De bekendste Belg in de (virtuele) wereld: Eden Hazard rondt nu ook mijlpaal op Instagram

REUTERS
Chocolade, Kuifje, bier, mosselen, Eden Hazard. Een mogelijke transfer naar Real Madrid zal zijn 35 miljoen volgers wellicht nog een boost geven. Nu al is de Rode Duivel met voorsprong de populairste Belg op sociale netwerksites. Sterk merk. Vanmiddag overschreed hij de 20 miljoen volgers op Instagram. Geen landgenoot die maar in zijn buurt komt.

Anekdote van Eden Hazard: “Als mijn neven en nichten ergens ter wereld op vakantie gaan, horen ze het ook wel eens. ‘Ah, jullie zijn Belg? Zoals Eden Hazard, dan. Kennen jullie die?’ ‘Ja, we zijn familie van hem.’ ‘Ce n’est pas vrai? ‘t Is niet waar? Onmogelijk.’ En dan moeten ze dat bewijzen. Best leuk.”

Eden Hazard is een fenomeen. Op en naast een veld. Aanbeden door voetbalfans van Afrika tot in Amerika, zo weten ze ook bij Chelsea, waar er dagelijks fanmail en aanvragen binnenstromen van over de hele wereld. Zijn meest gesolliciteerde speler, zijn uithangbord. Een merk dat zichzelf in de markt heeft gezet door zichzelf te blijven. Op sociale netwerksites staat het aantal volgers op circa 35 miljoen, waarvan sinds vrijdag 20 miljoen op Instagram, uitlaatklep waar hij zich het vaakst laat zien. Geen Belg die in online populariteit nog maar in de buurt komt van Hazard. Thibaut Courtois moet het met ongeveer 13 miljoen stellen, Kevin De Bruyne met 12. De rest van de Rode Duivels staat niet eens op de foto.

rv

Het zijn cijfertjes die ook bij Real Madrid interesse wekken. Cristiano Ronaldo heeft tien keer zoveel volgers, zo’n 356 miljoen op de drie grootste netwerken, Facebook, Instagram en Twitter. Lionel Messi en Neymar zitten rond de 200. Hazard parkeert zich, zonder steun van een grote bevolkingsgroep in het vaderland, netjes onder de top 20. In het spoor van Mo Salah, held van bijna 100 miljoen Egyptenaren, Toni Kroos, Paul Pogba, Antoine Griezmann en Philippe Coutinho. Shirtjes en merchandising zal Hazard dus zeker en vast doen verkopen - bij Chelsea is hij jaren de bestseller. In de buurt van de drie grote kanonnen zal hij nooit komen, maar voetbalmarketeers weten maar al te goed dat hij een substantiële commerciële waarde vertegenwoordigt. Zoals ze dat destijds ook bij Nike hadden gezien - daar zit hij bij het kransje grote gezichten in de schaduw van CR7 en Neymar. Zijn grootste Belg.

Het meest opvallende aan het ‘merk’ Hazard: er zit geen machine achter. Zijn Instagram en Facebook worden doorgaans beheerd door een van zijn raadsmannen, niet door een gespecialiseerd bureau. Een bewuste strategie waarop hij staat. Hij wil zijn naturel niet verliezen, laat staan zijn ziel verkopen door overdadige promo of de standaardposts die de meeste spelers voor een match, vergezeld van een blitse afbeelding, online laten zwieren.

Action Images via Reuters

Af en toe een verplichte commerciële boodschap voor een van zijn weinige sponsors, of op vraag van Chelsea, maar that’s it. Hij wil vooral geen aanstellerij. Op die ene uitzondering na geeft hij ook geen inkijk in zijn privéleven. Geen foto’s of video’s van zijn protserige verjaardagsfeestjes met de kinderen, geen gekke dansjes in zijn stories, geen beelden van zijn voetballende zonen, geen opschepperij over donaties voor het sinterklaasfeest voor de jonge voetballertjes bij Stade Braine, zijn eerste club. Wat je ziet, is wat je krijgt.

”Ik heb echt geen zicht op de hoeveelheid fanmail die ik krijg”, zegt Hazard. “Er is hier een dame op de club die er zich over ontfermt. Zo vaak ben ik er niet mee bezig. Ook bij mijn ouders zitten er regelmatig brieven in de bus. (lacht) Mooie brieven. Van vrouwen, kinderen, mannen. Een beetje van alles.” De inbox en de direct messages op Instagram checkt hij al lang niet meer. Als hij de app al niet van zijn telefoon heeft verwijderd.

EPA



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.