Welke afstand moest hij afleggen? Waarom wilde hij geen aanmoedigingen? Wat u moest weten over Campenaerts’ afspraak met de geschiedenis

Photo News
Coppi, Anquetil, Merckx, Moser, Indurain, Wiggins en straks ook Victor Campenaerts? De 27-jarige Antwerpenaar van Lotto-Soudal heeft vandaag een afspraak met de geschiedenis. Om 18 uur onze tijd (11 uur Mexicaanse tijd) valt hij het werelduurrecord aan. Beter doen dan 54,526 kilometer is de uitdaging. Enkele zaken die u mag of moet weten in aanloop naar het ‘uur van de waarheid’.

Campenaerts bereidde zich maniakaal voor. Kán het nog misgaan?

“Objectief gezien is er niks waarom het niet zou lukken”, antwoordde Campenaerts zelf op bovenstaande vraag. “Alleen heb ik natuurlijk een goeie dag nodig.” En zo’n goeie dag komt niet op bestelling. Kevin De Weert, performance manager bij Lotto-Soudal: “Victor is geen robot. De vorm van de dag zal veel bepalen. Een slechte nachtrust kan fataal zijn. Want het blijft Bradley Wiggins die hij moet kloppen. Zijn zege in Tirreno-Adriatico heeft Victor wel deugd gedaan. Zijn eerste tijdritzege op WorldTourniveau: dat gaf een enorme boost. En hij heeft zijn testtijden gezien natuurlijk, die zagen er ook heel goed uit.” 

Aan de voorbereiding van Campenaerts zal het alvast niet gelegen hebben. De renner van Lotto-Soudal heeft zich minutieus voorbereid op zijn aanval op het werelduurrecord, onder meer tijdens een hoogtestage van twee maanden in Namibië. “Beter dan iemand ooit ervoor”, zegt pistier Kenny De Ketele. Lees HIER alles over de maandenlange voorbereiding van ‘Vocsnor’.

Victor Campenaerts op de piste in Aguascalientes.
BELGA Victor Campenaerts op de piste in Aguascalientes.

Waarom wil Campenaerts geen aanmoedigingen van het ‘publiek' in Mexico?

Wiggins vestigde zijn record in 2015 in Londen - hij had dus niet het voordeel van de hoogte - voor 12.000 mensen. Vandaag zal er amper 75 man aanwezig zijn. Het grootste deel zijn mensen van de tv-crew. Ook een paar journalisten, fotografen, familieleden, medewerkers van Lotto-Soudal en vips maakten de oversteek naar Mexico. Campenaerts wilde het zelf zo. Een les die hij getrokken heeft na het bestuderen van Wiggins’ recordrace. 

De aanval van de Brit was tegelijk een commercieel evenement, maar dat heeft hem kostbare meters gekost. Door het vele volk werd de zaal in Londen te warm, meer dan 30 graden, waardoor hij minder presteerde. Het vele lawaai overstemde ook de richtlijnen van zijn coach én de opzwepende soundtrack die hij zelf had samengesteld. Wiggins reed quasi ‘blind’. Campenaerts gaat voor sacrale stilte: hij vraagt de weinige aanwezigen om hem vandaag niét aan te moedigen. Niks mag zijn concentratie verstoren.

Campenaerts heeft vandaag zijn afspraak met de geschiedenis
BELGA Campenaerts heeft vandaag zijn afspraak met de geschiedenis

Waarom rijdt Campenaerts in het Mexicaanse Aguascalientes?

Simpel: de Velodromo Bicentenario in Aguascalientes is de snelste piste ter wereld. Daar zijn verschillende redenen voor. Het hout, den uit Finland, is van bijzonder hoge kwaliteit en het ‘bolt’ heel snel. En ook de bochten benaderen de perfectie. “In de bochten moet je 20 à 25 watt minder duwen om je snelheid te behouden, omdat je er als het ware in gekatapulteerd wordt”, zegt Campenaerts’ Lotto-Soudal-ploegmaat Jasper De Buyst, in de beginjaren van zijn carrière zelf een uitstekend pistier. “De rechte stukken in Aguascalientes zijn relatief kort, de bochten relatief lang. Dat is ideaal.”

