Dit zijn de (weinig spectaculaire) nieuwe regels om de koers veiliger te maken

Brian Cookson
Cor Vos Brian Cookson
De internationale wielerunie UCI heeft haar nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor de circulatie van volgwagens en motoren in de koers. De richtlijnen komen er na een dramatisch wielerjaar 2016, met het dodelijke ongeval van Antoine Demoitié in Gent-Wevelgem en de levensbedreigende aanrijding van Stig Broeckx in de Ronde van België.

Vorige maand kondigde UCI-voorzitter Brian Cookson in deze krant al beperkingen aan, zowel van het aantal voertuigen als de omvang van de voertuigen. Dat laatste slaat dan op motorfietsen die volgens de nieuwe richtlijnen kleiner en wendbaar moeten zijn. Zo zal er worden ingegrepen in het aantal motoren van persfotografen in bepaalde fases van de koers. De koersdirecteur kan in bepaalde omstandigheden een zogenaamde pool van fotografen creëren. Die zal uit vier fotografen bestaan. De beperking kan zo ver gaan dat alleen de motoren met de tv-camera's nog in de koers worden toegelaten.

De nieuwe regels zijn weinig spectaculair. In hoofdzaak wordt de nadruk gelegd op het correcte gedrag van iedereen die een voertuig bestuurt in de koers.