Toekomst World Ports Classic hangt aan zijden draadje

Boeckmans won dit jaar de World Ports Classic
AFP Boeckmans won dit jaar de World Ports Classic
De kans dat volgend jaar de tweedaagse rittenkoers World Ports Classic (2.1) nog verreden wordt, is niet heel groot. De door ASO georganiseerde koers, dit jaar pas toe aan zijn vierde editie, heeft nog weinig toekomst. Binnen een maand moet er meer duidelijkheid komen.

Na de succesvolle start van de Tour in Rotterdam in 2010 werd een jaar later de World Ports Classic in het leven geroepen met geld dat nog overbleef van die Tourstart. De rittenkoers over twee dagen, tussen de havensteden Rotterdam en Antwerpen, zou een mooie toekomst tegemoet gaan. Maar de koers kwam nooit helemaal van de grond. Een verschuiving op de wielerkalender moest soelaas bieden, maar dit jaar was het deelnemersveld bijzonder zwak te noemen en de publieke belangstelling was al helemaal niet om over naar huis te schrijven.

ASO had een overeenkomst voor vier jaar met de stad Rotterdam. Die overeenkomst is nu afgelopen en de kans dat ze verlengd wordt, is bijzonder klein. "Het geld (zo'n 400.000 euro, nvdr.) is op", zegt Hans den Oudendammer van Rotterdam Topsport. "De stad wil er alleszins geen nieuw geld meer in investeren. Ze hebben zichzelf een tijdje terug nog twee maanden de tijd gegeven om middelen te zoeken bij bedrijven en organisaties. Als dat niet lukt, is het voorbij. De rittenkoers heeft gewoon nooit gegeven wat we voor ogen hadden. Beide steden zijn niet echt tevreden over de return."

De kans dat de stad Antwerpen de World Ports Classic alleen organiseert, is bijna onbestaande. "Er is weliswaar een overeenkomst voor vijf jaar bij ons, dus ook nog voor volgend jaar", verklaart Geert Bruynseels, coördinator sportevenementen van de stad Antwerpen. "Maar er is nooit sprake geweest van een concept waarbij Antwerpen alleen organisator zou zijn. Voor ons zijn nu twee dingen van belang. Ten eerste, wat gaat Rotterdam doen? Vinden zij nog middelen? Doen zij nog verder? Ik hoor weinig positieve dingen, maar misschien is er nog een kans op een doorstart. Ten tweede, stel dat Rotterdam geen geld vindt, wat wil ASO dan doen? Ik heb hen die vraag gesteld en wacht nu op een antwoord."

"Het zou toch handig zijn als we binnen een maand meer duidelijkheid hebben, want ook wij moeten een financiële planning opmaken", aldus Bruynseels. "Wij gaan er niet zelf de stekker uittrekken, er is nog een contract voor 2016. Maar het lijkt me weinig logisch om het als stad alleen te doen, een koers die bedoeld was tussen de twee havensteden. Wil de ASO de World Ports Classic op een andere manier organiseren, zonder Rotterdam of niet? Het valt af te wachten. Dus de kans bestaat inderdaad dat er volgend jaar geen World Ports Classic meer is en de editie van dit jaar de laatste was."

Wellicht is Kris Boeckmans dan de laatste eindwinnaar van de World Ports Classic, tenzij er in Rotterdam snel nog financiële middelen worden gevonden.