Hoogleraar is resoluut: "UCI moet motoren verbieden pal naast of achter wielrenners te rijden"

photonews
Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de KU Leuven en TU Eindhoven, uit kritiek op de Internationale Wielerunie (UCI) omdat die weigert motorrijders te verbieden om tijdens wedstrijden pal naast of achter een wielrenner te rijden.

Momenteel mag een motor niet net voor een renner rijden, maar volgens Blocken is het wetenschappelijk afdoende bewezen dat er ook ongewenste effecten optreden als ze naast of achter wielrenners rijden.

"Onze windtunneltesten en computersimulaties tonen aan dat een renner die op een afstand van één meter achter een motorfiets rijdt, tot vier keer minder luchtweerstand ondervindt en met dezelfde inspanning plots dubbel zo snel kan rijden", aldus Blocken in een blog op de Dagkrant van de KU Leuven. "Zelfs rijden op een grotere afstand achter de motorrijder levert nog steeds significant voordeel op. Op 30 meter bijvoorbeeld heb je als wielrenner nog steeds twee tot drie procent minder luchtweerstand."

Wielrenners hebben niet alleen voordeel als ze achter de motor rijden, maar ook als ze voor de motor uitrijden. "Uit onze testen blijkt dat de aanwezigheid van een motorfiets achter een renner op een afstand van 0,25 meter, 0,5 meter of 1 meter de luchtweerstand van de renner doet afnemen met respectievelijk 8,7 procent, 6,4 procent en 3,8 procent, waardoor de renner ook in dit geval sneller zal kunnen rijden", aldus Blocken. Dat komt omdat de aanwezigheid van de motor de zuigkracht achter de renner doet afnemen.

Anders is het met een motor die pal naast de wielrenner rijdt. "Bij een typische afstand van één tot anderhalve meter tussen wielrenner en motorrijder buigt de luchtstroom voor de motorrijder af langs de zijden en versterkt zo de luchtstroom voor de wielrenner. Die krijgt op die manier een luchtweerstand te verwerken die tot 16 procent hoger kan zijn, waardoor hij tot 8,3 procent trager gaat rijden." Zelfs met een tussenafstand van drie meter is er volgens Blocken nog steeds een toename van de luchtweerstand met vijf procent.




7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • dries vergauwe

    kan niet want dan heb je geen koersvervalsing meer capito???

  • Edje Peeters

    Froome heeft mogelijk astma gekregen door de uitlaat van de motors en daarom dat hij mag puffen. Die motors zorgen ervoor dat de reclame van de renners in beeld komen en daar is het om te doen.

  • pascal devillé

    En wat die nogal stinkende uitlaatgassen van de meeste motors betreft.Die renners ademenen dat allemaal in zeg.

  • Marc De Laet

    En er voor rijden geeft mogelijkheid tot koers vervalsing ... gewoon opdoeken dan maar?!

  • Glenn Wouters

    Hola >Jean pierre, het gaat hier ten eerste over motoren in de koers, en niet op de openbare weg. En het is erg om te zien dat het clubje azijnpissers elke dag groter word die alles willen verbieden. Ze moesten de mensen verbieden die de zon niet ergens anders kunnen zien schijnen. Ik weet niet wat er hinderlijk is aan een moto, maar ze maken de files wel veel korter.