Ewan boekt tweede ritwinst in Tour, Fuglsang geeft op na val

Caleb Ewan.
Photo News Caleb Ewan.
Caleb Ewan heeft in Nîmes de zestiende rit van de Ronde van Frankrijk gewonnen. Daags na de rustdag was de renner van Lotto-Soudal voor de tweede keer in deze Tour sneller dan Elia Viviani en Dylan Groenewegen. Julian Alaphilippe start morgen als leider in de Alpen. Geraint Thomas en Jakob Fuglsang kwamen beiden (apart) ten val, die laatste moest daardoor de Tour verlaten.

Het was heet in Nîmes vandaag. Gespreksonderwerp nummer één aan de start was dan ook de warmte. Gelukkig voor de renners was het ritprofiel niet aan de zware kant, met slechts één gecategoriseerde helling halfweg. Vijf renners kon het weinig deren: Stéphane Rossetto, Alexis Gougeard, Lars Ytting Bak, Lukasz Wiskiowski en Paul Ourselin trokken er alleen op uit. Geen Belgen dus in de vroege vlucht en ook de renners van Wanty-Gobert kozen vandaag voor een tweede rustdag.

De vroege vlucht van de zestiende rit.
REUTERS De vroege vlucht van de zestiende rit.

De wedstrijdsituatie lag meteen vast voor een lange tijd, het zou wachten worden tot de finale op een nieuwe gebeurtenis. Zo lang duurde het uiteindelijk niet: Geraint Thomas kwam na één uur koers op bizarre wijze op het wegdek terecht. De winnaar van de Tour van vorig jaar was de enige die tegen de grond ging, maar kwam er zonder veel kleerscheuren van af. De generale repetitie aan de tussensprint was een prooi voor Elia Viviani. De Italiaan kwam zo drie puntjes dichter op Peter Sagan in het puntenklassement, het kon de Slovaak een worst wezen.

De hele dag zochten renners naar allerlei manieren om afkoeling op te zoeken: drinkbussen werden over het hoofd gegoten, ze gingen bij de volgwagen achter ijs enzovoort. Ondertussen controleerden drie renners het vijftal vooraan: Maxime Monfort, Tony Martin en Vegard Laengen hielden de hele dag de voorsprong binnen de perken, maar op vijftig kilometer van het einde kwam er even nervositeit: de wind stak de kop op en de klassementsrenners waren als de dood voor waaiers. Een tweede ‘Albi-scenario’ wenkte, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet, na enkele kilometers keerde de rust terug in het peloton.

Vlak voor de finale kwam er opnieuw opschudding: met Jakob Fuglsang ging er opnieuw een renner uit de top tien van het klassement tegen de grond. Voor de Deen was het niet de eerste valpartij in deze Tour, ook in de openingsrit ging hij er al eens bij liggen. Deze keer kende zijn val wel gevolgen, want wat later kwam de melding: “opgave Fuglsang”. Astana moest zonder kopman verder.

Jakob Fuglsang.
AFP Jakob Fuglsang.

De vluchters bijhalen was uiteindelijk moeilijker dan gedacht. Berenwerk van vooral Kasper Asgreen op 15 kilometer van het einde bracht het vijftal binnen handbereik, pas op anderhalve kilometer van de eindstreep werden de dappere vluchters gegrepen. Dylan Groenewegen en Caleb Ewan waren klaar voor een nieuw duel: hun sprinttreinen mengden zich door elkaar onder de vod van de laatste kilometer. Deceuninck-Quick.Step nam met Michael Morkov en Maximiliano Richeze nog wel over. Elia Viviani zat in de ideale positie, maar werd verrast door Caleb Ewan die de sprint van ver aanging. Voor de Australiër was het zijn tweede ritwinst in deze Tour, de derde al voor Lotto-Soudal.

Caleb Ewan wint in Nîmes.
REUTERS Caleb Ewan wint in Nîmes.
Caleb Ewan wint in Nîmes.
AFP Caleb Ewan wint in Nîmes.

Julian Alaphilippe kwam veilig binnen in de buik van het peloton en start morgen als leider in de eerste Alpenrit. Door de opgave van Jakob Fuglsang, komt Richie Porte de top tien binnen in het algemeen klassement.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • patrick isenborghs

    de bouw gesloten als het vriest ? er word zelfs nog beton gestort bij vriesweer om nog maar te zwijgen van ijzervlechters die met een ijzeren tang nog staan te vlechten. Trouwens vandaag nog dakwerkers bezig gezien rond 1 uur in de namiddag die nog proberen om de boel dicht te krijgen voor de onweders die voorspeld zijn

  • Ronald Boudewijns

    Pffffffffffffff..... neemt nog altijd ni weg dat ik bij zo een hoge temperaturen dat spelleke “onverantwoord” vind... zoals iedereen die in die omstandigheden moet werken, en daar gaat het om nietwaar? Als bouwvakker en het “vriest” is den bouw ook gesloten nietwaar....

  • patrick isenborghs

    wegenwerken duren soms ook weken en gelukkig is het alle dagen geen 35 gr . maar sjoit renners zijn ook werknemers die hun job uitoefenen en zulke tempaturen zijn extreem maar in het zuiden van frankrijk vriest het niet in juli he .Een tourrit is geen kermiskoers rond de kerktoren waar de organisatie zo maar het schema kan veranderen

  • Ronald Boudewijns

    Patrickske toch ... “ brandjes” duren soms weken... met (open) helm indertijd en lederen vest (gene plastiek) ... dus hou u vooral vast aan horen zeggen.... mijnen helm is al voor een gedeelte gesmolten geweest , heb daar toen ook een collega verloren dus ik weet echt wel waar ik over spreek en wat”warmte” is....en toch moesten we “verder”.

  • patrick isenborghs

    boudewijns al is een dag aan een asfaltmachine gestaan ook met helm en plastiek vestje? U brandjes duren geen 8 of 9 uur . Normaal is dat zeker niet maar het werk moet verder . Gevaren zijn er overal. Afdalingen met natte wegen zijn ook levensgevaarlijk en toch moet het verder