Eerste grote Belgische zege is een feit: Philippe Gilbert wint met Parijs-Roubaix zijn vierde monument

AFP
De Ronde van Lombardije, Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Vlaanderen en nu ook Parijs-Roubaix. Philippe Gilbert heeft zijn vierde wielermonument beet. De 36-jarige Waal van Deceuninck-Quick.Step vloerde de Duitser Nils Politt op de velodroom van Roubaix.

Poll

Kan Gilbert ook Milaan-Sanremo nog winnen?

  • Ja 67%
  • Neen 31%
  • Geen mening 2%

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div><div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@hlnsport) op

In aangename weersomstandigheden trokken de renners zich vanochtend in Compiègne op gang. Klaar voor een nieuwe helletocht over negentien kasseistroken. In totaal moest er liefst 54,5 over de scheve kinderkopjes gedokkerd worden. ’t Was andermaal stof vreten.

De wind blies daarnaast in het nadeel van het peloton, maar dat was niet aan de gemiddelde snelheid te merken. Na één uur koers werd er 44,5 kilometer afgelegd. Geen wonder dat er geen vroege vlucht tot stand kwam. Even leken Jürgen Roelandts, Casper Pedersen en Mads Würtz Schmidt op weg voor een lange onderneming, maar het trio werd niet veel later bij de lurven gevat.

EPA

Van windstilte was er geen sprake in deze 117de editie van de Helleklassieker. ’t Ging verschrikkelijk snel. En net voor de eerste kasseistrook brak de koers hélemaal open. Een grote groep met Yves Lampaert, Nils Politt en Matteo Trentin trok in het offensief. Team Sky, Jumbo-Visma, Bahrein-Merida en UAE Team Emirates hadden de slag gemist en moesten aan de bak.

Tim Declercq reed voorin vol in dienst voor Lampaert, maar een nieuwe hergroepering was onvermijdelijk. Vervolgens was het incidenten troef: valpartijen, lekke banden. Traditie in Parijs-Roubaix. Iljo Keisse was een van de slachtoffers. Onze landgenoot van Deceuninck-Quick.Step kwam zwaar ten val na een botsing op een verkeerseiland. Alexander Kristoff zag daarnaast door meerdere leeglopers zijn winstkansen in rook opgaan.

AFP

Pechvogel Van Aert, exit Benoot

In het beruchte Bos van Wallers kampte Wout van Aert met materiaalpech. De drievoudige wereldkampioen in het veld kreeg de fiets van ploegmakker Pascal Eenkhoorn en moest nadien aan een inhaalrace beginnen. Een sterke Van Aert reed de bres op z’n eentje dicht, maar na een volgende fietswissel smakte de Belgische favoriet prompt tegen het asfalt.

Van Aert was zo opnieuw op achtervolgen aangewezen. En net wanneer hij steun kreeg van Tiesj Benoot, een andere pechvogel, knalde die laatste tegen de volgwagen van Jumbo-Visma. De renner van Lotto-Soudal werd vervolgens afgevoerd naar het ziekenhuis. Brute pech. En Van Aert? Die keerde terug na een fenomenale inspanning. Over een huzarenstukje gesproken.

Photo News

Philippe Gilbert profiteerde van een tussenfase om er vanonder te muizen. Nils Politt en Rüdiger Selig schoven mee, maar moesten de Waal op de kasseien laten rijden. Gilbert alleen, een verbluffende Van Aert, Lampaert, Peter Sagan en Sep Vanmarcke gingen in de achtervolging. Politt pikte z’n wagonnetje aan.

Het vijftal snelde in een mum van tijd naar Gilbert. Met z’n zessen doken ze de finale in, de rest had de slag gemist. De kopgroep halveerde op ruim twintig kilometer van de streep na een nieuwe uitval van Gilbert. Sagan en Politt sprongen op het wiel van de Luikenaar. Van Aert en Vanmarcke moesten passen, Lampaert zat gevangen.

Maar Lampaert voelde zich o zo goed. De West-Vlaming gooide Van Aert overboord en kwam met Vanmarcke opnieuw voorin aansluiten. Met vijf naar de piste? Neen. Gilbert en Politt hadden nog het meeste energie in de tank en lieten hun metgezellen ter plekke. Spanning troef.

Het kwam tot een sprint tussen Gilbert en Politt op de velodroom. Man tegen man. En uiteindelijk toonde Gilbert zich de snelste - hij heeft zijn vierde wielermonument te pakken. En eindelijk die eerste grote Belgische zege van het seizoen. Lampaert finishte wat later op de derde plek. Twee landgenoten op het podium.

BELGA
AP
BELGA
Photo News
Photo News
Photo News
Photo News



59 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • godelieve rigo

    Dikke proficiat Philippe!!!

  • Gerry Cle

    Lampaert en Gilbert waren duidelijk de sterksten in de finale. Jammer voor Van Aert dat Jumbo liever Wijnants zijn kans gunt dan hem te laten werken voor de kopman. (ze hadden tenslotte toch Teunissen in de kopgroep) Ook Van Marcke was top maar had pech op de verkeerde moment.

  • Gaston FOUBERT

    Gilbert wint van een ervaren pistier Hugo? Die jongen heeft ploegenachtervolging gedaan, geen sprint. Bovendien rijden ze geen 260 kilometer op de piste. Hij had voordien al eens de rol gelost maar is op karakter teruggekomen en gaan aanvallen, want normaal geen kans tegen Sagan.

  • Paul Koopmans

    Niet verschieten dat Nils Politt volgend jaar bij ... rijdt. Of anders is de overschrijving al onderweg.Viel iets te veel op dat hij zijn remmen dichtkneep.

  • Wouter Van de Walle

    Normaal zal Milaan-Sanremo nooit lukken, dat is een koers voor echt snelle benen en hij is snel maar op zijn 37ste niet meer zo snel als de echte sprinttoppers. Niet tegenstaande is dit vandaag een FANTASTISCH sterke prestatie en blij dat we als Belg eindelijk kunnen juichen. Merci Gilbert