“Piloot die Sala overvloog had geen licentie om tegen betaling passagiers mee te nemen”

AP
Mócht Dave Ibbotson (59), de piloot die Emiliano Sala vanuit Nantes het Kanaal overvloog, überhaupt het privévliegtuigje besturen? Dat is de vraag die zich stelt na de eerste onderzoekingen rond de wellicht dodelijke vliegtuigcrash van de Argentijnse spits. Feit is dat er rond de tragedie stilaan een onfrisse geur hangt.

“Dave Ibbotson was niet gekwalificeerd om tegen betaling passagiers over te vliegen via het Kanaal”. Onder meer de Britse kwaliteitskrant The Times pakt vandaag uit met het onthutsende nieuws. Volgens de krant zou Ibbotson enkel een vergunning hebben om vrijblijvend passagiers mee te nemen in zijn Piper Malibu, het privévliegtuigje dat Sala vervoerde. En geen commerciële vergunning, waarbij mensen betalen om te mogen meevliegen, wat bij Sala vermoedelijk wél is gebeurd. Mark McKay, de makelaar die de belangen van Sala vertegenwoordigde, bevestigde immers eerder deze week dat hij een vlucht voor de voetballer boekte. “Na de ondertekening van zijn contract bij Cardiff City liet Emiliano mij verstaan dat hij graag terug wilde naar Nantes”, aldus McKay. “Ik heb toen gezocht naar een privévlucht die hem zaterdagochtend naar Frankrijk kon brengen. Dat is gelukt. Het vliegtuigje kon tot maandag in Nantes blijven, om Emiliano dan ‘s avonds terug te brengen naar Cardiff.”

EPA

Ibbotson nam Sala twee keer mee aan boord, maar zou voor een commerciële vlucht dus geen vergunning hebben gehad. Of de piloot ook geschikt was om “blind te vliegen bij nacht en in slecht weer”, een andere vereiste, wordt onderzocht. De Civil Aviation Authority, de instantie die zich in Engeland met de vergunningen voor piloten bezighoudt, wil voorlopig niets kwijt over het onderzoek. Mensen uit de entourage van Ibbotson verwonderen er zich over dat de man zich met commerciële vluchten inliet. “Ik heb altijd gedacht dat Dave een betere loodgieter was dan piloot”, zegt een vriend. “Hij vloog voor de fun. Een onderneming als de France job, voor geld iemand het Kanaal overvliegen: ik wist niet dat hij met zo’n dingen bezig was.”

REUTERS

Bevreemdend is ook dat Ibbotson pas op het allerlaatste moment zou ingehuurd zijn om Sala over te vliegen. Britse media meldden daags na de verdwijning van de voetballer dat Dave Henderson, een ervaren zestiger, de piloot van het vermiste toestel was. Tot die laatste dat dinsdagavond in een merkwaardige Facebook-post weerlegde: “In tegenstelling tot alle berichten in de media ben ik niet dood!”, luidde het. Enkele uren na zijn boodschap verwijderde Henderson zijn Facebook-account. Interviews wilde hij sindsdien niet geven.

Schulden

Waaróm het Ibbotson was en niet Henderson die het verongelukte toestel bestuurde, blijft voorlopig een raadsel. Maar dat er rond de affaire een onfrisse geur begint te hangen, wordt met de dag duidelijker. Britse media graafden intussen in het verleden van Ibbotson. Ze ontdekten dat de man in enkele rechtszaken verwikkeld is en voor 21.000 euro aan schulden heeft. Op Facebook biedt hij zijn diensten aan voor tal van vliegjobs. Om zijn schulden te delgen? Who knows. Na de heenvlucht liet Ibbotson weten dat de landing met de Piper Malibu niet zo vlekkeloos was geweest als hij had gehoopt. “Heb een beetje problemen gehad met het ILS (het landingssysteem, red.)”, luidde het toen.

Signalen die de vragen bij de familie van Sala alleen maar zullen doen toenemen. De zus en de vader van de voetballer sméékten gisteren alvast om de zoektocht verder te zetten. Een oproep waaraan voorlopig geen gevolg is gegeven.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • RENE LENAERTS

    Een eenmotorig vliegtuig mag enkel de kortste weg nemen bij een oversteek van de zee (bijvoorbeeld Calais-dover); bovendien moet er permanente radarcontrole zijn en het moet vliegen op een hoogte die toelaat om zonder motor al zwevend vaste grond te bereiken.

  • Ronny Cuypers

    En zijn er al bewijzen dat deze vlucht tegen betaling ging? Of was het gewoon een vriendendienst?

  • Christiaan Goethals

    Voor een VFR piloot kan een vlucht over water echt moeilijk worden als de hemel en het water in mekaar versmelten, men vliegt dan zonder horizon. Ik heb zelfs al IFR piloten op die manier weten verongelukken. De veiligste route om over het kanaal te komen is tussen Calais en Dover (een 32 km) op 6000 of 5500 ft.hoogte als VFR piloot.

  • Peter Vandebeek

    Waarom neemt een rijke voetballer zo een groot risico ? Vreemd. Sterkte.

  • Lucas Bouillon

    Zou de piloot die nu vloog ingesprongen zijn voor degene die eerst dood was verklaard ? Eigenlijk van weinig belang voor het ongeval zelf : als de man een private pilot license had kón hij wel degelijk met het vliegtuig vliegen, en ligt het daar niet aan.