Referee department: “Doelpunt van Balanta tegen Sint-Truiden onterecht afgekeurd”

Photo News
Het doelpunt van Club-middenvelder Eder Balanta in de 66e minuut op bezoek bij STVV afgelopen zaterdag werd onterecht afgekeurd. De VAR had op dat moment niet moeten tussenkomen, oordeelt het Referee Department van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) maandag. "Er ging slechts een normaal, fysiek contact aan vooraf."

Scheidsrechter Lothar D'Hondt keurde de treffer van Balanta, die op dat moment de 1-2 dacht te maken, aanvankelijk goed. Maar de videoref kwam tussen en vroeg D'Hondt om toch eens naar de beelden te gaan kijken. Na lang aarzelen werd het doelpunt afgekeurd. De partij eindigde alsnog op 1-2. Federico Ricca zette die eindstand vijf minuten voor tijd op het bord.

"De VAR moest in deze situatie niet ingrijpen, omdat het niet een 'clear and obvious error' (duidelijke fout) van de referee was, in het bijzonder voor contacten met het bovenlichaam. Het doelpunt moest niet afgekeurd worden, omdat het om een normaal fysiek contact ging", oordeelde het Referee Department, dat aanstipte dat zowel de VAR als de scheidsrechter een verkeerde beslissing namen. 

Bekijk hieronder het afgekeurde doelpunt van Balanta 




11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Guy Moreels

    Daar heb je het ! Mijnheer Laforge in het busje wist het beter. Scheidsrechter D’Hondt had direct gelijk (keurde de goal goed). Gelukkig heeft Rica dan nog gescoord.

  • Ken Delespierre

    Die VAR Mocht al 100 jaar bestaan van mij.. ik ken zo een ploeg die op het einde van de match altijd gratis penalty’s kreeg, desnoods tot de achterstand was weggewerkt! Eens duiken en hupla penalty.. Ze zijn zelf aan 34 titels geraakt op die manier!

  • constan vriel

    Ulrike, hij plant wel zijn voorarm in de nek van de verdediger. Maar het zal in het vervolg de scheidsen laten twijfelen om in het nadeel van het grote brugge te beslissen.

  • Wim Veirman

    @Katrien Caers: Brugse lobby heeft weer overuren gedraaid? Dan was de goal niet eens afgekeurd geweest. Deze uitspraak verandert niets aan de uitslag en is gewoon de waarheid. Maar uw deskundigheid hier terzake is natuurlijk veel groter dan die van het Referee Department en ik stel dan ook voor dat U vanaf nu alle beslissingen evalueert en de VAR en het RD eens toont hoe het moet.

  • Paul Philippaerts

    Bij voetbal wordt er getrokken en gesleurd, dat het soms ontkleden lijkt. Dan is er niks aan de hand. De koppende speler van Bruggen duwt wel twee spelers voor zich uit, waardoor ze niet meer kunnen deelnemen aan de actie. Obstructie of hoe heet zo iets.