Onze F1-watcher ziet hoe aanvankelijk gestresseerde Vandoorne als een metronoom een sterk nummertje opvoert

De Coster
Onze F1-verslaggever Jo Bossuyt houdt ook in Monza zijn dagboek bij. Beleef vanop de eerste rij wat er in en rond de paddock gebeurt, maar ook hoe het is met onze landgenoot Stoffel Vandoorne.

->Zondag 3 september - 10.30u *150 miljoen

Ik loop in de paddock en zie Masashi Yamamoto. De nummer 1 van de autosportafdeling van Honda, de grote baas, is onverwacht komen overvliegen uit Tokio. De motorenkwestie bij McLaren komt dus dichter bij de ontknoping. De heer Yamamoto komt immers alleen als het echt serieus wordt. De spilfiguren in het dossier lopen trouwens constant door de paddock, van de ene vergadering naar de andere. Alain Prost, adviseur bij Renault. Jérôme Stroll, grote baas van Renault Motorsport. Cyril Abiteboul, teambaas van het F1-team van Renault. Directeur Zak Brown van McLaren, teambaas Eric Boullier. Voorzitter Jean Todt van de FIA en F1-baas Ross Brawn. En zie. De almachtige aandeelhouders van McLaren, Mansour Ojjeh en investeerders uit Bahrein, de jongens die het feest betalen sinds McLaren geen grote sponsors meer vindt, zijn er ook. Ook dat is uitzonderlijk, dat ze naar een andere grand prix van Monaco en Abu Dhabi komen. Zij zullen dan ook de factuur moeten regelen als McLaren samengaat met Renault, zoals de bedoeling is. En Honda aan de deur zet. Een gepeperde factuur. Even ruwweg rekenen: Honda brengt 100 miljoen in bij McLaren, en een motor die gratis is. Dat is dus 100 miljoen minder inkomsten en een nieuwe uitgavenpost van 50 miljoen. Het geschatte jaarbedrag voor het gebruik van een motor.

Tijd dringt
In de paddock gaat het gerucht dat er een beslissing moet vallen voor zes uur vanavond. Die zal er niet komen. Het is dan ook een zeer gecompliceerde kwestie. Zoals? Zoals dat Renault al drie teams van motoren voorziet (zichzelf, Red Bull en Toro Rosso), en logistiek geen vierde team aankan. Zoals dat Toro Rosso, satellietteam van Red Bull, dus zijn Renaultmotor zou moeten afstaan en die vervangen door een ...Honda. Teambaas Franz Tost van Toro Rosso ziet dat niet zitten, maar heeft niets te zeggen: het zijn Helmut Markko en Christian Horner van Red Bull die beslissen. Maar de tijd dringt, want bij Toro Rosso waren ze al goed opgeschoten met de auto voor 2018, en die is voorzien voor een Renaultmotor en geen Honda. Wellicht is zelfs Carlos Sainz bij het dossier betrokken. Die rijdt nu voor Toro Rosso maar sportieve baas Markko van Red Bull wil van de lastige Spanjaard af. Renault wil hem volgend seizoen dan weer graag en gooide Sainz daarom wellicht op de onderhandelingstafel. Alleen is er nog ene ...Fernando Alonso. Als die beslist om het voor bekeken te houden bij McLaren, dan moeten ze daar een andere teamgenoot zoeken voor Stoffel Vandoorne. En de enige vrije coureur die aan dat profiel kan voldoen is ...Carlos Sainz. Een moeilijk dossier, zei u?

McLaren-Renault
Ook voor de journalisten zijn het drukke tijden. Iedereen loopt in alle richtingen in de paddock, van het ene samenzweerderig gesprek naar het andere. Hoor ik van een Franse collega die heel dicht bij de bron zit: "Dat McLaren volgend jaar met Renault rijdt, staat zo goed als vast. De enige kwestie waar ze nog niet uit zijn is wat met Honda gebeurt: naar Toro Rosso of weg uit formule 1." Maar ook dat klopt dan weer niet met de eis van Renault om hoogstens drie teams uit te rusten: als Honda opstapt, dan moet Toro Rosso wel met een Renault blijven rijden. Enzovoort.

