UCI-commissaris: "Chauffeurs gevraagd om opperste concentratie te behouden"

Photo News
Tijdens de traditionele vergadering met de chauffeurs en motards van de Baloise Belgium Tour werd er nogmaals gehamerd op het aspect veiligheid in de wedstrijd. "Die vergadering heeft altijd plaats. Voor elke koers of etappe. Tijdens die meeting met de chauffeurs, UCI, politie en organisatie worden de gevaarlijke punten nog eens aangekaart en geeft men de nodige consignes mee voor de wedstrijd. Vandaag was dat dus niet anders."

"De vergadering verliep heel sereen. Er werd de chauffeurs gevraagd een opperste concentratie te behouden en de reglementen strikt na te leven. Eigenlijk zoals we dat steeds doen", verduidelijkt UCI-commissaris Jempi Jooren. "Iedereen heeft gemengde gevoelens bij deze slotrit maar we gaan hem toch afwerken. Ik denk dat dit het beste is. Zo komt iedereen weer bij elkaar en kan over het gebeurde gepraat worden."

De renners vertrekken om 11u20 vanuit Tremelo. Na een lus van 117,7 kilometer bereikt men Tongeren waar nog drie plaatselijke ronden wachten van elk 18,8 kilometer. Meteen kennen we dan de opvolger van Greg van Avermaet. Leider Dries Devenys telt in het algemeen klassement 4 seconden voorsprong op zijn Zwitserse teamgenoot Reto Hollenstein. Stijn Vandenbergh, derde in de rangschikking volgt op 7 seconden.

Photo News

Wilfried Peeters heeft begrip voor terugtrekking Lotto-Soudal

Bedrijvigheid aan de hotels waar de wielerploegen van de Baloise Belgium Tour hun intrek hebben genomen. De mecaniciens brengen alles in gereedheid voor de slotrit van vandaag. Maar de sfeer is daags na het incident met de motards en de loodzware crash van Stig Broeckx zeer bedrukt.

"Gisteren hebben de renners een signaal gegeven door niet meer verder te willen rijden. Een overleg tussen de ploegen, UCI en Belgische wielerbond is nu wel heel snel nodig. Dit om de veiligheid van de renners in de wedstrijd nog verder te optimaliseren", zegt Wilfried Peeters van Etixx-Quick.Step. "Wij hebben nood aan een regulateur die zijn plaats heeft achter het peloton. Iemand die heel goed het parcours en de koers kent. Een professioneel iemand en een ex-renner. Wij kunnen heden beschikken over diverse informatiebronnen zoals GPX-files en computers. Zo weten we waar we wel en waar niet een peloton kunnen voorbij rijden. Na het tragische ongeval in Gent-Wevelgem zijn er al enkele verbeteringen gekomen maar blijkbaar nog niet voldoende. Ik wil niemand een steen werpen. Het wielrennen heeft die mobiele seingevers nodig maar zorg ervoor dat zij de groep niet meer moeten inhalen en werk met meer plaatsen waar zij het parcours kunnen afsnijden."

Vandaag wordt er weer gekoerst. "Wij trekken met een heel loom gevoel naar de start. Ik ben er nog niet goed van. Ik ken Stig Broeckx. Een vrolijke jongen. Hopelijk komt alles goed met hem. Ik begrijp de beslissing van Lotto-Soudal om vandaag niet meer van start te gaan. Die renners zullen mentaal zwaar aangeslagen zijn. Trouwens dit ongeval kon ook met een van mijn renners gebeurd zijn."