doet fronsen, is zij lang niet de enige bejaarde die het nog steeds maakt in de modewereld. Grote merken als Marc Jacobs, & Other Stories en Dolce & Gabbana kozen eerder ook al voor omaatjes in plaats van jonge modellen. -
Sparen Geplande reis afzeggen door coronacrisis? Deze regels hanteren de verzekeraars
Betaalt de reisverzekering u terug als u door het coronavirus langer in het buitenland moet blijven? Wat met de verzekering als u thuis een ongeval krijgt, terwijl u aan het werk bent? En komt de hospitalisatiepolis tussen als u het virus oploopt en in het ziekenhuis belandt? Spaargids.be overloopt de huidige regels*. -
-
Multimedia Tijd voor een nieuwe smartphone? Dit zijn momenteel de best beoordeelde (van 150 tot 650 euro)
Er verschenen in eerste twee maanden van 2021 vooral budgettoestellen, in afwachting van de grote golf aan nieuwe high-end smartphones die dit voorjaar weer zal uitkomen. Het is dus de vraag of dit een goed moment is om een nieuwe telefoon te kopen, maar je kunt wel je voordeel doen met een model van vorig jaar tegen een lagere prijs. Onze techredacteur tipt de toestellen die de beste reviews kregen, in stijgende volgorde van prijs. -
Immens populair op de catwalk, toch stopt Pelsland met bont
Na 40 jaar stopt Pelsland met het verkopen van bont en omgekeerd lam, omdat de interesse daarvoor de afgelopen jaren bijna volledig is verdwenen in ons land. Maar hoe komt dat toch, aangezien in de grote modesteden meer bont dan ooit getoond wordt op de catwalk? -
Hét modeitem van dit jaar hangt al jaren in je kast
Doe gerust een vreugdedansje want hét it-item voor de komende lente heeft iedereen in huis en is ook nog eens ultracomfortabel: de hoodie. Het kledingstuk groeide met behulp van enkele ontwerpers uit van favoriete item om in de zetel te hangen tot dé trui van het seizoen. -
PREMIUM
Online solden shoppen? Een styliste en moderedacteur geven gouden tips. “Laat items een dag in je winkelmandje sudderen”