Matig seizoen kost Manchester United veel omzet

PRO SHOTS
De matige voetbalprestaties van Manchester United in het vorige seizoen hebben de inkomsten uit kaartverkoop en televisierechten hard geraakt. De commerciële omzet, die onder meer de sponsorgelden en opbrengsten uit de verkoop van bijvoorbeeld shirtjes, petjes en sjaaltjes omvat, nam nog wel toe maar heel wat minder sterk dan vorig jaar.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de club van Marouanne Fellaini en Adnan Januzaj donderdag heeft gepubliceerd. De commerciële omzet steeg in de zes maanden tot en met december met 1 procent tot ruim 103 miljoen pond (140 miljoen euro). Over het gehele vorige boekjaar stegen die opbrengsten nog met bijna een kwart.

De inkomsten uit televisierechten namen door het missen van Europees voetbal met bijna een derde af tot 45 miljoen pond. De kaartverkoop op Old Trafford bracht 46 miljoen pond in het laatje, 13 procent minder dan een jaar eerder. In totaal daalde de omzet met ruim 12 procent tot 194 miljoen pond, terwijl de winst halveerde tot krap 9 miljoen pond.

De omzetdaling komt niet als een verrassing. Manchester United ging er al vanuit dat de opbrengsten dit hele seizoen niet hoger zouden uitvallen dan zo'n 385 à 395 miljoen pond. Die prognose bevestigde de beursgenoteerde voetbalclub donderdag. Vorig jaar werd nog een recordomzet behaald van 433 miljoen pond.