VRT kan niet lachen met hilarische E3-affiche: “Dit is spijtig”

De nieuwe banner van de E3 BinckBank Classic is een knipoog naar FC De Kampioenen, met onder meer Greg Van Avermaet en Eddy Planckaert.
E3 BinckBankClassic De nieuwe banner van de E3 BinckBank Classic is een knipoog naar FC De Kampioenen, met onder meer Greg Van Avermaet en Eddy Planckaert.
Geen nieuwe banner van de E3 BinckBank Classic zonder dat hij over de tongen rolt. Maar dit jaar geen ­getrap op zere tenen, zo leek het aanvankelijk. Want ­gewoon ­ludiek, met zes ex-winnaars van de voorjaarsklassieker in de rol van personages uit ‘F.C. De Kampioenen’. Maar kijk: nu meldt zowaar de VRT zich. “Spijtig, nu we beslist hebben het vervolg van de reeks ‘on hold’ te zetten omwille van Johnny ­Voners’ gezondheid”, ­reageert woordvoerder Hans Van Goethem. “Publiciteit maken met één van onze merken zonder ons vooraf te contacteren kan níet.” 
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Op de banner schittert onder meer Eddy Planckaert als ­Xavier Waterslaeghers en Peter Van ­Petegem als Dimitri Detremmerie. ­Patrick Lefevere speelt, ­toepasselijk, ploegmanager en ‘kam­pioenenmaker’ Balthazar Boma. Meest hilarisch is de pose van Greg Van Avermaet als ­Carmen Waterslaeghers, (speelgoed)hondje Neroke op de arm. “Een natuurtalent”, noemt Jacques Coussens, pr-verantwoordelijke, hem. “Greg paarde trouwens het nuttige aan het aangename. Hij reed 90 kilometer met de fiets van Dendermonde naar Harelbeke, liet zich schminken, poseerde, werd ontschminkt en fietste vervolgens gewoon het hele eind terug naar huis.”

De nieuwe banner van de E3 BinckBank Classic is een knipoog naar FC De Kampioenen.
E3 BinckBankClassic De nieuwe banner van de E3 BinckBank Classic is een knipoog naar FC De Kampioenen.

Safety Totems en nieuwe mascotte

Naast de nieuwe affiche was er ook nog het nieuws dat de E3 BinckBank Classic nog meer inzet op veiligheid. Naast de vorig jaar geïntroduceerde stootkussens uit kunststof worden nu ook 30 à 40 ‘Safety Totems’ geplaatst op de meest kritieke/gevaarlijke plekken op het parcours. Extra grote stootkussens, 2m40 groot en 1m20 breed, die boven alles en iedereen uitsteken, waarschuwen het peloton door middel van licht- en waarschuwingssignalen voor naderende obstakels. Zij vervangen op die plekken signaalgevers die in complexe situaties lijf en leden riskeren.

De wedstrijd heeft tot slot ook een nieuwe mascotte. Er wordt gezocht naar een nieuwe naam. Suggesties kunnen binnenkort worden aangeleverd via website en sociale mediakanalen van Focus-WTV. Winnaar wint een VIP-arrangement op de dag van de koers. De 63ste E3 BinckBank Classic vindt plaats op vrijdag 27 maart. 

(Lees verder onder de foto’s)

Henk Deleu
Henk Deleu
De nieuwe mascotte.
Henk Deleu De nieuwe mascotte.

Het is niet de eerste keer dat een affiche van de E3 BinckBank Classic ophef veroorzaakt. Een overzicht van de banners van de afgelopen jaren. 

2015: “Wie ‘knijpt’ ze in Harelbeke?”

De affiche van 2015 was misschien wel de controversieelste van allemaal. Op het ontwerp was te zien hoe een rennershand in de bips van een bloemenmeisje knijpt. Een knipoog naar de podiumceremonie van de Ronde van Vlaanderen in 2013. Toen kneep Peter Sagan in de billen van podiummiss Maja Leye. Na aanhoudende klachten van de UCI en sommige vrouwenbewegingen werd de affiche uit het straatbeeld gehaald. De verwijderde affiches werden niet vervangen.

Twitter

2016: “Koers is heilig, winnen is zalig”

Een jaar later zochten de organisatoren hun heil bij de kerk. De E3 vond toen plaats op Goede Vrijdag en dat konden ze bij de organisatie niet laten schieten in hun affiche. Op de afbeelding moest en zou een priester staan en daar had organisatie de juiste persoon voor in gedachten. “We vonden in Wim Opbrouck de ideale man om door te gaan als priester voor onze hoogmis die de E3 Harelbeke toch is”, stelde de organisatie toen. 

Twitter

2017: “E3 Harelbeke 60 jaar jong”

In 2017 hielden de organisatoren het behoorlijk sober. Op de affiche stond een baby met tatoeages. Een verwijzing naar de 60ste verjaardag van de voorjaarskoers. Daarbij het opschrift ‘Mommy’s Rebel’ en de slagzin ‘niet voor papcoureurs’. De wedstrijdslogan zelf? “E3 Harelbeke, 60 jaar jong”.

Twitter

2018: “Wie wordt de nieuwe sheriff in het Texas van Vlaanderen”

De reuzenaffiche van 2018 werd in de tijden van volle #MeToo-onthullingen vrouwvriendelijk gehouden. En dus werd geopteerd voor ‘Tom Boonen’ - eigenlijk is het imitator Guga Baúl - op een steigerend stalen ros met cowboyhoed en revolver. Hij daagt zijn opvolgers uit: ‘Wie wordt de nieuwe sheriff in het Texas van Vlaanderen’, zoals de regio waarin de E3 aankomt ook wel eens wordt genoemd.

Twitter

2019: “Wie kroont zich tot de prins in Harelbeke”

Je kon ernaar blijven kijken. Op het eerste zicht leek de affiche van vorig jaar gewoon op een forse, groene kikker met een kroontje. Maar wie goed observeerde, zag plots twee vrouwelijke vormen. De twee geschilderde vrouwen die in een omhelzing een kikker voorstelden, waren twee podiumdames. Te seksistisch volgens sommigen en dus werd op zoek gegaan naar een nieuw ontwerp. De Internationale Wielrenunie (UCI) had immers bezwaar gemaakt tegen de oorspronkelijke affiche. Op de nieuwe creatie - zonder gebodypainte vrouwen - lag de kikker op zijn rug. De slogan ‘Wie kroont zich tot de prins in Harelbeke?’ bleef wel hetzelfde.

Henk Deleu
Twitter



93 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Greet Stappers

    Veel erger om meneer Voners zijn gezondheidsproblemen te gebruiken terwijl het wat dit betreft alleen te doen is om ‘ t is van ons en je blijft eraf’. Bah VRT. En veel sterkte Johnny .

  • Ronny Gyles

    Ervaart VRT als bedrijf nu ook eens aan den lijve waarmee de media in het algemeen al jarenlang de gewone consument de duivel aan doet met spam en ongevraagde acties ten koste van ... . welkom in de 'moderne' maatschappij die je zelf mee creëerde.

  • Kristof Van Impe

    als men niet meer kan en mag lachen, stop dan met ademen. Het is maar triestig zonder humor. Er zijn genoeg zaken om van te huilen.

  • Patrick Verbelen

    De rechten vervallen normaal toch na 50 jaar.

  • Patrick Vandeputte

    Luc Deville, noch de echte personages nog de titel van het programma worden gebruikt dus is er geen probleem. In feite zouden ze bij de VRT tevreden moeten zijn met gratis reclame.