'Tous ensemble' voor de Olympische Spelen in Rio

De Olympische Spelen in Rio naderen met rasse schreden. Op 5 augustus 2016 paraderen onze atleten met de Belgische vlag. Maar de weg naar Rio is nog erg lang. Trainingen, selecties ... onze Belgen kunnen alle steun gebruiken op hun weg naar Rio. En daarom hebben Famous en het BOIC een campagnefilmpje gemaakt die de lange weg naar Rio illustreert. Netsky zorgde voor de soundtrack, terwijl voor de grafische kunsten werd beroep gedaan op Mister Mong.

Het door FAMOUS en het BOIC gecreëerde concept wil de Belgische fans er toe aanzetten om onze atleten aan te moedigen om het beste van zichzelf te geven tijdens de volgende Olympische Spelen 2016. Maar de weg naar Rio is lang en bezaaid met obstakels. De atleten moeten wedijveren met wereldwijde concurrentie. Dat kan enkel lukken met de steun van alle Belgen.

Pierre-Olivier Beckers, voorzitter van het BOIC: "De atleten hebben echt nood aan elke vorm van steun gedurende de volledige aanloop naar Rio 2016. Veel mensen denken dat het grootste deel van de steun tijdens de Spelen zelf pas getoond moet worden. Maar ook alle aanmoedigingen die eraan vooraf gaan zijn van cruciaal belang voor de kwalificaties. Onze 'Road to Rio' heeft vooral als doel om het publiek duidelijk te maken dat onze atleten voor verschillende hindernissen zullen komen te staan. Daarom hopen we op een maximaal aantal mensen die onze kampioenen gedurende het hele traject zullen steunen. Wij zijn nu eenmaal Team Belgium."

Mister Mong: "Metaforische licht aan het einde van de tunnel"

De tv-spot illustreert de lange weg van Brussel naar Rio. Atleten klimmen over Brusselse muren, doorkruisen straten in Marseille en belanden al zwemmend in Rio. Op hun pad komen ze voor allerlei hindernissen te staan die ze moeten overwinnen om goed en wel in Rio aan te komen. De graphics zijn een verdienste van Simon Everaert, een jonge kunstenaar uit Gent, beter bekend als Mister Mong. "Met de graphics willen we visueel weergeven dat onze atleten in al hun verschillende disciplines hard werken om het hoogste niveau te bereiken en zich te plaatsen voor de Olympische Spelen. Elke atleet wordt getoond in een ander type graphic en vertegenwoordigt zo zijn discipline. De video werd gemaakt in Stop motion, wat voor een zeer dynamisch resultaat zorgt. Hiermee benadrukken we opnieuw de dagelijkse inspanningen van de atleten. De film start in de buurt van het Brusselse Zuidstation. Naarmate we in de buurt van Rio geraken, verhelderen en herleven de kleuren. Op die manier roepen we het warme klimaat van Brazilië op, maar tonen we eveneens het metaforische licht aan het einde van de tunnel dat onze atleten wacht", zegt Mister Mong.

Netsky: "Ik kijk er naar uit om onze atleten te ontmoeten"

Voor de campagne werkte het BOIC samen met een andere Belgische kunstenaar. Netsky is bekend bij ons, maar even geliefd buiten de grenzen en zorgde voor de filmmuziek bij deze campagne met het liedje 'Rio'. "Ik ben trots om dit jaar onze nationale olympische atleten te mogen vergezellen op hun weg naar Rio. Ik hoop dat mijn single een vorm van support kan zijn en kan niet wachten om met dit avontuur te beginnen. Ik kijk er naar uit om onze atleten te ontmoeten", zegt Nestky. De spot wordt gelanceerd op 14 november 2015 op de nationale zenders en op Youtube.

De ambassadeurs van Team Belgium voor deze campagne zijn niemand minder dan Jonathan en Kévin Borlée (Atletiek), Lionel Cox (Karabijnschieten), Jasper De Buyst (Baanwielrennen), David Goffin (Tennis), Simon Gougnard (Hockey), Charlotte Leys (Volleybal), Pieter Timmers (Zwemmen), Evi Van Acker (Zeilen), Hans Van Alphen (Atletiek) en Charline Van Snick (Judo).