Frauke toont hoe je met een klein budget toch grote verandering kunt maken in je interieur: “Zelfs bij Action of Zeeman vind je leuke spullen”
“Ik ben op alle vlakken wispelturig en dus ook in mijn huis”, vertelt Frauke (25). In de drie jaar dat ze hier woont, veranderde elke ruimte al minstens één keer van look. Met een pot verf, trendy decoratie en de juiste accessoires, maar ook met een beperkt budget. “Soms verplaats ik één meubel en voor ik het weet, ben ik met een hele make-over bezig. Achteraf heb ik een volledig nieuwe kamer. Zonder geld uit te geven!”
Delen per e-mail
“Van mijn kot in Gent verhuisde ik samen met mijn toenmalige vriend naar deze gerenoveerde woning in het centrum van een rustig dorpje. We moesten onze smaken mixen en ik was in die periode ook nog wat zoekende naar een eigen stijl”, zegt Frauke. “Nadat we uit elkaar gingen, wilde ik het interieur meer laten aansluiten bij wie ik ben en sindsdien begon ik elke ruimte opnieuw in te richten. Daar ben ik nu mee klaar, al betekent dat helemaal niet dat alles hetzelfde blijft.”
“Mijn interieur is constant in beweging. Weet je wat het is: soms verplaats ik één meubel en voor ik het weet, ben ik met een hele make-over bezig. Dat was onlangs het geval in de woonkamer die al heel wat transformaties onderging. Ik worstelde steeds met de verloren ruimte in het midden van de kamer en vond m’n zetel ook niet echt goed staan aan de zijkant. Op een keertje begon ik ermee te schuiven en plots vielen alle puzzelstukjes in elkaar. De kamer zag er wat voller uit, maar vooral gezelliger omdat ik een apart zit- en eetgedeelte had. Door ook nog allerlei spulletjes te verplaatsen, leek het achteraf alsof ik een compleet nieuwe woonkamer had. Volledig budgetproof.”
Omdat Frauke hier alleen woont en dus alle rekeningen zelf betaalt, moet ze wat op haar centen letten. “Ik kan niet om het even wat doen, maar dat vind ik net boeiend. De bartafel van Riverdale is een van mijn duurste decostukken en kostte net geen 200 euro. Door de mooie boog, het glas en het messing was de verleiding te groot en ging ik overstag. Maar doorgaans geef ik veel minder uit. Je hebt echt niet veel geld nodig om iets leuks van je huis te maken. In winkels als Zeeman en Action verkopen ze fraaie bloempotjes, kandelaars, doosjes, kaartjes … Het is een kwestie van net die eruit te pikken die bij jouw stijl passen en ze op de juiste manier te combineren met de rest.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Leeshoekje boven radiator
Planten, rotan en aardetinten vormen zo een beetje de rode draad in huis. Met die drie basiselementen
creëert Frauke overal sfeervolle hoekjes. “Mijn lievelingsplekje is de diepe venstertablet waar ik met kussentjes een cosy corner maakte om te lezen. Het is er heerlijk zitten met m’n benen op de warme radiator. Op het bankje ernaast heb ik m’n favoriete boeken bij de hand en word ik omringd door groen. Als ik opga in een verhaal vliegen de uren voorbij.”
“Ik heb er een mooi overzicht op de woonkamer en vind het fijn om zo nu en dan alles te overschouwen. Dan besef ik dat ik een hele weg heb afgelegd. Ik ben best blij met hoe ik de inrichting aanpakte, maar ik mis de drukte en het bruisende van de stad. Ik voel het kriebelen om daar helemaal vanaf nul te beginnen.”
(Lees verder onder de foto.)
De luxe van een hotelkamer
“Na een vakantie of weekendje weg wil ik altijd mijn hotelkamer mee naar huis nemen. Ik probeerde het luxueuze en knusse gevoel dat ik op die momenten ervaar over te brengen naar mijn slaapkamer. Een nieuw likje verf met een matte finish – donkerdonkerblauw in plaats van eucalyptus – had het meeste effect. Met hangertjes, kussens en een spiegel kleedde ik de ruimte verder aan. Ook mijn bed van steigerhout past er perfect in.”
(Lees verder onder de foto.)
Thuiskantoor
Tijdens de lockdown richtte Frauke op de dakverdieping een thuiskantoor in. “Ik had het gevoel dat ik dag en nacht met mijn job bezig was, maar sinds ik hier zit, kan ik het veel meer loslaten. Als ik thuiswerk, kom ik alleen naar beneden om een koffietje te zetten en om te eten. En ’s avonds blijft m’n laptop boven staan.”
