"Doe iets aan de valpartijen"

Nederlandse kopman wil van 'oortjes' af en met kleinere ploegen rijden

Cavendish ligt tegen de grond in de straten van Harrogate in 2014. De Britse spurtbom zag zijn gele droom met een schouderblessure meteen uit elkaar spatten.
PHOTO_NEWS Cavendish ligt tegen de grond in de straten van Harrogate in 2014. De Britse spurtbom zag zijn gele droom met een schouderblessure meteen uit elkaar spatten.
Bauke Mollema kijkt niet meteen uit naar de eerste week van de Tour de France en voorziet weer, net als vorig jaar, menige valpartij. De Nederlander van Trek doet een oproep voor meer veiligheid voor de renners in het peloton. In de hoop valpartijen te voorkomen. "Sommigen dingen moeten echt veranderen." Mollema haalt twee zaken aan.

"Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen", zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. "Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel." Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. "Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar."

Bauke Mollema.
ANP Bauke Mollema.

Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners.

Bauke Mollema
Voor Froome werd etappe vijf het eindstation.
PHOTO_NEWS Voor Froome werd etappe vijf het eindstation.

1. Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. "Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?" Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. "Kijk maar naar de Europese Spelen in Bakoe, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener."

2. Afschaffen oortjes
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio's in de koers. "Sommige mensen zeggen dat radio's de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor."

"Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners", aldus de Groninger nog. "Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours vooraf verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd."

Contador liep een breuk in het rechterscheenbeen op en moest ook vroegtijdig de aftocht blazen.
PHOTO_NEWS Contador liep een breuk in het rechterscheenbeen op en moest ook vroegtijdig de aftocht blazen.