Yamamoto (r), de grote baas van Honda: present.
De Coster Yamamoto (r), de grote baas van Honda: present.
De eigenaars van McLaren.
De Coster De eigenaars van McLaren.
De Coster

->11.10u *Lap

De Belgische persgilde in Monza keek er nog zo naar uit. Achtste op de startgrid, Vandoorne. Natuurlijk zouden auto's met een krachtiger motor hem wel voorbijgaan. Maar starten op de 8ste plaats, het was een unieke kans om in de punten te finishen. En om in het eerste kwart van de race, met misschien een uitstekende start, even te schitteren in de kop van het peloton. Neen dus. Iets voorbij 11 uur, lap: het nieuws valt dat Honda gisteravond dan toch beslist heeft om de volledige motor te vervangen, nadat Vandoorne in het slot van de kwalificaties plots geen vermogen meer vond onder zijn rechtervoet. McLaren laat weten dat het ook mogelijk was geweest om alleen het kapotte onderdeel te vervangen, en dat zulks zonder gridstraf zou gebeurd zijn, maar dat er geen tijd meer voor was. De hele zwik dus maar gewisseld, en dat kost Stoffel nu ...25 strafplaatsen. Rekening houdend met de andere straffen betekent het dat hij op de 18e plaats moet starten.

->12u *Arturo

Het wordt gezellig druk in de paddock van Monza. Italiaans druk. Chaotisch, ja. In de verte zie ik hem weer, de man met de witgrijze manen en cowboyhoed. Een paar lezers van mijn dagboek hebben hem herkend en het antwoord in een reactie gestopt. Inderdaad: Arturo Merzario, nu 74. Formule 1 gereden in de jaren zeventig, alles samen 85 grand prix, onder andere voor Ferrari maar zonder succes. In de sportwagens, voor Ferrari en Alfa Romeo, oogstte hij meer succes. Maar in de formule 1 is hij vooral bekend als de man die het leven redde van Niki Lauda. 

Oké, ze waren met zijn vieren bij de brandende Ferrari, op die 1 augustus 1976, op de Nürburgring. Brett Lunger, Guy Edwards en Harald Ertl waren de andere coureurs. Maar het was Merzario die de hoofdrol speelde, zonder aarzelen in de vuurzee dook om op de tast de gordel van Lauda los te maken -anders kregen ze hem niet uit de toorts. Waarna Arturo zijn collega als een pop uit de Ferrari tilde. Merzario, later: "De adrenaline hielp me. Hoe verklaar je anders dat je iets dat zwaarder is dan jezelf (Arturo is klein en verderlicht, jb) van de grond tilt."

Jarenlang was de sfeer tussen Lauda en Merzario trouwens heel kil. De kleine Italiaan verweet Lauda dat hij hem nooit was komen bedanken. Maar dat klopt niet. De Oostenrijker zocht Merzario op tijdens zijn wederoptreden in Monza, amper zes weken na zijn crash en het heilige oliesel. En schonk hem een gouden horloge. Maar daarna was er inderdaad nog maar weinig contact tussen de heren, en dat zat Merzario niet goed. Tot een paar jaar geleden, toen ze in Monza een hartelijk gesprek hadden. En sindsdien iedere jaar een paar uur met elkaar doorbrengen in deze paddock.

Archiefbeeld van Lauda en Merzario.
rv Archiefbeeld van Lauda en Merzario.
De twee vandaag in Monza.
Bossuyt De twee vandaag in Monza.
De Coster

->12.10u *Onsterfelijk

Kit Harrington en Liam Cunnigham, acteurs van de gevierde reeks 'Games of Thrones', zijn in de paddock. En zie, ze mogen een paar rondjes mee in de tweezitter waarover ik in Silverstone al vertelde in mijn dagboek, omdat onze landgenoot David Saelens hem toen bestuurde. "Als dat maar goed afloopt", denk ik telkens als de tweezitter uitrukt. Die jongens pezen er immers serieus op los, en in Monza betekent dat snelheden dik boven 300 per uur. Anderzijds: voor Kit Harrington moeten we niet vrezen. Als John Snow sterft, dan wekken ze hem toch gewoon weer tot leven? Serieus nu: ze zijn onder de indruk na afloop. "Zo moeilijk om je hoofd recht te houden tijdens het remmen", zegt John Snow.

De Coster
De Coster
De Coster

->12.30u Voorbode

De rijdersparade. Smaakvol want in old timers. De auto waarmee Alonso rond het circuit wordt gereden valt stil. En moet in gang worden geduwd. Een voorbode? De Spanjaard zal in de race net zoals Vandoorne opgeven met pech. Stoffel heeft er in ieder geval zin in, merk ik. Alleen maar problemen dit weekend, maar goed gezind.

