Tom Boonen: "Weinig factoren die helpen bij veiligheid van renner"

Het overlijden van Bjorg Lambrecht sloeg in als een bom in de wielerwereld. Het drama riep ook heel wat vragen op over de veiligheid van de renners. Volgens Tom Boonen gaat het om een spijtig ongeluk en lijkt er niet veel verbetering mogelijk.

“Het was een valpartij zoals er in de Ronde van Polen misschien nog tien gaan gebeuren. Het is een kwestie van slecht neerkomen en iets raken met je hoofd of met je nek fout vallen”, aldus Boonen. “Je zit met weinig bescherming met een hele hoge snelheid rond te fietsen en je hebt veel wegmeubilair en harde toestanden zoals bomen en betonnen duikers.”

Toch lijkt het volgens Boonen onmogelijk om het parcours nog veiliger te maken. “Wat kan je doen? Als je op de openbare weg blijft rijden en je blijft ritten in lijn organiseren van 150 à 200 kilometer, dan moet je die volledige 200 kilometer gaan beveiligen”, zegt Boonen.

“Je zou eigenlijk alle gevaarlijke obstakels moeten afmaken met luchtkussen of hooibalen, maar dan hebben we het echt over alles. En dan nog. Als je er duizend doet en eentje niet, dan gaat het daar nog altijd gebeuren. En dat neemt ook niet weg dat je met je hoofd op de grond kan knallen. Er zijn weinig factoren die bijdragen tot de veiligheid van een renner”, besluit Boonen.

Tom Boonen
VTM NIEUWS Tom Boonen



37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ben Watford

    Mensen die zaken voorstellen als "helm met airbag te voorzien en koerskledij met bescherming", hebben duidelijk nog nooit een inspanning geleverd op een fiets.

  • gerard wauters

    Moest hij 5 meter verder gevallen zijn was hij opgestaan en verder gefietst. En was niemand een discussie gestart over veiligheid. Dus eigenlijk een beetje hypocriet om steeds meer toe te kijken hoe renners hun hachje wagen. En als er iets gebeurd en het te laat is allemaal een mening hebben.

  • eric maier

    Er word hier veel appelen met peren vergelijkt. Een vraag voor uzelf : U wil naar de winkel, de dagelijkse openbare weg gebruiken is 1000en malen gevaarlijker dan een koers.U gaat dus een helm, kevlarhandschoenen, bril, vest, broek met airbag aandoen, knie-elleboog-en schouderbeschermers aantrekken ?? ik dacht het niet. Autosport met wielrennen vergelijken is van de pot gerukt. De wielrenner heeft geen kooi rond zich. Moet wel zeggen dat de kleding nu kwaliteitief rommel is, 1 val en tis kapot.

  • Ronny Van de Wal

    Ik kijk regelmatig naar de koers en als je ziet welke stunts die gasten uithalen om dat ene plaatsje te winnen op het eind van de koers verschiet ik er niet van dat ze soms hun nek breken.Uitleg dan is: "Om veilig vooraan te zitten he".De financiële belangen zijn zo hoog dat de renners wel hun leven moeten wagen.Sponsors eisen dit gewoon.

  • Wilfried Vanden Berg

    En hij kan het weten . Bij een wedstrijd reden 45 renners voorbij een paaltje , en hij reed er tegen. Hij had het niet gezien, die 45 vorige wel. Een toen wist hij dat hij niet kon winnen.