KOERS KORT. Bjerg niet geïntimideerd door uurrecord Campenaerts - Sneeuw bedreigt bergritten in Giro

De Gavia.
severeweatherEU De Gavia.

Bjerg niet geïntimideerd door uurrecord Campenaerts

Mikkel Bjerg valt dit jaar het werelduurrecord van Victor Campenaerts aan. Die laatste liet in april een afstand van 55,089 kilometer noteren. “Dat record schrikt me niet af”, vertelde de 20-jarige Deen aan Cyclingnews. “Die 55,089 kilometer geeft mij ook niet per se meer motivatie. Het is wel aan mij om mijn niveau op te krikken. Maar ik ga me gewoon op mezelf concentreren. Of ik het uurrecord op een hoogte zoals Campenaerts ga aanvallen? Dat zou een voordeel zijn, maar door het (beperkte) budget lijkt het weer een poging op zeeniveau te worden. En dan zien we wel of ik mijn afstand van vorig jaar (53,730 kilometer, red.) kan verbeteren. Ik hoop 500 à 800 meter beter te doen. Dan kom ik inderdaad nog tekort om het record van Campenaerts van de tabellen te vegen. Maar dat is iets voor de komende jaren, als ik het ook op een hoogte probeer.” 

Mikkel Bjerg is wereldkampioen tijdrijden bij de beloften.
Photo News Mikkel Bjerg is wereldkampioen tijdrijden bij de beloften.

Sneeuw bedreigt bergritten in Giro

Volgende week dinsdag moet het Giro-peloton in de zestiende etappe de Gavia bedwingen. Maar er ligt een pak sneeuw op de mythische col. Vandaar dat er vraagtekens komen te staan bij een eventuele passage. Mogelijk kiest de organisatie voor een dubbele beklimming van de Mortirolo. Ook de slothelling van vrijdag naar Lago Serrù ligt er allesbehalve goed bij. 

Gavia (28 mei op het programma):

Lago Serrù (24 mei op het programma):

CCC verlengt contract Nathan Van Hooydonck tot 2021

Nathan Van Hooydonck heeft zijn contract bij CCC Team met één jaar verlengd tot 2021. De 23-jarige Belg rijdt sinds medio 2017 voor de WorldTourformatie, nadat hij werd klaargestoomd in het opleidingsteam van BMC. Van Hooydonck is vooral belangrijk in de klassiekers voor het team van Greg Van Avermaet.

Manager Jim Ochowicz verklaart dat de beslissing Van Hooydoncks contract nu al open te breken een teken is van het vertrouwen in zijn kwaliteiten en een erkenning voor zijn rol in het team. “We geloven dat hij een renner is met veel talent, hij heeft een grote toekomst voor zich”, aldus Ochowicz. “Hij heeft zich constant bewezen als waardevolle knecht van Greg Van Avermaet in de klassiekers en hij is zeker in staat om voor zijn eigen resultaat te gaan in deze koersen.”

“Toen Jim Ochowicz me na Parijs-Roubaix bij zich riep om me te zeggen dat het team mijn contract wilde verlengen, was ik echt blij”, verklaart Van Hooydonck. “Het was dan ook een makkelijke beslissing. Ik voel me gewaardeerd in het team voor het werk dat ik verricht. Deze contractverlenging toont aan dat het team potentieel ziet in mij, wat me veel vertrouwen geeft. De renners rond me in de groep voor de klassiekers zijn zo ervaren, ik kan dan ook veel van hen leren. Dit seizoen zette ik al een goede stap voorwaarts. De komende seizoenen wil ik dat opnieuw doen en samen met Greg Van Avermaet de finales van de klassiekers rijden. Ik zou ook graag voor een eigen resultaat rijden in de kleinere koersen. Hopelijk kan ik in de komende jaren ook kopman zijn in de grotere koersen.” 

Photo News



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • monique bolen

    Al eens gezien hoe snel ze daar de wegen vrij maken, trouwens je kan in volle zomer sneeuw hebben in die streken regen boven de 1500 meter grens gaat over in sneeuw, het is de klim dat ze doen niet de afdaling hé dus zo gevaarlijk is het niet en eenmaal boven de afdaling gaat over een bredere mooie weg.

  • bernard deplacie

    Waarom schrappen ? Heroïek kunnen we in de wielersport wel gebruiken... Gevaarlijk? Bah nee. Streep boven trekken

  • Jeff Schelfhout

    Schelfhout Jeff. Met de weersvoorspellingen in de regio voor de volgende dagen ( zware sneeuwval rond de 2000 meter) gaat dit nooit lukken . Men zou best nu al aankondigen dat het parcours van de etappe gewijzigd wordt. ( Gavia schrappen is de beste optie die men kan nemen voor de veiligheid van de renners , volgers en toeschouwers.)