(Lees verder onder de foto.)
Keuken kreeg upgrade
“Vroeger probeerde ik m’n keuken een beetje te verstoppen, maar vandaag is het een verlengstuk van m’n interieur. Ik verving metalen spots door een rotan hanglamp, op de spatwand achter het fornuis kleefde ik een sticker met een motief van Portugese cementtegeltjes en de witte muur achter het rek met allemaal glazen potten op schilderde ik in een ander kleurtje. Het verschil met toen ik hier voor het eerst binnenstapte, is enorm.”
Frauke gebruikt ook keukengerief als deco. “Ik kan onmogelijk een winkel als Dille & Kamille binnenstappen zonder m’n mandje vol te laden met keukenspulletjes en keramieken servies in aardetinten. En ik ben ook gek op de seventiescollectie van HK Living.”
(Lees verder onder de foto.)
Posters
“Ik wissel decoratie graag af met posters en schilderijen. Ik hang die niet altijd op, maar schik ze soms tegen de muur of op wandplankjes. Het is een goede manier om te vermijden dat een ruimte te strak of symmetrisch wordt. Dat wil ik niet, want anders ga ik elke dag checken of alles nog netjes hangt.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Wie is ze?
• Frauke De Laender is 25 jaar
• ze werkt als social media strateeg bij WAX Interactive.
• ze woont samen met haar poezen Rosie en Fleur in een gerenoveerde rijwoning in een deelgemeente van Zottegem.
• Frauke blogt ook al meer dan tien jaar. “The Life Factory gaat over geïnspireerd leven. Met creatieve DIY-projecten, boeiende artikelen en een flinke dosis happiness probeer ik mijn volgers hun dag en thuis op te fleuren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Multimedia
Gaat je smartphone te snel stuk? Dit kan je eraan doen
Een gemiddelde gebruiker doet het net geen drie jaar met zijn smartphone voordat hij overgaat naar een nieuwe, zeggen marktonderzoeken. Wil jij liefst dat je smartphone het langer uitzingt? Dan moet je er vooral goed zorg voor dragen. Onze techredacteur geeft vijf belangrijke tips. -
Uitgetest: zelf je shampoo of handcrème maken, de moeite waard of niet? “Het ziet eruit als iets dat mijn kat heeft uitgekotst”
In tijden van groene cosmetica en ecologische beauty zien we steeds vaker DIY-kits om zelf je eigen beautyproducten te maken. Het is goedkoper, beter voor de planeet en je hebt er heel wat knutselplezier aan. Maar is het ook bruikbaar en alle moeite waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. -
PREMIUM
Hip zijn op leeftijd zoals icoon Martha Stewart (79)? 3 stylisten geven stijltips: “sneakers zijn een must”
De 'originele influencer’ doet haar titel eer aan: al lang voor Instagram bestond, beïnvloedde ze vrouwen van over de hele wereld met haar visie over keuken, huis en tuin. Dat maakte Martha Stewart in 1999 de eerste, vrouwelijke self made billionaire van Amerika. Net geen 80 is ze, maar qua looks en uitstraling is ze het toonbeeld van elegantie. Zo zouden wij er maar ál te graag uitzien op die leeftijd. En dat kan ook, dankzij deze stijltips van drie verschillende stylisten. “Donkere kleuren accentueren je rimpels en brengen schaduw in het gelaat.” -
-
Livios
Koken op inductie: dit zijn de troeven (en de kostprijs)
Meer dan de helft van de verkochte kookplaten zijn inductievuren. Een gasvuur is dus voor velen niet langer de beste optie om te koken. Vanwaar die verschuiving? En wat zijn de grootste troeven van inductie? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
PREMIUM
Say yes to the vintage dress: tweedehands trouwmode is in opmars
-
Nike lanceert de allereerste sneaker die je kan aandoen zonder handen
Sportmerk Nike heeft een bijzondere sneaker op de markt gebracht. De schoen heeft geen veters en je kan er gewoon instappen. Het ontwerp wordt op applaus onthaald omdat het zeer handig is voor mensen met een beperking. -
Britse influencers mogen geen misleidende filters meer gebruiken en dat is een belangrijk precedent
Zien we binnenkort meer puistjes, poriën en rimpels op Instagram? De kans zit erin. Britse influencers mogen geen misleidende filters meer gebruiken wanneer ze betaald worden om een cosmeticaproduct te promoten op Instagram. Dat heeft de reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) aangekondigd.