KOERS KORT. Froome nog eens onder het mes: “Ben wat ijzer kwijt”

Photo News

Chris Froome ondergaat nieuwe operatie

Chris Froome is opnieuw geopereerd. De ingreep is nog een gevolg van zijn loodzware val in juni bij de verkenning van de tijdrit in de Dauphiné. “Er zit wat minder ijzer in mijn heup en elleboog. Ik voel me groggy maar alles is goed gegaan”, schrijft de 34-jarige Froome bij een foto waarop hij met opgestoken duim poseert van op zijn ziekenhuisbed.

Froome liep bij zijn val breuken op aan de ribben, dijbeen, heup, elleboog en aan zijn nek. Door het ongeluk kon de Brit geen gooi doen naar een vijfde Tourzege. Dat wordt volgende zomer opnieuw een prioriteit voor hem, net als de Olympische Spelen in Tokio.

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@chrisfroome) op

Vicewereldkampioene Brand begint maandag in Niel aan haar veldritseizoen

Lucinda Brand (30) zal tijdens de Jaarmarktcross van Niel, op 11 november, voor het eerst dit seizoen op een veldrit te bewonderen zijn. De Nederlandse kampioene ruilde ondertussen Team Sunweb voor Telenet-Baloise Lions. Een gegeven waar manager Sven Nys trots op. Vraag is of de vicewereldkampioene wel klaar is voor de strijd?

“Dat Lucinda Brand in competitie komt is voor ons als team zeker een meerwaarde. Kijk maar naar wat ze vorig jaar presteerde in het veldritseizoen, dat was niet mis. Zij drukte mee haar stempel op het hoogste niveau, dat is niet iedereen gegeven. Maar het zal, net als vorig seizoen, wel allemaal opnieuw stap voor stap moeten gaan. Ze wou niet zonder competitie starten tijdens de wereldbekercross van zaterdag 16 november in het Tsjechische Tabor. Vandaar haar deelname maandag in Niel. Het Europees kampioenschap, daags voordien in Italië, laten wij bewust links liggen. Niel is misschien wel een zware cross, die is wel minder technisch dan sommige andere crossen en dus ideaal om daar de veldritcompetitie aan te vatten. Ik verwacht dat Lucinda Brand pas echt op haar best zal zijn op het einde van de maand november”, geeft manager Sven Nys mee.

Nys peuterde Lucinda Brand vroegtijdig los naar zijn team Telenet-Baloise Lions. “Normaal gezien zou Lucinda Brand pas vanaf 1 januari 2020 bij ons kunnen rijden. Door de goede verstandhouding met de mensen van Team Sunweb, waar ze actief was, slaagde ik erin haar nu al voor Telenet-Baloise Lions te laten rijden. Zo kunnen wij haar sneller ondersteunen en de juiste begeleiding geven. Wij hebben net iets meer kennis van het veldritgebeuren, vandaar. We kunnen haar voor honderd procent bijstaan en dat is wel nodig wil je resultaten boeken. En die verwacht ik zeker van haar”, verduidelijkte de Kannibaal van Baal.

De vicewereldkampioene van haar kant voelt zich goed in het shirt van Telenet-Baloise Lions. “De samenwerking verloopt heel goed en prettig. Een tijdje geleden is Sven Nys naar me toegekomen met de vraag of ik voor zijn ploeg wou rijden. Dat zo’n grote renner me bij zijn team wou hebben, is een heel groot compliment. Nu zit ik in een echte crossomgeving met heel veel kennis. Dat is ook de reden waarom ik die stap heb gezet. De voorbije jaren kon ik op inhoud wedstrijden winnen, maar op technisch vlak en qua explosiviteit kan ik nog veel stappen zetten. Het is mijn doel om vanaf dit seizoen ook daarin het verschil te maken. Die extra procentjes winst hoop ik bij Telenet-Baloise Lions te vinden. Natuurlijk wil ik opnieuw wedstrijden winnen, maar ik wil dit seizoen vooral meer crosser worden”, gaf Lucinda Brand mee voor haar eerste cross dit seizoen.

Lucinda Brand.
ANP Lucinda Brand.

Fumiyuki Beppu ruilt Trek-Segafredo voor Delko Marseille Provence

De Japanner Fumiyuki Beppu draagt in 2020 de kleuren van het Franse Delko Marseille Provence. Na zes seizoenen verlaat hij Trek-Segafredo. De 36-jarige Beppu vindt bij het Franse procontinentale team drie landgenoten terug: Masahiro Ishigame, Hideto Nakane en Atsushi Oka.

In 2005 werd Beppu prof bij Discovery Channel. Hij reed daarna ook voor Skil-Shimano, Radioshack en Orica-GreenEdge. De Japanner werd in eigen land twee keer kampioen op de weg (in 2006 en 2011) en drie keer in het tijdrijden (2006, 2011 en 2014).

“Dit is een nieuwe uitdaging voor mij”, zegt Beppu. “Het was tijd dat ik een nieuwe weg zou inslaan met mijn carrière, het een andere wending zou geven. Ik had nood aan verandering, nieuwe doelen. Dat heb ik echt nodig om gepassioneerd te blijven door het wielrennen.”

Bij Delko Marseille Provence wil de Japanner zijn ervaring doorgeven aan de jongeren. “Ik wil delen en doorgeven, maar ik wil mij ook bewijzen want ik hoop op een selectie voor de Olympische Spelen in Tokio.”

Photo News
BELGA

Aanloop naar de Moeren kent grondige wijziging

Begin september raakte bekend dat Ieper in 2020 als startplaats voor Gent-Wevelgem (WorldTour) Deinze vervangt. Die verhuis zorgt uiteraard voor een wijziging van de aanvangskilometers. In een persbericht geeft de wedstrijdorganisatie meer uitleg.

“In overleg met de gemeente Wevelgem werd een mogelijke passage door de deelgemeentes Moorsele en Gullegem nauwkeurig onderzocht. De gemeente is in de 86-jarige geschiedenis van Gent-Wevelgem immers de meest loyale partner van de organisatie. Met een passage in de beginkilometers toont de organisatie haar appreciatie voor deze steun”, luidt het.

“De ploegvoorstelling zal plaatsvinden op de Grote Markt in Ieper, de officieuze start aan de Menenpoort. Van daaruit gaat het naar Sint-Juliaan met het 0 km-punt aan het monument van de Brooding Soldier. Via Zonnebeke rijden de renners over Moorslede, Dadizele en Ledegem naar Moorsele. Aansluitend volgt Gullegem, Sint-Eloois-Winkel, Rollegem-Kapelle en opnieuw Ledegem en Moorslede, vandaar gaat het naar Passendale, Westrozebeke en Langemark-Poelkapelle tot in Veurne.”

Het aantal kilometers tot aan Veurne blijft op die manier onveranderd in vergelijking met de vorige jaren. Waarbij de Moeren de poort blijft waar de wedstrijd traditioneel opengebroken wordt, benadrukt organisator Flanders Classics.

De organisatie had de voorbije weken al een overleg met de burgemeesters en betrokken schepenen van Wevelgem, Ledegem, Moorslede en Zonnebeke. “Hierbij werd vooral de veiligheid van de renners besproken. Passages over brede wegen, omkeren van éénrichtingsverkeer ... Enthousiast gingen alle gemeentebesturen akkoord om samen te werken aan een veilige doortocht doorheen de verschillende gemeentes. De plannen gaan ook al verder en er wordt nu al uitgekeken naar de wielerfeesten die gepaard zullen gaan met de passage van het peloton door de verschillende dorpskernen.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.