Groenewegen die uit koers werd gezet na negeren van gesloten overweg: "Op die manier gaan er doden vallen"

Groenewegen (R) doet nog een poging om de wedstrijdjury te overtuigen, maar dat is tevergeefs.
Photo News Groenewegen (R) doet nog een poging om de wedstrijdjury te overtuigen, maar dat is tevergeefs.
Mede als gevolg van de botsing met de wagen brak het peloton in de incidentrijke Scheldeprijs meerdere stukken. Bij de spoorwegovergang in Krabbendijke liep het opnieuw fout. De eerste waaier was al gepasseerd wanneer de lichten rood werden en de slagbomen toe gingen. De tweede waaier, bestaande uit 35 man, negeerde de signalen en stak nog over. 

Als de slagbomen opnieuw open gingen, zette de wedstrijdjury de achtervolging in. De hele groep, met onder anderen favoriet Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo), werd uit koers genomen.

"Ik zag de knipperlichten van de spoorwegovergang", vertelt de Nederlandse sprinter. "We zaten op dat moment op 10 à 15 seconden van de voorste groep. Die reden er ook doorheen. Ja, dan is het lastig om te zeggen: 'Wij stoppen wel.' We zijn wel voorbij de knipperende lichten gereden, maar op dat moment rijden we met 60 kilometer per uur. Remmen is dan moeilijk. Daarna kwam de jury en die heeft ons uit koers gezet. Misschien is dat de juiste beslissing, maar die moet dan wel voor iedereen gelden. Want stoppen is de koers verliezen. Ik denk dat de jury in de toekomst beter de tijdsverschillen zou opnemen en de koers beter tijdelijk zou stilleggen. Want nu rijdt de ene groep vrolijk voort en dan wil de volgende natuurlijk mee. Op die manier krijg je dat er doden gaan vallen..."

Poll

Was de uitsluiting van de 35 renners die de gesloten overweg negeerden in de Scheldeprijs terecht?

  • Ja 93%
  • Neen 7%
Photo News

Op de tv-beelden is de eerste waaier waarover Groenewegen het heeft, niet te zien. Het lijkt erop dat enkel zijn groep in de fout gaat. Ook Arnaud Démare (Groupama-FDJ), nog een kandidaat voor winst, zit in die bewuste groep. "Ik ben het absoluut niet eens met de beslissing van de jury", zegt hij. "Ik kon niet vermoeden dat het rood ging worden op het moment dat ik op de spoorweg kwam. Ik ken de consequenties als je de signalen op een overweg negeert: ik ben al een keer op het politiesecretariaat in Valenciennes moeten verschijnen na een incident in Parijs-Roubaix."

Dat was in 2015. Toen stak een nog grotere groep op een nog later moment een gesloten overweg over. Seconden later passeerde een trein aan volle snelheid. "We zijn al jaren bezig over veiligheid", zegt Luc Gheysen, jurylid in de Scheldeprijs. "De beslissing om deze renners uit te sluiten, is niet streng, maar gewoon correct. Het reglement is heel duidelijk: als het licht op rood springt, moet er gestopt worden. Als dit niet gebeurt, moeten de renners uit koers genomen worden."

Bij de 35 renners zitten bekende namen als Tony Martin (Katusha), Davide Martinelli (Quick.Step), Lars Bak (Lotto-Soudal), Ian Stannard (Sky) en Kris Boeckmans (Vital Concept). Ze krijgen allemaal een boete van 100 Zwitserse frank (ongeveer 85 euro). De UCI kan hen nog een extra straf opleggen als ze dat nodig acht. Een schorsing tot een maand is mogelijk.

Photo News



42 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Henk Anck

    En zo nemen de wielerterroristen een voorbeeld aan dergelijke renners! Zij denken dan ook dat men alles mag,overal voorrang hebben en verkeersborden negeren,enz... Het is huilen met de pet op van velen die denken dat ze renner zijn,opdat ze absoluut een gemiddelde moeten hebben na hun rit van meer dan 30km/u, want anders is het niet goed! Het ergste is dat de politie er ook NIETS aan doet!!!

  • rudolf jacobs

    we zijn hier op de openbare weg aant koersen hee mensen en de verkeersregels zijn er voor bijna iedereen,en zeker ook voor wielrenners zelfs nederlanders,een spoorweg is een hindernis en de directie weet dat er treinen komen,en om wat uur ook,nu de directie kan nooit niet precies op de seconde inschatten wanneer renners daar gaan aankomen,staat het u niet aan renners ga dan op de piste rondjes draaien

  • hans hugenholz

    Waarom stopte die motard niet voor de spoorwegovergang? Op deze manier gaf hij op het cruciale moment het signaal: rij door. Hij stopte wel na de spoorwegovergang maar toen was het kwaad al geschied. De straf is overigens terecht maar die motard had toch beter moeten reageren. Wat is eigenlijk de regel in dit soort situaties? Motard stopt voor of na de spoorwegovergang?

  • paul walravens

    Een goeie beslissing en voorbeeld voor de wielerterroristen die zich dat ook permiteren!

  • Freddy Smits

    Wanneer komt er een reactie van het parket voor die renners ? Is naar mijn mening een zéér zware overtreding ? Rijbewijs intrekken kan in dit geval toch.Iedereen gelijk voor de wet is mijn mening.