Nineties revival bereikt zijn hoogtepunt: hebben we binnenkort weer allemaal flinterdunne wenkbrauwen?
In de jaren negentig hebben we allemaal wel wat dingen gedaan waar we niet trots op zijn. Onze wenkbrauwen flinterdun epileren, bijvoorbeeld. De trend stak eind jaren negentig de kop op en net zoals veel andere tendensen uit dat tijdperk, maken ook die dunne ‘wenkies’ nu een comeback. “We zaten op een punt dat onze wenkbrauwen niet voller meer kónden, dus is het onvermijdelijk dat de trend van koers verandert”, vertelt onze beautyexpert Sophie Vereycken.
Delen per e-mail
Het schoolvoorbeeld voor wenkbrauwen is momenteel nog altijd een fluffy brow à la topmodel Cara Delevingne. Maar die regels lapt it-girl en trendsetter Bella Hadid compleet aan haar laars.
Hadid staat bekend om haar liefde voor beauty en fashion uit de jaren negentig. Trouwe volgers van haar Instagram zagen haar wenkbrauwen de laatste weken dan ook stapsgewijs dunner en dunner worden. Eerst op fotoshoots (zoals voor de cover van Vogue Spanje), nu lijken de dunne wenkbrauwen deel uit te maken van haar dagelijkse look.
En dat kan maar een ding betekenen: de trend is bezig aan een opmars en domineert binnenkort opnieuw onze voorhoofden. Terwijl wij toch echt dachten dat de look voorgoed verleden tijd was. “Ook in beautytrends gaan we van het ene uiterste naar het andere en vervolgens weer terug.”, legt NINA's beautyjournaliste Sophie Vereycken uit.
“Denk maar aan de huid: vroeger moest die zo mat en egaal mogelijk zijn, toen was daar de K-beauty en de glass skin en plots moest alles glowy en glanzend zijn. Ondertussen zijn we weer stilletjes richting de oude trend aan het gaan, met semimatte foundations en poederige fond de teints die hun comeback maken.”
“Hetzelfde zien we bij de wenkbrauwen. We zaten op een punt dat het niet voller meer kón, dus is het onvermijdelijk dat de trend weer van koers verandert. Al denk ik niet dat we zullen terugkeren naar de potloodlijntjes uit de jaren 90. Wel een meer gestileerde, dunnere wenkbrauw die subtiel naar boven uitloopt voor een optische lift.”
Dun, dunner, dunst
“Beauty- en modetrends zijn bijna altijd cyclisch", zegt Vereycken. Dat geldt ook voor deze trend uit de jaren negentig, die niet uit de lucht werd gegrepen. Al in de jaren 30 waren dunne wenkbrauwen mode. Vrouwen schoren hun wenkbrauwen in die tijd zelfs af, om ze vervolgens opnieuw op hun voorhoofd te tekenen. Een onderdeel van die tendens was ook om de wenkbrauw een stuk verder door te trekken dan de natuurlijke brows.
Decennialang hierna heersten volle, natuurlijke wenkbrauwen. Tot de nineties en het nieuwe millennium aanbraken. Topmodellen als Kate Moss en Cindy Crawford brachten de skinny brow toen opnieuw in de mode. Al snel werd de tendens overgenomen door Gwen Stefani, Mariah Carey, Drew Barrymore en andere nineties-iconen. Sindsdien werd de trend doodgezwegen, tot in 2018. Toen schitterde Rihanna op de cover van de Britse Vogue met flinterdunne wenkies.
We hadden toen al aan ons water kunnen voelen dat we de trend binnenkort weer zouden mogen verwelkomen, we hadden alleen niet gedacht dat het zo snel zou zijn.
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vlaamse vrouwen loven hun ‘broske’: “Vanaf nu kan niemand me ooit nog zeggen dat ik onzeker ben”
-
Doe de monodose: de nieuwste manier om je skincare aan te brengen heeft verrassende voordelen
Vergeet de klassieke potjes, tubes en flacons. De nieuwste beautyproducten komen in ampullen, capsules, patches en zakjes. Maar waarom zou je die in godsnaam kopen? “Je kan sneller inspelen op de noden van je huid én er is minder nood aan bewaarmiddelen.” -
Waarom deze jas al sinds de jaren negentig het ultieme fashion statement is (en nu weer opduikt)
Pufferjassen domineren al een aantal jaren het straatbeeld, maar specifiek de modellen van The North Face doen het de laatste tijd heel erg goed. Het outdoormerk bestaat al meer dan vijftig jaar, maar is duidelijk relevanter dan ooit. Modehuis Gucci koos hen onlangs nog uit voor een gezamenlijke collectie, na vijf jaar zonder met iemand te hebben samengewerkt. Van Hailey Bieber en Kendall Jenner tot sportieve stadsmensen en hippe papa’s, de pufferjas van The North Face is echt overal. En nog opvallender: hij lijkt iedereen te staan. -
-
Genderfluïde foto van modehuis Maison Valentino lokt hetze uit
Maison Valentino is de talk of the town in het modewereldje. Het bekende Italiaanse modehuis bracht een campagnefoto naar buiten, waarop fotograaf Michael Bailey Gates naakt poseert. En dat lokt heel wat uiteenlopende reacties uit. Sommige klanten voelen zich blijkbaar oncomfortabel. -
Hoeveel geld heb je nodig om te rentenieren?
-
Kate Winslet in topvorm of een docu over walvissen van de maker van ‘Titanic’: dit is onze streaming top vijf
Wekelijks schuimt onze redactie de verschillende streamingplatformen af, op zoek naar de beste films, series en docu’s. Deze week op het menu: een nieuwe HBO-serie op Streamz met Kate Winslet in de hoofdrol, die niets dan lof en vijfsterrenrecensies kreeg in de internationale pers, een grimmige true crime-documentaire over een moeder die op zoek gaat naar de moordenaars van haar dochter en een Noorse krimi. -
De iconische lievelingshandtas van Carrie Bradshaw in ‘Sex and The City’ is dit jaar weer hipper dan hip
De iconische ‘Baguette Bag’, populair gemaakt door Sex and the City, wordt door modekenners de allereerste it-bag genoemd. En nee, we bedoelen niet letterlijk een stokbroodtas zoals deze bizarre handtas van Moschino. Wij hebben het over het tasje dat modemerk Fendi in 1997 de ‘Baguette Bag’ doopte. Anno 2021 is de klassieker weer helemaal hip én zijn er heel wat moderne versies van het iconische stuk te vinden.