"Koning Boudewijnstadion geschikt maken aan UEFA-normen staat gelijk met nieuwbouw"

Getty Images
Het Koning Boudewijnstadion geschikt maken voor het Europees Kampioenschap Voetbal in 2020 staat gelijk aan een complete nieuwbouw. Dat zou naar schatting tussen 300 en 400 miljoen euro kosten, zegt het Nederlandse expertenbureau The Stadium Consultancy op vraag van Ghelamco, dat een nieuw Eurostadion wil bouwen op parking C aan de Heizel.

Het Bid Book (ingediend door KBVB, Stad Brussel en Brussels Hoofdstedelijk Gewest) is gebaseerd op de bouw van een nieuw stadion voor het Europees Kampioenschap voetbal 2020, zowel voor de groepswedstrijden als achtste finales en ook geschikt voor de openingswedstrijd. Er worden onder meer 60.000 bruto zitplaatsen aangeboden, 50.000 zijn gevraagd, net als 83 skyboxen met 800 stoelen, drie keer zoveel als gevraagd, brengt Ben Veenbrink (The Stadium Consultancy) in herinnering.

Van reclameborden tot de vips
Het ziet tien redenen waarom het Koning Boudewijnstadion niet voldoet aan de eisen. Ten eerste voldoet de capaciteit van het aantal verkoopbare tribuneplaatsen (45.000) niet. Het studiebureau zegt dat maar 16.563 zitplaatsen aan de Uefa-standaarden voldoen, want het gros van de plaatsen heeft geen zicht op zij- of achterlijn (onder meer door reclameborden), de rest bevindt zich verder dan 190 meter van de verste hoek of is gereserveerd voor de media. Ook voldoet het stadion niet aan de eisen voor reclameborden of de regels rond toegangscontrole en veiligheidsconcept: zowel het aantal ingangen als de uitstroomcapaciteit voldoet niet. Verder voldoen de publieksvoorzieningen niet, sommige rugleuningen zijn te laag of er is te weinig beenruimte tussen de rijen, en er zijn te weinig mindervalidenplekken, toiletten of EHBO-posten. De horecatoogs zijn maar een derde van wat Uefa vraagt. Ook de voorzieningen voor vips (belangrijk voor inkomsten), speler en officials voldoen niet, net als de ICT/telecominfrastructuur of de faciliteiten voor media en TV-uitzendingen.

Getty Images

"Geen plan B"

Om het Koning Boudewijnstadion geschikt te maken, is een complete nieuwbouw van 300 tot 400 miljoen euro nodig, zo blijkt uit een benchmark in Europa. Ook wordt gevreesd voor een inefficiënt ontwerp met hogere operationele kosten en lagere inkomsten uit exploitatie. Ook zal een vergunningstraject waarschijnlijk tot 2 jaar duren. "In het gunstigste geval kan medio 2019 begonnen worden met de bouw", zegt Veenbrink. "De resterende bouwtijd tot Euro 2020 is daarmee één jaar, terwijl voor dergelijke bouwprojecten doorgaans minimaal twee jaar nodig is." Ook vraagt het studiebureau zich af of de Uefa een dergelijke koerswijziging zal goedkeuren.

Er is geen plan B, benadrukt het studiebureau. "De belangrijkste aanbeveling voortkomend uit het onderzoek is om het Koning Boudewijnstadion niet als alternatief voor het Eurostadion voor te stellen aan de UEFA."

Het studiebureau zegt ook dat een haalbaarheidsonderzoek (2015) om het Koning Boudewijnstadion te renoveren niet realistisch is, onder meer omdat de netto-capaciteit van dat ontwerp maximaal 26.000 plaatsen bedraagt, minder dan de helft dan gevraagd. Bovendien is de kostenindicatie van 110 miljoen euro 'volledig onrealistisch', aldus Ben Veenbrink. "De enige effectieve optie is om de tribunes naar het veld te verschuiven over de atletiekbaan heen."

Getty Images

Van den Driessche (N-VA) eist onafhankelijke studie

"Waarom een nieuwe studie als er al één bestond? Waarom een studie laten uitvoeren door een concurrent van het Koning Boudewijnstadion? Deze studie is een wanhopige reanimatiepoging van de voorstanders van het Eurostadion die al in verdedigingsmodus zitten," zo reageren N-VA-fractieleider in het Brussels Parlement Johan Van den Driessche en N-VA-gemeenteraadlid in Grimbergen Philip Roosen op de studie over de renovatie van het Koning Boudewijnstadion die Ghelamco heeft laten uitvoeren. Aangezien het resultaat van die analyse nog niet werd bezorgd aan het parlement, is het onmogelijk om de discussie over die analyse ten gronde te voeren.

Toch maakt Van den Driessche een paar politieke kanttekeningen: "Deze studie kwam er in opdracht van Ghelamco, dat absoluut het concurrerende Eurostadion wil bouwen. Bovendien kwam deze studie tot stand zonder het architectenkantoor dat een tegengestelde stelling verdedigt, te consulteren. Dit heeft minstens in de perceptie een probleem van geloofwaardigheid. Daarom vraag ik met aandrang naar een onafhankelijke studie".

Vragen bij timing

Van den Driessche vraagt zich ook af waarom er een nieuwe studie nodig was, vermits Brussels minister Guy Vanhengel (Open Vld) verklaarde dat het onderzoek naar de renoveerbaarheid reeds in mei 2016 gebeurd was. "Ik heb dus grote vragen bij de timing van deze studie en kan alleen maar besluiten dat een deftig onderzoek naar de renoveerbaarheid van het Koning Boudewijnstadion in het verleden nooit gebeurd is", besluit hij.

Philippe Roossen wijst er ook nog op dat de "betwistbare conclusie van de studie dat het KBS niet renoveerbaar zou zijn, helemaal niet impliceert dat het Eurostadion geen ernstige mobiliteitsproblemen heeft en de niet-verenigbaarheid met de geldende GRUP-regels plotseling opgelost zou zijn".