KOERS KORT. Reglement UCI doet wenkbrauwen fronsen: sokken renners worden gecontroleerd

Belga

Tourwinnaar Geraint Thomas wil in Shanghai blik weer op koers richten

Geraint Thomas koerst zaterdag het Criterium van Shanghai in China. Het wordt het eind van één lang feest na zijn zege in de Tour de France. “Ik zal blij zijn als ik gewoon weer kan trainen”, zei hij aan de vooravond van het criterium. “Me weer renner kan voelen.”

Vanochtend pas arriveerde hij in Shanghai, na een lange vliegreis vanuit Groot-Brittannië. Vorige week zondag koerste hij nog het Criterium van Saitama in Japan, daarna keerde hij terug naar Europa en werkte hij een paar boekvoorstellingen af voor zijn boek ‘The Tour, According to G’ in Manchester en Londen. De korte trip Azië-Europa-Azië zat duidelijk in de kleren.

“Ik ben behoorlijk moe en voel de jetlag”, sprak hij in Shanghai waar hij in de gietende regen in de ‘Fan Village’ van hot naar her moest opdraven voor de fans en de sponsors. “Al ben ik wel blij dat ik in China ben om te koersen. Het wel wordt geen totaal nieuwe ervaring. Ik was hier eerder al twee keer, in 2008 voor en tijdens de Olympische Spelen (waar hij goud pakte in de ploegenachtervolging met het Britse team). Ik kijk ernaar uit om nu zaterdag ook eens buiten te fietsen, op de weg en ik hoop dat er veel fans van de partij zullen zijn.”

De Tourwinnaar koerste niet veel meer nadat hij zijn eerste gele trui veroverde in juli. Er was nog het verplicht nummertje in de Deutschland Tour eind augustus en natuurlijk was hij van de partij voor eigen volk in de Ronde van Groot-Brittanië in september, maar echt “koersen” deed hij niet veel meer. Hij werd gelauwerd voor eigen volk in Cardiff en reisde van het ene naar het andere event.

“Ik heb oprecht van mijn gele trui genoten”, zei hij in Shanghai, duidelijk met wat kilo’s meer dan tijdens de Tour. “Er is goed gevierd en ik was aanwezig op heel wat events om mijn gele trui te eren. Ja, ik zit met wat vertraging in vergelijking met vorig seizoen. Normaal hervat ik opnieuw de trainingen op 1 november, nu zal ik toch zo’n drie weken achterstand hebben. Ik maak me daar geen zorgen over, er is nog tijd genoeg, maar verwacht niet dat ik een knaller van een seizoensbegin rijd.”

Over zijn programma in 2019 is nog niet veel bekend, althans toch niet voor de buitenwereld. Giro of Tour, beide grote rondes, daarover moet nog een beslissing vallen. “Zaterdag rijd ik nog dit criterium, zondag geniet ik nog van een dagje vrij in Shanghai en daarna keer ik terug huiswaarts. Ik zal blij zijn als ik gewoon weer wielrenner ben en me kan focussen op de trainingen.”

BELGA

Reglement UCI doet wenkbrauwen fronsen: sokken renners worden gecontroleerd

De Internationale Wielerunie (UCI) heeft wat reacties losgeweekt door de herintroductie van een reglement. Zo komt er vanaf 2019 een regel in verband met de hoogte van de wielersokken. Dat schrijft Cycling Weekly.

In competitie mogen de sokken maximaal tot halverwege het onderbeen komen (zie afbeelding hieronder). De UCI maakte wel nog niet duidelijk welke straffen er bij een overtreding worden opgelegd. Teammanager Jonathan Vaughters reageerde ironisch op het nieuws: “Gelukkig houdt de UCI zich met de belangrijke zaken bezig.”

rv

Sagan en Kittel poseren in traditionele Chinese klederdracht

Heel wat renners zijn naar China afgezakt om morgen het Tour de France Skoda Criterium in Shanghai te rijden. Onder meer Tour-winnaar Geraint Thomas, Romain Bardet, Luis Leon Sanchez, Sonny Colbrelli, Jakob Fuglsang, Matteo Trentin, Marcel Kittel en Peter Sagan prijken op de deelnemerslijst. Het sein voor de Slovaakse ex-wereldkampioen om er met Kittel te poseren in traditionele Chinese klederdracht. “Zouden we in deze outfit even snel sprinten?”

Hersenschudding houdt Nicky Degrendele aan de kant in Zesdaagse van Gent

Nicky Degrendele komt niet in actie tijdens de Zesdaagse van Gent. De wereldkampioene in de keirin heeft nog te veel last van haar valpartij vorige maand tijdens de wereldbekermanche in het Franse Saint-Quentin-En-Yvelines. Ze liep toen een hersenschudding op.

De West-Vlaamse zou zondag in Gent een recordpoging in de vliegende baanronde wagen, maar voelt zich onvoldoende hersteld. “Ik voelde mij de afgelopen weken al niet top na de val in Parijs. Ik merkte dat ik na een aantal dagen trainen niet in staat was om volledig te recupereren en dat ik mij telkens slechter begon te voelen. Op maandagochtend heb ik bij de fysio in Zwitserland testen gedaan. Zij stelde een hersenschudding vast”, legt Degrendele uit op de website van haar ploeg Beat Cycling Club.

