Zet Mercedes met DAS rivalen nú al een hak? Hamilton pakt uit met opvallend stuur

Hamilton tijdens de testdagen in Barcelona.
FIA Hamilton tijdens de testdagen in Barcelona.
Na amper twee (test)dagen in het nieuwe Formule 1-seizoen bezorgt Lewis Hamilton de concurrentie nú al liters angstzweet. Toen de zesvoudige wereldkampioen deze ochtend op het Circuit de Catalunya zijn nieuwe bolide testte, trok hij voor elk recht stuk leukweg aan zijn stuur. Een technologisch snufje waarmee hij nú al die zevende wereldtitel kan ruiken? “Hoe we dit net gaan gebruiken? Dat houden we voor onszelf.”

Lewis Hamilton nam op de tweede dag van de testdagen in Barcelona de ochtendsessie bij Mercedes voor z’n rekening. Zijn eerste rondjes in de nieuwe W11 waren voldoende om meteen hét gespreksonderwerp te worden in de paddocks. Op on-boardbeelden was immers te zien dat de Brit voor elk recht stuk het stuur naar zich toetrok, zodat de voorwielen iets naar binnen kwamen. Wanneer een bocht naderde, duwde Hamilton het stuur weer voor zich uit, zodat de banden terug naar de oorspronkelijke positie bewogen. Hamilton haspelde liefst 106 toertjes af, een pak meer dan zijn rivalen. Kwestie van de uitvinding direct onder de knie te krijgen. 

Hoe we dit gaan gebruiken en wat we ermee willen bereiken? Dat houden we voor onszelf

James Allison

DAS

Een nieuw technologisch snufje dat direct voor de nodige commotie zorgt. De beelden gaan als een lopend vuurtje rond op sociale media en ook in Catalonië zelf wordt er nog maar over één ding gepraat. Na zijn sessie en middagmaal was het niet toevallig Hamilton die samen met James Allison, het technische meesterbrein van Mercedes - een persconferentie gaf bij de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA). Het duurde niet lang alvorens de innovatieve vondst werd aangekaart. 

Lewis Hamilton en James Allison.
Photo News Lewis Hamilton en James Allison.

“Wat dat stuur was? Ja, we hebben een nieuw systeem in de auto”, deed Allison er koeltjes over. “We hebben er zelfs al een naam voor: DAS.” Experts roerden zich meteen, al snel kwam naar buiten dat het om Dual Axis Steering gaat: een systeem waarmee de voorwielophanging kan beïnvloed worden. “Het schenkt de auto een extra dimensie. Hopelijk halen we er voordeel uit. Hoe we dit gaan gebruiken en wat we ermee willen bereiken? Dat houden we voor onszelf.” 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@f1) op

Snel kwamen ook vragen of dit wel veilig was. “Qua veiligheid zie ik weinig problemen”, was nu Hamilton aan de beurt. “Ik heb er nu nog maar één ochtend mee gereden, maar voor afleiding zorgt het niet. Zelf proberen we het systeem nog te begrijpen.” En of de innovatie wel rijmt met de vaak strenge regels van de FIA? “Zij weten er van en vinden het oké. We hadden al een lang gesprek met hen, dus we hebben er alle vertrouwen in dat het systeem past binnen de regels. Nu is het onze taak om te zien op welke manier het de komende dagen profijt kan opleveren.” 

Lewis Hamilton.
EPA Lewis Hamilton.

De kans is groot dat ze bij Ferrari en Red Bull al eens stevig vloekten. Zes jaar op rij kroonde Mercedes zich tot constructeurskampioen, de twee renstallen hopen eindelijk die kloof volgend seizoen te kunnen dichtfietsen. Nu lijkt het erop dat het zilveren team nog voor de start in Australië (15 maart) - áls de nieuwigheid daadwerkelijk ook voordeel oplevert - een nieuwe straatlengte heeft genomen. 

“Het is grappig dat iedereen hier nu over bezig is”, vervolgde Allison op het persmoment. “Laten we niet vergeten dat in elke wagen nieuwe snufjes zit. Bij ons valt deze innovatie gewoon wat harder op.” Hamilton had het laatste woord: “Na al die succesjaren toont dit aan dat we nog steeds on top of the game zitten.” 

De eerste plek veroverde Hamilton er deze ochtend nog niet mee. De man uit Stevenage klokte de achtste tijd. Sergio Perez was in z’n Racing Point de snelste. 

Lewis Hamilton.
Photo News Lewis Hamilton.



8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • JOANNES HOSTE

    DAS kan ook een nadeel zijn. Het kan een grotere bandenslijtage veroorzaken. En het zou wel eens de oorzaak van ongelukken kunnen worden, het vraagt immers extra aandacht van de piloot en vergroot de kans op een fout.

  • Jack Trijp

    Zal nie helpen, Het wordt, het jaar van Max!

  • Ferdinand Nuyts

    Ferrari met meer benzine al vergeten.

  • MO Van acker

    en Vettel zijn motor is al ontploft, goede start voor Ferrari

  • Roger Deprez

    Mercedes weer de beste wagen zoals al 5/6 jaar.