De Coster
De Coster

->13.35u *Stress

Ik loop naar de pitlane en kom net te laat aan bij de garage van McLaren. Stoffel is al op weg naar de startgrid. Maar dan beginnen de mecaniciens van McLaren plots iedereen weg te jagen: Stoffel komt aangestormd en zijn auto moet weer in de garage. Daar slingeren de Japanse ingenieurs een laptop in de een of andere poort en gaan aan het tokkelen. Het probleem met de Japanse V6, die deze nacht werd vervangen, is blijkbaar nog niet helemaal van de baan. Je ziet de stress in de garage zo groeien, maar uiteindelijk kan Vandoorne toch vertrekken naar de startgrid. Daar ziet hij er een beetje bezorgd uit, vind ik.

De Coster
De Coster
De Coster

->13.45u *Klippen

Ik loop nog wat rond op de stargrid. Kom John Snow en Davos Seaworth weer tegen. Het valt me weer op hoe klein Snow is, kleiner dan mijn al niet spectaculaire 1m78. Ik probeer me hem in te beelden als die vervaarlijk ogende krijger, maar slaag er niet in zoals hij daar staat, zo weerloos en kwetsbaar jongensachtig. En Davos, ja: hij heeft wel degelijk nog al zijn vingers, volledig, zie ik nu. Ik wandel verder. Heel leerrijk. Zeker weten: als de motorenwissel van McLaren om de een of andere reden dan toch niet doorgaat, dan zal er niet veel meer gebeuren in het huwelijksbed van McLaren en Honda. Een huwelijk dat nu helemaal op de klippen is gelopen, lees ik uit het gedrag van betrokkenen.

De Japanners staan moederziel alleen bij de auto's van Alonso en Vandoorne. Bij Stoffel alweer met die laptop, want ze zijn er blijkbaar niet gerust in. Ondertussen staan Zak Brown en Eric Boullier van McLaren bij de mensen van Renault. Daarnaast, zie ik hoe Frans Tost van Toro Rosso aan het inpraten is op sportieve baas Helmut Markko van Red Bull. Of hoe betrokkenen de motorenkwestie van McLaren helemaal hebben meegenomen naar de startgrid. Zelfs de voorbijkomende straalvliegtuigen van het Italiaanse leger kunnen de gesprekken niet onderbreken.

De Coster
Bossuyt
Bossuyt
Bossuyt
De Coster
De Coster
De Coster

->15.10u *Over and out

Stoffel heeft een uitstekende start genomen. Van 18 naar 15. Daarna gaat hij nog Ericsson en Sainz voorbij, sterk nummertje met de McLaren op dit snelle circuit. En omdat hij heel lang wacht op zijn bandenwissel, kan hij opschuiven in de hiërarchie. Vandoorne draait uitstekende tijden, als een metronoom. Neemt tot 10 seconden voorsprong op zijn teamgenoot Alonso, die niet kan volgen. Als Stoffel al een poos op de 10e plek rijdt, denk ik dat het nu toch wel tijd wordt voor die bandenwissel. Zijn rondetijden beginnen immers minder goed te worden. Ik stap van mijn plek in de perszaal naar het raam tegen de piste, krek boven de garage van McLaren. Stoffel komt eraan, de mecaniciens staan klaar, schroeven de banden eraf en willen de verse erop gooien. En dan valt plots de motor uit. Over and out. Doodjammer na zo een goed weekend van onze landgenoot.

De tifosi kan het niet deren. Meteen na de finish bouwen ze de startgrid om tot een feestzaal, rookbommen en confetti incluis. Indrukwekkend. Straks ga ik nog eens langs bij Stoffel. Wat hij daar vertelt, op welke plaats hij dacht te kunnen finishen en wat ze bij McLaren van zijn prestatie vonden, lees je morgen op de sportbladzijden van onze krant.

De Coster
De Coster



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leon Mertens

    Voor mij is dit geen sport maar mechanisch krachtpatserij waar veel geld mee gemoeid is en alles wat daar gebeurd wordt fel opgeblazen en de mensen trappen erin .

  • Danny Vervloet

    Wat een geluk dat Verstappen zo veel punten gepakt heeft ;)

  • Henkie Janssen

    Volgen ze reden hem met 2 tegelijk voorbij. Slappe coureur. Had 10e plek enkel te danken aan feit dat hij nog geen pitstop had gemaakt.

  • jan van calenberg

    @Henkie Janssen het is een sterk nummer als je met een zeepkist de F1 bolides kan volgen.

  • Staf Vandoorne van pierre de garde

    Hoop volgend jaar bij Renault