Het belangrijkste voordeel hebben we nog niet vermeld: de hoogte. De piste ligt 1.878 meter boven de zeespiegel: dat maakt dat de lucht er ijler is en de luchtweerstand kleiner. Daarnaast is de gemiddelde luchtdruk er 815 hectopascal, tegenover 1.013 op zeeniveau. Dat betekent zo’n 20 procent winst. En er is nóg iets speciaals aan de Velodromo Bicentenario: het is er volledig windstil. Ook de warme temperatuur - “hoe warmer, hoe meer de lucht beweegt en hoe makkelijker je erdoor kan fietsen” - en het feit dat het in Aguascalientes veiliger is dan in pakweg de hoofdstad, speelden mee in de keuze.

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div><div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@campenaertsvictor) op

Welke Belgen gingen hem voor?

Campenaerts kan straks de vierde Belgische werelduurrecordhouder, de eerste sinds Eddy Merckx in 1972. Voor Merckx gaven onze landgenoten Oscar Van den Eynde (39,240 km in 1897) en Ferdinand Bracke (48,093 km in 1967) al het goede voorbeeld. Leuk weetje: ook Merckx vestigde zijn record in Mexico. Niet op hoogte, maar wel in de hoofdstad en in openlucht. De Brusselaar sloopte toen als eerste de muur van 49 kilometer, Campenaerts droomt stiekem van 55 kilometer, de nieuwe magische grens. Lees HIER alles over de eerste succesvolle Belgische pogingen. 

Campenaerts weegt twee kilo zwaarder dan op WK, maar dat zal hem niet deren. Hoe komt dat?

“Ik weeg nu ongeveer 68 kilo”, zei Campenaerts gisteren. En als hij straks aan de start komt, zal dat ongeveer 69 kilo zijn. “Dat is twee kilo meer dan op het WK vorig jaar. Geen probleem, want op een piste is zo’n beetje gewicht geen nadeel. Zelfs als ik 100 kilo zou wegen, zou ik maar 10 watt extra moeten duwen om dezelfde afstand te rijden. Dan is het interessanter om hier een klein beetje zwaarder en met een iets hoger vetpercentage aan de start te komen. Ik zal er zelfs een beetje opgezwollen uitzien: sinds zondag laad ik me helemaal vol met koolhydraten en vocht.”

Photo News

Wat is de waarde van ‘The Campenator’, de fiets waarop het straks moet gebeuren?

De fiets waar Campenaerts vandaag op zal rijden, is technologisch hoogstandje, helemaal op maat ontworpen door Ridley. In ‘The Campenator’, zoals de rode tweewieler werd gedoopt door de fans, steekt de kennis van drie jaar testen en ontwikkelen.  De fiets heeft een winkelwaarde van 15.000 euro en achter bijna elk onderdeeltje van het radarwerk valt wel iets te vertellen. Zo is de beugel op het stuur bijvoorbeeld een exacte kopie van Campenaerts’ armen, hij ligt er dus heel comfortabel in. HIER vindt u alle info over ‘The Campenator’.

‘The Campenator’, een technologisch hoogstandje.
Photo News ‘The Campenator’, een technologisch hoogstandje.

Tot slot: hoe komt Campenaerts aan de bijnaam Vocsnor?

Waarom is ‘Vocsnor’ de bijnaam van Victor Campenaerts? De vreemde naam staat zelfs op de fiets waarmee hij straks zijn aanval op het werelduurrecord doet. Als student lichamelijke opvoeding aan de universiteit in Leuven verbasterden zijn vrienden zijn voornaam Victor tot ‘Voctir’, gewoon een dwaas grapje. Toen Campenaerts op een keer zijn snor had laten staan, veranderde ‘Voctir’ in ‘Vocsnor’. En zo wordt hij vandaag nog steeds genoemd.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • dretie munkies

    Hopelijk voor Victor gaat hij niet de "Belgische weg" op : als de verwachtingen heel positief zijn valt het nogal eens tegen !

  • DIRK RASSCHAERT

    Hij fietst ook op hoogte en het materiaal is ook ietsje anders denk ik, plus de voor- en begeleiding? Ik denk dat zijn echte doel op +55 ligt! Succes en de wind vanachter, niet teveel want anders wordt het record niet gehomologeerd!

  • Annelies Vandermeulen

    Eddy Merckx fietste zijn record wel op hoogte: Mexico Stad ligt op 2200m...

  • marc van neerveldt

    Succes vocsnor