7 Belgische kledingmerken die je misschien niet kent
De Antwerpse Zes ken je waarschijnlijk wel en van merken als JBC en Essentiel heb je misschien iets in je kast hangen. Maar er is veel meer dan dat en die Belgische modemerken kunnen gerust wel een extra duwtje in de rug gebruiken. 7 Belgische labels die je dringend moet leren kennen.
Delen per e-mail
1. Lode Martens
De Hasseltse juwelenontwerper Lode Martens deed ervaring op bij grote huizen als Cartier, Van Cleef & Arpels, Chanel en Dior. In 2003 lanceerde hij zijn eigen gelijknamige label en vandaag heeft hij klanten over heel de wereld, van Parijs over Dubaï tot São Paulo. De meeste van zijn creaties ontwerpt hij op maat van de klant en die persoonlijke aanpak vertaalt zich ook naar zijn eigen boetiek in Hasselt. De winkel grenst namelijk aan het atelier, zodat de klant voeling krijgt met het ambacht.
Meer info: www.lodemartens.be
2. Toos Franken
Na haar studies aan de Antwerpse modeacademie startte Toos Franken haar eigen modelabel. Sinds 2014 brengt de Kempische steeds erg vrouwelijke collecties uit, die vooral opvallen door hun discrete kleuren en strakke lijnen. Hoewel haar designs op het eerste zicht simpel lijken, zijn ze wel stuk voor stuk statement pieces. Elk item uit de Toos Franken collectie is bovendien handgemaakt in België.
Meer info: www.toosfranken.com
3. A Cut Above
Streetwear is hip en hoewel het in eigen land ontbreekt aan veel merken zijn er toch een paar labels. Zoals het - oorspronkelijk - Antwerpse label A Cut Above. Opgericht door Robin De Flo en Israel Frutos en in 2014 nog uitgeroepen door Complex tot één van dé 15 labels om naar uit te kijken in 2014. Hoewel de winkel in de Koekenstad al een tijdje geleden de deuren moest sluiten, werken de twee heren nog steeds lustig voort. Zo staat er bijvoorbeeld een samenwerking met Dickies op de planning.
Meer info: www.acutaboveantwerp.bigcartel.com
4. DCEMBER
Florien Pénard ontwierp jarenlang de vrouwenlijn van Dirk Bikkembergs, nu ontwerpt ze vooral handtassen voor haar eigen label DCEMBER. Haar tassen worden zo ambachtelijk en duurzaam mogelijk gemaakt als een tegenreactie op de excessen van de modeindustrie. Het Italiaanse leer wordt plantaardig gelooid en geen enkel dier wordt gedood voor zijn leer. Florien gebruikt enkel huiden die bijproducten zijn van de voedselindustrie.
Meer info: www.dcemberbags.com
5. Jodevisscher
Jo De Visscher lanceerde in 2007 haar eigen vrouwenlabel, ondertussen ontwerpt ze ook voor mannen. Haar designs blinken uit in hun soberheid, zo baseerde ze haar Lente/Zomer 2017 collectie op de kledij van de Amish. Drukke prints zul je bij haar dan ook niet terug vinden, al zorgt de Gentse ontwerpster wel altijd voor een leuke knipoog in de vorm van een contrasterend kraagje bijvoorbeeld.
6. Façon Jacmin
Vorige zomer lanceerden de tweelingzussen Jacmin hun eerste vrouwencollectie volledig in denim. Een stof die volgens de zusjes mooier wordt met de tijd en waaraan iedereen gehecht is. Hun collecties bevatten letterlijk een volledige garderobe in jeans, van oversized blouses en sjaals tot zwierige kleedjes. Elk item kan ook op verschillende manieren gedragen worden, denk maar aan een omkeerbare jas of een hemd dat zowel aanspannend als wijder kan vallen. Daarnaast wordt elk stuk in Europa vervaardigd en zijn de items nog eens relatief betaalbaar ook.
Meer info: www.faconjacmin.com
7. Komono
Komono is misschien al iets bekender dan de andere merken in dit lijstje, en toch leert een kleine rondvraag in onze omgeving dat lang niet iedereen vertrouwd is met het accessoiremerk. Het label maakt al een tijdje furore met hun (zonne)brillen en horloges die van hoogwaardige materialen gemaakt zijn zonder veel te kosten. Er zijn al een aantal winkels in eigen land en er staan er nog op de planning. Het Antwerpse merkje ging onlangs trouwens nog een samenwerking aan met de hippe Parijse conceptstore Colette.
Meer info: www.komono.com
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energie
Digitale meter en zonnepanelen: tot 64% prijsverschil bij zelfde verbruik
Het einde van de terugdraaiende teller zorgt voor nog meer ongelijkheid op de energiemarkt. Naast de kortingen van energieleveranciers, zijn nu ook de injectietarieven een reden waarom uw energiefactuur een flink stuk duurder kan zijn dan die van uw buurman. Mijnenergie.be belicht de grootte van de prijsverschillen. -
Beautyredactrice Sophie test make-upfulness: “Het geeft niet alleen je knappe koppie, maar ook de inhoud ervan een opfrisbeurt”
Hoe zit het eigenlijk nog met make-up in tijden van thuiswerk en mondkapjes? Bleven de poederdozen een tijdlang toe, dan zijn we nu weer massaal op zoek naar kleur. Met als nieuwste hype: make-upfulness, een manier om eentonige tijden wat meer fleur te geven. “Ik word blij van een waasje oogschaduw en subtiel aangebrachte eyeliner. Dat heeft niets met ijdelheid of onzekerheid te maken, wel met een beetje leven in die grijze coronadagen brengen.” -
Planten, bloemen en veel kleur: zo haal je in 5 stappen de lente in huis
Haal het voorjaar in huis door je interieur een frisse start te geven. Veel heb je niet nodig, met een paar kleine aanpassingen creëer je een echt voorjaarsgevoel. Laat je inspireren door deze stylingtips van vtwonen. -
-
Hoe een smartwatch je kan helpen om fit te blijven
Wil jij ook wat meer sporten? Of je nu jong of minder jong bent, sportief of (nog) niet: een smartwatch is sowieso een handig hulpmiddel om bij te houden hoeveel kilometer je dagelijks aflegt en hoeveel calorieën je verbrandt. We geven een overzicht van de belangrijkste gezondheidsvoordelen. -
PREMIUM
JBC-baas Ann Claes (55) strijdt voor female empowerment: “Geen juiste vrouwen voor de job? Ik geloof dat niet meer”
-
Een lichtgekleurde jeans, sneakers en een maxijurk: meer dan deze 12 kledingstuks heb je niet nodig om je deze lente stijlvol te kleden
Less is more, of zoals ecologische styliste Maureen Riley het zegt: less is better. Dat is waar het om draait bij een capsulecollectie. Minder en beter kopen, met stukken in je garderobe die je op veel verschillende manieren kan dragen. Zeg vaarwel aan fast fashion en urenlang voor je kleerkast staan. Bouw een slimme, ecologische lentecapsule aan de hand van deze praktische tips. “Met twaalf stuks kan je makkelijk eenentwintig tot vierentwintig outfits samenstellen.” -
Helft van LGBTQ+-gemeenschap durft niet te kiezen voor hun favoriete kapsel uit angst voor vooroordelen
“Ik durfde niet te vragen om het kapsel dat ik écht wou.” Het is iets waar veel trans en non-binaire mensen mee worstelen als ze naar de kapper gaan. En dat is méér dan jammer, want je haren zijn juist een belangrijk onderdeel van genderexpressie. Dat maakt Pantene bekend op de Internationale dag van Transgendervisibiliteit.