Exclusief voor abonnees

Onze F1-watcher blikt terug op zijn gesprekken met Niki Lauda: “De eerste piloot van 3 miljoen per jaar”

1 augustus 1976: de crash waarna Formule 1 nooit meer hetzelfde zou zijn.
BELGAIMAGE 1 augustus 1976: de crash waarna Formule 1 nooit meer hetzelfde zou zijn.
Met de dood van Niki Lauda sterft een stukje van de Formule 1. Als verslaggever vanuit de paddock sprak onze F1-watcher Jo Bossuyt hem meermaals, de voorbije 25 jaar. Waarom de Oostenrijker zo bijzonder was voor de sport. En, ja toch wel, ook als mens.

Het jaar 1976 zit in het collectieve geheugen door zijn hittegolf. Minder bekend: het was ook een bijzonder jaar voor de autosport. Op 1 augustus 1976 begint immers de geschiedenis van de hedendaagse Formule 1. Die dag brandde ene Andreas Nikolaus Lauda uit Wenen net niet dood na een crash tijdens de Duitse grandprix. We herinneren het ons als gisteren. Op bezoek bij een neef hoorden we het op de radio. Ze wisten niet of hij nog leefde. Er was een priester bij geweest, het heilig oliesel. De fan van Niki Lauda die ik was, tiener, fietste aangeslagen naar huis. Klaar voor dagen vol ondraaglijke onzekerheid. Het jaar 1976. Nog geen internet. Nauwelijks nieuws. Maar er was wel al televisie. En vooral: een toeschouwer met filmcamera had langs het eindeloos lange asfaltlint van de Nürburgring (28 kilometer!) uitgerekend die plaats gekozen. Een week later raakte zijn filmpje eindelijk tot in de huiskamers.

Je hebt 15% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eduard Janssens

    De F1 draagt mee aan de ontwikkeling van onze auto's wat veiligheid betreft

  • DIRK VAN BRUSSEL

    Guido, uw logica volgen moeten we bvb ook niet meer aan wielrennen doen. Hoeveel jonge gasten zijn al niet plots overleden ?

  • Kenneth Berghmans

    Niet alleen de ontwikkeling van motoren! Denk o.a. aan abs, esp, kers, ... en nog vele meer (veiligheids) technologien die ontworpen zijn door de F1 en nu op de openbare weg onmisbaar zijn

  • dirk belis

    Guido! De meerwaarde van constructeurs is de ontwikkeling van de motoren!

  • Gaston Batsleer

    Beste Guido, races zijn er om o.a. nieuwe technologie te testen, ook zijn mensen competitief, verder zei Henry Ford ooit:"racing on Sunday is Selling on Monday" en tenslotte, races zijn er ook ter vermaak van het volk.