Cardiff City stelde Sala commerciële vlucht voor, maar de voetballer weigerde en koos voor éénmotorig vliegtuigje. “Een waanzinnig plan”, zeggen luchtvaartexperts

Photo News
Heeft Emiliano Sala het onheil over zichzelf afgeroepen? Het lijkt helaas van wél. Mehmet Dalman, voorzitter van Cardiff City, beweert vandaag dat de Welshe club zijn nieuwste aanwinst had voorgesteld om de vlucht tussen Nantes en Cardiff voor hem te regelen. De aanvaller wees het aanbod echter af en koos voor een éénmotorig vliegtuigje. Een waanzinnig plan, volgens luchtvaartexperts.

Als het van Cardiff City had afgehangen, was Emiliano Sala helemààl niet vertrokken met de Piper Malibu, het éénmotorige vliegtuigje dat de 28-jarige spits mogelijk de dood heeft ingejaagd. Clubvoorzitter Mehmet Dalman is resoluut: het was niet zijn idee om Sala op die manier het Kanaal te laten overvliegen. “We vroegen Sala of wij de nodige maatregelen moesten treffen voor zijn vlucht van Nantes naar Cardiff”, zegt Dalman. “Dat zou een commerciële vlucht zijn geweest. Hij weigerde ons aanbod en zei dat hij zelf de nodige schikkingen ging treffen. Ik kan niet zeggen wie zijn vlucht heeft georganiseerd, want ik weet het niet. Maar het was zeker Cardiff City niet.”

Sala nam met zijn keuze voor de Piper Malibu een zwààr risico, bevestigen enkele luchtvaartexperts. Met het toestel gebeurden er in de luchtvaartgeschiedenis al 55 dodelijke ongevallen, waarvan 24 alleen al sinds het jaar 2000. Een huiveringwekkende balans, zegt Alastair Rosenschein, een gewezen piloot.

De cabine van een Piper PA-46 Malibu
Wikipedia De cabine van een Piper PA-46 Malibu

“De overtocht tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een éénmotorig toestel maken, is sowieso een riskante onderneming”, aldus Rosenschein. “Dat proberen te doen in de winter en bij nacht, is nog gevaarlijker. De kans is immers reëel dat zo’n vliegtuigje met ijsvorming te maken krijgt. In feite is het gekkenwerk om met zo’n toestel in deze omstandigheden zulke tocht te ondernemen. Als je motor uitvalt, beland je in het water. Met de Piper Malibu gebeurden in het verleden al meer dan 160 zware ongevallen, waarvan 55 met fatale afloop. Een enorm aantal voor een vliegtuigje met een vrij laag productiecijfer.”

Ook vanuit Argentinië, het thuisland van Emiliano Sala, sijpelen echo’s door die wijzen op de risicovolle onderneming van de voetballer. “Het is complete waanzin om de tocht over het Kanaal ‘s nachts en bij slecht weer met een éénmotorig vliegtuig te doen”, zegt luchtvaartexpert Jorge Polanco. “De Piper Malibu is een geweldig vliegtuigje, maar het is niet gemaakt voor slecht weer. Met de huidige winterse omstandigheden kan ijsvorming de motor aantasten en dan is het gedaan met je. Ik begrijp niet wie Sala ervan overtuigd heeft om aan boord te stappen van zulk toestel.”

Een Piper Malibu light, het model waarin Sala gecrasht zou zijn.
Wikipedia Een Piper Malibu light, het model waarin Sala gecrasht zou zijn.

Nog dit: tussen Cardiff en Nantes bestaan er geen rechtstreekse commerciële vluchten. Wie wil reizen tussen beide steden, moet dat doen via de luchthaven van Parijs of Londen Gatwick. Een snellere optie is uiteraard een privévlucht nemen, de keuze die Sala maakte en hem wellicht noodlottig werd. Het vliegtuigje waarmee Sala reisde, zou volgens Britse bronnen gecharterd zijn door Mark McKay, een makelaar die mee betrokken was bij de onderhandelingen rond Sala’s transfer. McKay regelde in het verleden tal van opvallende transfers, onder meer de overgang van Dimitri Payet van Marseille naar West Ham United.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • monique dewaele

    toestel is denk ik ook al meer dan 30 jaar oud - beschilt niet over uitgebreide navigatieapparatuur zoals privéjets - zoals ze schrijven - zou niet meevliegen en zeker niet bij nacht !

  • Jozef Eys

    De fout ligt hier toch enkel en alleen bij de piloot zelf. Die moest toch weten dat het een risico was om met deze slechte weersomstandigheden over het kanaal te willen vliegen. Heel triest en jammer voor beiden.

  • Sobek Wessels

    Waarom is die Piloot dan vertrokken met dit vliegtuig als het zo onbetrouwbaar is in winters weer over zee ?

Live Voetbal

Jouw inzet
Mogelijke uitbetaling 0,00