KOERS KORT. Phinney stopt met koersen - Viviani Europees kampioen afvalling - Belgisch record in ploegenachtervolging

Taylor Phinney.
Getty Images Taylor Phinney.

Phinney met pensioen

Taylor Phinney stopt op zijn 29ste met wielrennen. De Amerikaan van EF-Education First rijdt zondag met de Japan Cup zijn laatste koers. Phinney werd in 2012 tweede op het WK tijdrijden. Dat jaar won hij ook de proloog in de Giro. Na een zware val in 2014 werd hij nooit helemaal de oude. Zijn laatste uitschieter was een 7de plaats in Parijs-Roubaix vorig jaar.

“Het wordt ‘pensioen’ klinkt gek. Zo voelt het voor mij niet echt”, zegt Phinney. “Ik wil mijn dankbaarheid uitdrukken tegenover iedereen die mij in mijn twaalfjarige carrière heeft gevolgd en gesteund. Dit is iets waar ik al enkele jaren mee bezig was en eigenlijk heeft mijn lichaam voor mij beslist. Ik ben als atleet langer wel geblesseerd geweest dan niet geblesseerd. Dit voelde als een goed moment om mijn chips in te ruilen en het casino te verlaten. Ik wil nu meer tijd maken om kunst te creëren en muziek te schrijven.”(DMM) 

Phinney spoelde zijn pakje friet door met een glas Duvel na de Ronde van Vlaanderen van vorig jaar.
rv Phinney spoelde zijn pakje friet door met een glas Duvel na de Ronde van Vlaanderen van vorig jaar.

Belgische vrouwen in ploegenachtervolging grijpen ondanks recordtijd naast medaille

Op het EK baanwielrennen in het Nederlandse Apeldoorn heeft het Belgische vrouwenteam in de ploegenachtervolging zich ondanks een Belgisch record niet kunnen plaatsen voor de strijd om brons.

Annelies Dom, Shari Bossuyt, Jolien D’hoore en Lotte Kopecky hadden de vijfde tijd in de kwalificaties neergezet (4:25.730) en maakten daardoor geen kans meer op goud of zilver. Daarvoor moesten ze in de top vier eindigen. Een wedstrijd om het brons in dit olympisch nummer kon wel nog, op voorwaarde dat ze in de eerste ronde een van de twee snelste tijden onder de niet-finalisten noteerden. Maar dat lukte net niet.

In die eerste ronde wonnen de Belgen vlot hun duel tegen Nederland met een tijd van 4:21.933, waarmee ze ruim een seconde onder het vorige Belgische record doken (4:23.181). Maar het nieuwe record volstond niet om door te stoten naar het gevecht om brons. Dat wordt een strijd tussen Frankrijk en Italië. België haalde in Apeldoorn als vijfde wel de top acht en de daaraan gekoppelde puntenoogst is belangrijk met het oog op de Spelen van Tokio 2020. 

Mannenkwartet in teamachtervolging mag niet naar medaillestrijd

Net als de Belgische vrouwen hebben ook de mannen zich op het EK baanwielrennen in het Nederlandse Apeldoorn niet kunnen plaatsen voor het duel om brons in de ploegenachtervolging. Kenny De Ketele, Robbe Ghys, Rune Herregodts en Sasha Weemaes moesten na een achtste chrono in de kwalificaties in de eerste ronde aan de bak tegen Zwitserland. Het Belgische kwartet legde de zestien ronden (4.000 meter) af in 3:57.985, bijna een seconde boven het nationale record van oktober 2018 (3:57.037). Daarmee hielden De Ketele en co in die eerste ronde alleen Polen (4:01.376) achter zich.

Om door te stoten naar de wedstrijd om het brons moesten de Belgen bij de snelste twee niet-finalisten zijn. De plaats in de top acht, en vooral de puntenoogst die daaraan is verbonden, is wel belangrijk met het oog op de Olympische Spelen van volgend jaar in Tokio. De finale wordt een duel tussen Denemarken en Italië. Zwitserland en Groot-Brittannië bikkelen om brons.