De baanrenster zegt ook af voor de wereldbekerproef in Berlijn (30/11-2/12). Tijdens de manche in Londen (14-16/12) wil ze haar comeback maken.

“Meteen na mijn crash in Parijs zei ik tegen Tim Veldt (haar coach) dat ik er in Berlijn weer zou staan. Deze diagnose komt daardoor toch wel als een verrassing voor mij, omdat ik reeds twee rustige weken moest inlassen direct na de val en net weer op goede weg was richting het aankomende seizoen met dit weekend de Zesdaagse Gent, daarna de wereldbekers en het wereldkampioenschap”, gaat Degrendele verder. “Ik zal nu minstens een week weg moeten blijven van fysieke inspanning om hopelijk snel weer op de fiets te zitten. Het doel is om tijdens de wereldbeker Londen, van 14 tot en met 16 december, mijn rentree te maken.”

Degrendele zal in het Kuipke wel present zijn om er te worden gehuldigd voor haar wereldtitel.

Photo News

Aerts voor Tabor: “Wil goed scoren in Tsjechië”

Na drie wereldbekermanches, twee in Amerika en één in het Zwitserse Bern, trekken de veldrijders morgen naar Tabor. Toon Aerts leidt momenteel het klassement met 225 punten, Wout van Aert volgt als tweede met 210 punten. De vorige manche in de wereldbeker, in Bern, kwam op naam van Mathieu van der Poel, die het haalde voor Wout van Aert en Toon Aerts. Zoals bekend paste de Nederlander voor de wereldbekers in de Verenigde Staten en speelt hij dus dus geen rol meer in het klassement. Een zege levert weliswaar 80 punten op, de kans dat hij deze achterstand nog inhaalt lijkt onbestaande.

Dus leidt Toon Aerts de dans na zijn zeges in Iowa en Waterloo en zijn derde plaats in Bern. "Dit is een klassement dat ik wil verdedigen", aldus de Telenet Fidea Lion die ook in de DVV Verzekeringen Trofee aan de leiding staat. "Vooral in Tabor wil ik goed scoren, in Koksijde wordt het zaak om de schade te beperken", vertelde hij zondag na de Superprestige in Gavere waar hij tweede werd. 

BELGA

Van der Poel reist met het vliegtuig van Tabor naar Hamme

Zondag is de Flandriencross in Hamme dan weer de plaats van afspraak voor de derde manche van de DVV Verzekeringen Trofee. De zege op de Koppenberg kwam op naam van Toon Aerts, vorige week wist Mathieu van der Poel te juichen in Niel. Aan het parcours aan de sporthal van Hamme werd weinig veranderd. Traditioneel zullen de schuine kanten van de Durmedijk hun rol spelen en ligt er ook een vernieuwde heuvel met de Toyo Tires bandentrappenhindernis. 

Extra hindernis: na de wereldbekerwedstrijd in Tabor wacht de renners nog een lange verplaatsing richting België. Van der Poel keert pas zondagochtend terug met het vliegtuig vanuit München. “Geen ideale voorbereiding”, geeft hij toe bij organisator Golazo in een persbericht. “Door de staking van Ryanair zijn er veel vluchten geschrapt. Anders hadden we kunnen terugvliegen vanuit Praag. Dat had het voor ons veel makkelijker gemaakt. Nu moeten we zaterdag eerst nog 400 kilometer naar München rijden, om dan zondagochtend terug te vliegen. In zo’n omstandigheden zal je een paar uur later nooit helemaal uitgerust en fris aan de start staan, maar die omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde. Met de camper of de wagen is het zeker niet beter.”

Photo News



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Van Hoeck

    Dat is waarschijnlijk gewoon om te vermijden dat er steunkousen worden gedragen. Volgens hetgeen ik ooit eens heb gehoord op TV zijn steunkousen voor de wielerwereld technische doping.

  • Dirk Van Den Bossche

    Is dat alles waarover ze kunnen zeveren? De kleur , lengte , warmte van de sokken.Misschien ook nog reglement invoeren dat je uw sokken niet vuil mag maken in een cyclocross , dan kunnen ze de parcours aanpassen en op tapis plain rijden.

  • eric maier

    Het reglemant word toegepast. het is al enkele jaren een trend dat de sokken steeds hoger worden. Dit jaar heb ik er zelfs gezien tegen het belachelijke af, bijna klaar om te gaan skien. Een oude UCI regel, vroeger mochten zelfs minder hoog zijn dan nu. Koersen met truitjes zonder mouwen is ook verboden.

  • Henri Van Den Abbeele

    Sokken..... doping? Contractbreuk? Nee, men gaat streng op sokken controleren! Zullen we heel die UCI niet gewoon afschaffen?

  • roger cam

    nu nog de "pufferkes" en "speciale kledij" aan banden leggen en het komt goed.