WireImage
Volledig scherm
© WireImage

Phoebe Philo, ex-creatief directeur van Celine, begint eigen modelabel

Vier jaar geleden verliet ze modemerk Celine, dat ze eigenhandig naar de top bracht. Nu keert ze terug naar de fashionwereld met haar eigen label. Phoebe Philo (48), de talentvolle Franse ontwerper die bovenal staat voor tijdloze mode, is back in business

  1. Nostalgie, revenge dressing en duurzaamheid: Carries outfits uit de ‘Sex and the City’-reboot zeggen heel wat over de tijdgeest van nu

    Nostalgie, revenge dressing en duurzaam­heid: Carries outfits uit de ‘Sex and the Ci­ty’-re­boot zeggen heel wat over de tijdgeest van nu

    De reboot van ‘Sex and the City’ maakt de tongen los. Eerst over de afwezigheid van Samantha Jones, het meest vrijgevochten en recht-voor-de-raap hoofdpersonage; nu over de eerste beelden van de nieuwe outfits. Vooral die van überfashionista Carrie Bradshaw worden met argusogen bekeken. Wat zeggen ze over de evolutie van haar personage? Passen ze in de tijdgeest? En vooral, zitten er knipogen in naar de oorspronkelijke serie? Onze modejournalist David mengt zich in de discussie.
  1. Nillies fashion is helemaal terug. Moderedacteur en trendwatcher leggen uit hoe dat komt: “We willen weer terug naar alles wat bling bling was”

    Nillies fashion is helemaal terug. Moderedac­teur en trendwat­cher leggen uit hoe dat komt: “We willen weer terug naar alles wat bling bling was”

    De modewereld wordt momenteel gedomineerd door nostalgie. Het tijdperk waar volop uit geput wordt? De millenniumwisseling, beter gekend als ‘Y2K’. Velours trainingspakken (met diamantjes op het achterste), lage broeken (met zichtbare string), gekleurde zonnebrillen (inclusief opzichtige merknaam aan de zijkant), ... Trends waar we zo’n tien jaar geleden nog van gruwden, worden momenteel gretig gerecycleerd. Trendwatcher Herman Konings en onze moderedacteur David Devriendt leggen uit hoe dat komt. “Er is een verschuiving in ons limbisch systeem.”
  2. Grijs haar is een hit op het filmfestival van Cannes (en is dus officieel niet langer iets om je voor te schamen!)

    Grijs haar is een hit op het filmfesti­val van Cannes (en is dus officieel niet langer iets om je voor te schamen!)

    Van veelvuldige kappersbeurten tot dure haarproducten: ooit was er een tijd dat vrouwen bakken geld uitgaven om hun grijze haren te maskeren. Alles deden ze eraan om te voorkomen dat hun lokken hun leeftijd zouden verraden, maar dat is nu duidelijk verleden tijd. Sinds vorig jaar is grijs namelijk een echte trendkleur, van titanium en houtskool- tot staalgrijs. Dat bewezen ook deze grote sterren op de 74e editie van het Cannes filmfestival.