Interessante nieuwigheden in reglement van de Tour

BELGA
Wees gerust: we gaan jullie niet lastigvallen met alle details uit het lijvige Tourreglement, maar we pikken de opvallendste nieuwigheden eruit. Zo is het systeem van de bergpunten nog maar eens veranderd met meer punten voor meer renners op de hoogste en zwaarste cols. Misschien een kolfje naar de hand van Jelle Vanendert die vorig jaar al enkele dagen bergleider was? Voor de spurters die minder goed klimmen, is het slechte nieuws dat bij aankomst buiten de tijdslimiet de jury in tegenstelling tot vorig jaar geen genade meer zal kennen.

Laat ons beginnen met de groene trui, want de strijd voor het puntenklassement zal ongetwijfeld ongemeen spannend worden tussen titelverdediger Cavendish en uitdagers als Sagan, Greipel en andere Kittels. Niet echt nieuw, maar toch pas voor de tweede keer van toepassing en dus nog een woordje uitleg waard: de supertussenspurt. In tegenstelling tot vroeger toen er een drietal tussenspurten per rit waren, is er nu telkens maar een tussenspurt, maar wel eentje waar heel wat punten te verdienen zijn: 20 voor de eerste, 17 voor de tweede en dan verder 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punten tot de vijftiende. De supertussenspurt ligt meestal ergens halfweg, maar soms al heel vroeg of eerder in de finale.

Punten aan de meet
Verder is er ook weer de onderverdeling van punten aan de aankomst naargelang de aard van de rit, waarbij geldt: hoe vlakker de rit, hoe meer punten er te verdienen zijn aan de meet.

Vlakke ritten: 45, 35, 30, 26, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4 en 2 punten voor de eerste 15 renners.
Heuvelachtige ritten (rit 3, 7, 8 en 12): 30, 25, 22, 19, 17, 15, 13, 11, 9, 7, 6, 5, 4, 3 en 2 punten voor de eerste 15 renners.
Bergritten (10, 11, 14, 16, 17): 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, en 1 punt voor de eerste 15 renners.
Tijdritten (proloog, rit 9 en 19): 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, en 1 punt voor de eerste 15 renners.

Verdedigt Cavendish zijn groene titel met succes?
EPA Verdedigt Cavendish zijn groene titel met succes?
Philippe Gilbert kan ook nog eens een gooi doen naar groen.
BELGA Philippe Gilbert kan ook nog eens een gooi doen naar groen.
afp

Meer gewicht voor zwaarste cols
In het bergklassement zijn er in vergelijking tot vorig jaar enkele belangrijke wijzigingen. Zo krijgen de heuveltjes van derde en vierde categorie veel minder gewicht en de cols buiten categorie nog meer gewicht om echt een rasklimmer met de bolletjestrui te laten pronken in Parijs. Er zijn zes 'supercols' buiten categorie dit jaar, netjes verdeeld over de twee bergketens: de Grand Colombier, de Madeleine en de Croix de Fer in de Alpen; de Aubisque, de Tourmalet en de Port de Balès in de Pyreneeën. Vorig jaar kregen enkel de eerste zes boven op zo'n col punten, nu de eerste tien. De punten worden verdubbeld bij een aankomst op een col: dat gebeurt drie keer, telkens op een col van eerste categorie: in rit 7 (La Planche des Belles Filles), rit 11 (La Toussuire) en rit 17 (Peyragudes).

De puntenverdeling op de cols:
Buiten categorie: 25, 20, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4 en 2 punten voor de eerste tien renners.
Eerste categorie: 10, 8, 6, 4, 2, 1 voor de eerste zes renners.
Tweede categorie: 5, 3, 2, 1 punt voor de eerste vier renners.
Derde categorie: 2 en 1 punt.
Vierde categorie: 1 punt.

Geen genade voor laatkomers
Vorig jaar had Mark Cavendish (die cols haat) de kleine lettertjes van het reglement goed gelezen. Als een grote groep buiten tijd binnenkwam, kon de jury beslissen om die herop te vissen en dat gebeurde ook op de Galibier. Nu zal dat niet meer lukken, want desnoods moeten we met tien verder naar Parijs, de jury zal geen genade meer kennen.

Johnny Hoogerland zag zijn bollendroom vorig jaar in de prikkeldraad eindigen.
EPA Johnny Hoogerland zag zijn bollendroom vorig jaar in de prikkeldraad eindigen.
De boezemvrienden Gilbert en Vanendert rijden niet meer in dezelfde ploeg, maar koesteren dezelfde ambities als vorig jaar.
BELGA De boezemvrienden Gilbert en Vanendert rijden niet meer in dezelfde ploeg, maar koesteren dezelfde ambities als vorig jaar.
BELGA
Voor de bolletjestrui is het reglement weer veranderd.
BELGA Voor de bolletjestrui is het reglement weer veranderd.

Tot slot laten we jullie mee watertanden voor de premies die de Tour kan opleveren in prijzengeld voor het harde labeur voor de 'Dwangarbeiders van de Weg'.

Etappes: totaal 472.500 euro, 8.000 euro voor een ritwinnaar
Gele trui: totaal 1 miljoen euro, eindwinaar 450.000 euro
Groene trui: totaal: 125.000 euro, eindwinnaar 25.000 euro
Bolletjestrui: totaal 107.000 euro, eindwinaar 25.000 euro
Witte trui (jongeren onder 25 jaar): totaal 66.500 euro, eindwinnaar 20.000 euro
Ploegen (eerste drie per ploeg per rit): totaal: 178.800 euro, eindwinnaar: 50.000 euro
Strijdlust (beslist door jury): totaal: 66.500 euro, eindwinnaar: 20.000 euro

De eindwinnaar in Parijs krijgt een premie van 450.000 euro.
BELGA De eindwinnaar in Parijs krijgt een premie van 450.000 euro.
AFP