Odjidja kreeg rood tegen Zulte Waregem, onze huisref Tim Pots: “Interventie VAR niet noodzakelijk”

In minuut 82 van de match tussen Zulte Waregem en AA Gent ging Vadis Odjidja tweemaal door op Cyle Larin. Op aangeven van de VAR trok ref Smet rood. Huisref Tim Pots: “Het was een overbodige overtreding met de studs vooruit waarmee je een speler kan kwetsen. Als de ref rood had getrokken, moest je dat verdedigen. Maar het was geen frontale tackle met hoge intensiteit. Beide spelers liepen in dezelfde richting, het been van Odjidja was ook niet gestrekt. Dat maakte de impact minder zwaar en dus was een VAR-interventie niet noodzakelijk. Smet gaf met een handbeweging aan dat het ging om de tackle met de studs vooruit. Hij greep niet in voor het eventuele natrappen met de voet in de rug, want natrappen/slaan is pas rood als dat met buitensporige kracht gebeurt of naar het gezicht is.”

Vadis Odjidja.
BELGA Vadis Odjidja.

Odjidja: “Het was zelfs geen tackle”

“Ik heb de beelden teruggezien en ik vind het een heel lichte rode kaart”, zei Odjidja zelf over de fase. “Ik wou gewoon druk zetten, hij stopte om de bal af te schermen en ik stapte op zijn kuit of hiel. Het was zelfs geen tackle. Misschien heb ik nog zijn rug geraakt, maar niet met opzet. Wim Smet zei me dat ik vól op zijn kuit getrapt had. Het is jammer, we gingen vol voor de zege, maar daarna was het alle hens aan dek om nog een punt uit de brand te slepen.”

Photo News

Larin: “Iemand die op de grond ligt, schop je niet”

“Ik werd eerst op de grond geduwd, ik denk dat hij toen ook mijn kuit raakte”, luidde het bij ‘slachtoffer’ Larin. “Toen ik al op de grond lag, voelde ik een trap in mijn rug en besliste de scheidsrechter om de rode kaart boven te halen. Of ik het terecht vond? Ik lag op de grond, een speler die al neerligt, trap je toch niet meer aan? Ik weet niet of het met opzet was, maar ik heb hem na de fase duidelijk gemaakt dat je dat niet doet.”




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gianni De feijter

    Règlement is règlement en daar moet je de gevolge van dragen

  • Danny Wauters

    Het gaat iedere week over hetzelfde de VAR. De scheidsrechters die in het busje zitten,moeten dringend beginnen inzien dat zij bepaalde grote verantwoordelijkheden hebben. Ze moeten beseffen dat wanneer zij hun collega vragen eens te gaan kijken die al voor 99 procent diens beslissing gaat beïnvloeden. Omdat deze schrik heeft dat hem iets ontgaan is. Maar vaak als ze iets moeten gezien hebben,kijken ze de andere kant op. En daar wringt het schoentje.

  • Peter Debrouwer

    Als dat rood is en dan eindigt elke match in België met zeven tegen acht . Zielige reactie van de VAR . Maar ze hebben uiteraard heel wat goed te maken de laatste weken ! België maakt zich belachelijk ! Logisch dat we in Europa niet mogen fluiten !

  • Stefaan Put

    Het was geen rood voor natrappen, wat hij volgens mij ook niet gedaan heeft, maar voor het trappen op de enkel waardoor hij ten val kwam. Wat volgens mij niet expres was en zeker niet met gestrekt been. Die elleboog waardoor Plastun zijn neus gebroken is is veel erger maar blijkbaar zelf geen kaart waart. Waar zit de logica.

  • eduard janssens

    Het is een vuile speler maar al zeker geen rood want wie kan zeggen dat dit met opzet was ?