Kiest Anderlecht na 37 jaar voor nieuwe shirtsponsor?

37 jaar sponsoring van één bank met drie namen
BELGA 37 jaar sponsoring van één bank met drie namen
De nieuwe bestuursploeg van Anderlecht wil meer commerciële inkomsten boeken. De kans is reëel dat daardoor na het lopende contract een einde komt aan 37 jaar shirtsponsoring van BNP Paribas/Fortis/Generale Bank.

De grote G van de Generale Bank stond tussen 1981 en 1999 symbool voor Anderlecht. En ook na de fusie tot eerst Fortis en later BNP Paribas Fortis bleef de financiële instelling paars-wit trouw als shirtsponsor Maar na 37 jaar zou de bank van de truitjes kunnen verdwijnen. 

Voorlopig prijkt BNP Paribas Fortis nog op de shirts. De onderhandelingen met de bank lopen nog
Photo News Voorlopig prijkt BNP Paribas Fortis nog op de shirts. De onderhandelingen met de bank lopen nog

Tennis

Een kenner van het dossier bevestigt: «Anderlecht voelt al langer dat BNP niet de brandende ambitie heeft om in het voetbal te blijven. Eigenlijk is BNP sinds de fusie met Fortis in 2008 al een moeilijk verhaal. De bank is traditioneel meer begaan met tennis. De samenwerking met Anderlecht is een uitloper van het tijdperk-Generale Bank. Die bestaat niet meer, en de familie Vanden Stock is ondertussen ook verdwenen.»

Allianz was afgelopen seizoen al shirtsponsor van Anderlecht in de Champions League. De Duitse verzekeraar toont interesse om dat engagement uit te breiden
Photo News Allianz was afgelopen seizoen al shirtsponsor van Anderlecht in de Champions League. De Duitse verzekeraar toont interesse om dat engagement uit te breiden

Gesloopte muren

BNP is niet de enige partner waarmee Anderlecht nieuwe onderhandelingen mee heeft aangeknoopt. De bestuursploeg van Coucke zit de komende weken rond de tafel met zowat elke bestaande sponsor om te spreken over nieuwe voorwaarden. Daar krijgen de investeerders ook wel iets voor terug: Coucke is volop bezig met - letterlijk zelfs - muren te slopen tussen het bestuur en investeerders. De nieuwe voorzitter wil van Anderlecht een netwerkclub maken waar ondernemers elkaar kunnen vinden. Om op die manier nog attractiever te zijn voor nieuwe sponsors, en zo meer inkomsten te genereren.

Anderlecht ontkent

Anderlecht reageerde intussen op zijn website: "De bank en de club melden dat die informatie onjuist is." BNP Paribas Fortis volgend jaar al van de truitjes verdwijnt inderdaad niet metéén van de truitjes. De bank tekende in juli 2017 nog een nieuwe overeenkomst van 2+2 jaar en blijft bovendien actief als sponsor van bijvoorbeeld de eSportsafdeling van paars-wit. Maar of BNP na de zomer van 2019 nog sponsor zal zijn, is zeer de vraag.




24 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • jozef van riel

    Tja Rudi. Dan moet ja van bank veranderen hé! Zoals ik gedaan heb toen DEXIA Club Brugge ging sponseren. Als RSCA supporter heb ik toen direct mijn contracten bij deze bank opgezegd!

  • eric debanne

    Zever in pakjes !

  • Christiaan Goethals

    Wat er hier allemaal geschreven wordt, gaat dit over Club, dan is het kot te klein voor die Clunssupporters.

  • Tim Van Acker

    Hoogstwaarschijnlijk VAR

  • Jonas Gent

    Ze hebben gelijk! Bij sponsoring draait het om het geld, niet om het sentiment. Barcelona speelde ook lang zonder shirtsponsor, maar ze zijn er om commerciële redenen ook mee bezig. Je kan gewoon niet anders.