Niki Terpstra maakt brandhout van UCI: "Ze maken zoveel fouten, het is een drama"

Niki Terpstra - hier na Parijs-Roubaix - heeft zijn bedenkingen bij de UCI en heeft ook wat ideetjes met betrekking tot de wielersport.
PHOTO_NEWS Niki Terpstra - hier na Parijs-Roubaix - heeft zijn bedenkingen bij de UCI en heeft ook wat ideetjes met betrekking tot de wielersport.
Met het nieuwe jaar in aantocht maken ook de wielrenners zich op voor hun eerste kunstjes. Niki Terpstra kende een echt boerenjaar met winst in de Ronde van Qatar, Dwars door Vlaanderen en Parijs-Roubaix en ook in 2015 wil hij weer hoge ogen gooien. In een interview met het Nederlandse Algemeen Dagblad laat de 30-jarige Nederlander echter ook zijn licht schijnen over het bredere wielerplaatje. Wat denkt hij bijvoorbeeld van de UCI? Niki is allesbehalve mals voor de Internationale Wielerunie...

De bal gaat aan het rollen wanneer Terpstra gevraagd wordt of hij bezig is met het wielrennen als geheel, dus ook met wat er naast en in de marge van de fiets gebeurt. Wat vindt hij bijvoorbeeld van het feit dat Astana toch een WorldTour-licentie heeft gekregen? "Ik ben het er niet mee eens, maar ik wil me er niet druk over maken. Dat kost alleen maar energie. En wie gaat er nu naar mij luisteren? het is onbegonnen werk. De UCI maakt zoveel fouten. Het is een drama met alles."

Wat met de renners?
De ploegmaat van Tom Boonen en Mark Cavendish geeft een concreet voorbeeld: "Neem nu het prijzengeld: je mag van geluk spreken als dat een jaar later op jouw rekening staat. Maar er gaat wel vanalles af. Hier een paar procent, daar een paar procent. En het overgrote deel gaat gewoon naar de UCI. Naar de bond zelf, of naar de rennersvakbond, maar die is ook van de UCI. En wat doen ze voor de renners? Onze mening doet er vaak niet toe. Van mij mogen ze de Giro en de Vuelta een week korter maken. Waarom zou je dag in dag uit 200 kilometer rijden? Die korte ritjes zijn vaak veel interessanter."

BELGA
EPA
PHOTO_NEWS

Kleinere teams
Op de vraag of Terpstra niet bereid is om de renners te vertegenwoordigen in discussies met de UCI geeft hij een verrassend antwoord. "Nu nog niet, maar misschien wel in de nadagen van mijn carrière of als ik gestopt ben. Ik heb er wel ideeën over, maar die botsen vaak met de ideeën van de grote menigte. Ik heb nog geen zin om te vechten tegen de bierkaai. Ik focus me voorlopig op mijn carrière." Een ideetje van de hardrijder uit Beverwijk is alvast om met kleinere ploegen te koersen, zoals dat bijvoorbeeld in de Ronde van Groot-Brittannië - met zes stuks - het geval is. "Dat was echt anders koersen. Je kon geen twee mannetjes op kop zetten en in de finale nog zes man overhouden. De goede renners moesten al vroeg in de koers aan het werk. Dat was interessant om te zien."

BELGA
AP
PHOTO_NEWS