Photo News
Photo News

Gilke Croket wordt zestiende in scratch, Jules Hesters gaat er meteen uit in afvalling

Gilke Croket is als zestiende geëindigd in de scratch op het EK baanwielrennen in het Nederlandse Apeldoorn. De Britse Emily Nelson sprintte na veertig ronden (of 10 km) naar goud voor de Ierse Shannon McCurley. De Portugese Maria Martins vervolledigde het podium. De Nederlandse titelverdedigster Kirsten Wild moest voor eigen publiek tevreden zijn met de zevende plaats in deze niet-olympische discipline.

In de individuele afvalling bij de mannen, evenmin olympisch, zat de wedstrijd van Jules Hesters er meteen op. De Europese kampioen bij de beloften viel na de eerste sprint als eerste van de achttien renners af. De overwinning ging naar de Italiaan Elia Viviani. De spurtbom van Deceuninck-Quick.Step haalde het voor de Fransman Bryan Coquard en de Pool Filip Prokopyszyn. 

Photo News
Photo News

Zes aanwinsten voor Bahrain-Merida

Bahrain-Merida heeft liefst zes transfers aangekondigd. Pello Bilbao (Astana), Eros Capecchi (Deceuninck-Quick.Step), Scott Davies (Dimension Data), Marco Haller (Katusha-Alpecin), Kevin Inkelaar (opleidingsploeg Groupama-FDJ) en Rafael Valls (Movistar) trekken naar de wielerformatie. Het zestal tekende een contract voor twee seizoenen. Bilbao is de grootste naam, de Spanjaard was dit jaar goed voor twee ritzeges in de Giro. 

Pello Bilbao.
AP Pello Bilbao.

Belgische vrouwen worden vijfde in kwalificaties achtervolging, mannen zijn achtste

Op de eerste dag van het EK baanwielrennen in het Nederlandse Apeldoorn is het Belgische vrouwenteam woensdag als vijfde (op elf landen) geëindigd in de kwalificaties van de ploegenachtervolging. De mannen werden achtste. Later op de avond komen ze opnieuw in actie.

Annelies Dom, Shari Bossuyt, Jolien D’hoore en Lotte Kopecky klokten 4:25.730 (gem. 54,190 km/u) en waren daarmee 9.790 trager dan het winnende kwartet uit Groot-Brittannië. In de eerste ronde komen ze uit tegen de Nederlandse vrouwen. Die reden met 4:30.776 de achtste chrono. Bij winst maakt België nog kans op brons.

Kenny De Ketele, Robbe Ghys, Rune Herregodts en Sasha Weemaes zetten in de kwalificaties bij de mannen de achtste tijd neer met 3:57.211 (gem. 60,705 km/u). Zij gaven daarmee 5.378 toe op nummer één Denemarken, dat 3:51.833 noteerde. In de eerste ronde komen de Belgen uit tegen Zwitserland, dat vijfde werd in 3:55.909.

Photo News

Christopher Juul-Jensen blijft twee jaar langer bij Mitchelton-SCOTT

De Deen Christopher Juul-Jensen (30) heeft zijn contract bij Mitchelton-SCOTT met twee jaar verlengd, tot eind 2021. Juul-Jensen rijdt sinds 2016 voor het team. Hij is er een vaste waarde in de kern voor de klassiekers en de grote rondes. Zij reed hij dit jaar de Giro en de Tour.

Op zijn erelijst prijken onder meer eindwinst in de Ronde van Denemarken (in 2015), ritwinst in de Ronde van Zwitserland (in 2018) en het nationaal kampioenschap tijdrijden (in 2015). “Sinds Chris bij onze ploeg kwam in 2016, is hij gegroeid in zijn rol als leider in het team. Hij is heel betrouwbaar en veelzijdig, we kunnen hem naar elke wedstrijd meenemen. Vooral in de rittenkoersen speelt hij een grote rol”, aldus hoofd sportdirecteur Matt White.

