Oliver Naesen pakt op Champs-Elysées uit met stalen Merckx-fiets

De stalen Merckx-fiets waarmee Naesen morgen de Champs-Elysées rijdt.
Eddy Merckx Bikes De stalen Merckx-fiets waarmee Naesen morgen de Champs-Elysées rijdt.
Geen gebruikelijke Eddy Merckx-fiets voor Oliver Naesen vandaag op de Champs-Elysées. De renner van AG2R rijdt voor de gelegenheid met een stalen fiets de kasseien van de Parijse boulevard op. 

“Wat hebben Eddy Merckx en Oliver Naesen gemeen? Allebei reden ze tijdens de 21ste rit van de Tour op een stalen fiets.” Met die woorden pakt fietsmerk Eddy Merckx uit met z’n nieuwste paradepaardje. De constructeur richt zich op de markt van de stalen fietsen. Niet om de retro-toer op te gaan, wel om high-end stalen fietsen aan de man te brengen.  

De stunt van Naesen kadert in het MyCorsa-project. De bedoeling is om in te spelen op de groeiende belangstelling voor stalen fietsen. Die zijn niet langer meer achterop bij de carbonnen kaders van de profs. Volgens de fietsconstructeur zijn de kaders van het MyCorsa-project lang niet meer zo zwaar als hun vroegere voorgangers. Bovendien is de combinatie van stijfheid en comfort indrukwekkend.

BELGA

“Je hebt een fiets die ontzettend dicht aanleunt tegen je favoriete carbon racer, maar zoveel comfortabeler fietst en dus honderd keer beter is", klinkt het. Oliver Naesen reed dit seizoen met zijn Stockeu69 weliswaar op een carbon model, maar voor de laatste etappe van deze Tour de France zal hij overstappen op de Eddy Merckx Corsa Road Rim.”

Bovendien kunnen de stalen fietsen op de millimeter op maat gelast worden. Ook dat is niet mogelijk bij de carbonnen tegenhanger. Eddy Merckx nam daarvoor niet zomaar een lasser in dienst. Om het MyCorsa project te lassen gingen ze te rade bij Johan Vranckx, de man die eerder al fietsen laste voor het wielermerk. Het was Eddy Merckx zelf die 39 jaar geleden Johan’s school bezocht omdat hij op zoek was naar lassers. Hij wandelde binnen in Johan’s klaslokaal en vroeg: “Wie wil er voor mij werken?” 

De Eddy Merckx Corsa’s worden gelast uit een combinatie van Columbus Xcr (roestvrij staal) en Spirit HSS (hoogwaardig en licht staal). Het design bevat enkele duidelijke knipogen naar de fiets waarmee Eddy de Tour van 1969 won.

BELGA

Voor de liefhebbers: de fiets waarmee Oliver zal rijden, is afgemonteerd met

· Mavic Cosmic Pro Carbon wielen

· Vredestein Fortezza Senso T banden

· Rotor 2inPower crank

· KMC ketting

· Shimano Dura Ace mechanische groepset

· DEDA SuperZero stuur en stuurpen

· DEDA Zero100 zadelpen

· Fizik Antares R1 zadel

· Look Keo Blade Carbon pedalen

BELGA



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • eric maier

    Willy De Smedt, de prijs van oud ijzer. Gezien het EM revival is zullen ze weer enorm overdrijven voor het frame op zich, laat staan met de extra materialen erop. Maar staal, thats over, finito. Uiteindelijk geen bal waard en in de winter vraagt het veel meer onderhoud dan een alu frame. Als he tde kwaliteit is van de EM talen frames van weleer, maak dan maar plaats in de container... ze scheurden allemaal.

  • Fred Debroek

    @ Didier BRIGLIA, kritiek geven is het makkelijkst wat een mens kan. Daar zal jij waarschijnlijk in uitblinken want in je kop of benen zal ook niet veel zitten.

  • Didier BRIGLIA

    Wat ben je met een dure of lichtste fiets als je de benen niet hebt!!!! Wat heeft Naessen in de tour laten zien ..... NIKS... NUL komma nul!!!

  • Louis Bouduin

    Mooi en weer plaats voor enige droefenis. De laatste dag van de toer. Dan hebben we Wimbledon achter de rug, Werchter, en is het altijd een beetje alsof de vakantie op haar einde loopt, ook al is dat nu zo en ben ik zelfs met pensioen. Laten we er daarom nog maar eens van genieten vandaag

  • jean driesen

    Toch meen ik te weten dat de Limburgse fietsenconstructeur,"Ridley", gevestigd in Paal-Beringen, de hele handel van Merckx heeft overgenomen. De Limburgers willen de naam "Merckx" zijn verdiende glorie terug bezorgen en met dit project bewijzen ze goed op weg te zijn. Dus is die nieuwe machine van Naesen eigenlijk een project van "Ridley", het fietsenmerk waarop lotto -Soudal al jaren met succes rondtoert.