EPA

Stijn Van Boxstael zorgt voor Belgische ritzege

Onze landgenoot Stijn Van Boxstael heeft de vijfde etappe van de Crocodile Trophy gewonnen, een Australische rittenkoers voor mountainbikers. Van Boxstael reed na een lastige beginfase in de vlakke tweede etappehelft weg uit een kopgroep van acht renners. Aan de finish had hij 1:36 voorsprong op de Nederlander Bart Classens, die al twee etappes won. De Zuid-Afrikaan Alan Gordon werd derde op 1:52 maar blijft aan de leiding in het klassement. Daarin is Van Boxstael vijfde en Bram Saeys, een andere Belg, zesde.

De Crocodile Trophy is ondanks het wegblijven van de grote namen vooral bekend dankzij de extreme omstandigheden waarin hij in de afgelegen Australische outbacks wordt afgewerkt, aan vaak bijzonder hoge temperaturen. De vijfde etappe tussen Wondecla en Skybury was 120 kilometer lang, de zesde rit van donderdag 125 km. De Crocodile Trophy eindigt zaterdag in Port Douglas.

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@stijnvb_86) op

Tim Merlier vat in Ardooie zijn veldritseizoen aan

Met de Kermiscross van in Ardooie komt Tim Merlier (Creafin-Fristads) voor het eerst dit veldritseizoen in actie. De Belgische kampioen op de weg had zijn rentree nochtans eerder gepland op de Berencross van Meulebeke, maar verkoos uiteindelijk om langer op de weg actief te blijven. Zo reed hij onder meer nog de Omloop van het Houtland, de Münsterland Giro, Binche-Chimay-Binche en afgelopen zondag de Memorial Rik Van Steenbergen waarin hij vijfde werd.

“Het zal voor mij een immens grote aanpassing worden. De omschakeling van de weg naar het veld is zeer groot. Ik heb wel het voordeel dat de Kermiscross in Ardooie een wedstrijd is die niet op televisie komt. Ik zal zo met iets minder stress aan mijn vuurdoop kunnen beginnen. Het wordt alvast ook een pittige week. Na Ardooie rijd ik ook nog zaterdag de Superprestigecross in Boom en zondag de Wereldbekerwedstrijd in het Zwitserse Bern. Dit zijn dus drie crossen op vier dagen tijd”, vertelde Tim Merlier.

Merlier begint zonder doorgedreven crosstraining aan zijn veldritseizoen. “Dat is nu eenmaal de tol van mijn lange wegseizoen. Ik heb me niet expliciet kunnen toeleggen op het veldrijden ,maar daar maal ik niet om. Ik heb een mooie campagne op de weg kunnen afwerken en dat in de Belgische kampioenstrui. Dat deed wel enorm veel deugd. Een bijkomend pluspunt is dat in mijn eerste cross de grote toppers niet aan de start verschijnen. Toon Aerts, Eli Iserbyt, Laurens Sweeck zijn er donderdag immers niet bij, net als Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Ik hoop dat het tijdens de wedstrijd zelf enkele keren stil zal vallen. Het zal graven worden om mijn stuurmanskunst van vorig jaar in het veldrijden opnieuw op te diepen.”

Opvallend is het grote aantal afwezigen in deze 25e editie van de Kermiscross. “Wij deden hen een aanbod, maar blijkbaar wilden ze hierop niet ingaan. Misschien verkiezen zij rust in aanloop naar komend weekend”, stelt Jochen Demeyere van het organiserende comité. “Merlier en Jelle Wallays zijn wel van de partij. De recente winnaar van Parijs-Tours rijdt elk jaar wel een handvol crossen.”

Het parcours op en rond de Stationsstraat van Ardooie, ook gekend als aankomstzone van een etappe in de BinckBank Tour, is 2850 meter lang waarvan er 2030 meter loopt over weidegrond. Vorig jaar ging de zege er voor de derde keer op rij naar Wout van Aert. De wedstrijd voor vrouwen elite is ondertussen aan zijn vijfde editie toe. Vorig jaar triomfeerde Loes Sels er. Zij komt ook nu weer aan de start, net als onder meer Katherine Compton, Thalita de Jong en Ellen Van Loy. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.