New-look Hamilton wil ook new-look megacontract: Brit zou azen op deal van 213 miljoen

Lewis Hamilton, met nieuw kapsel.
Instagram Hamilton Lewis Hamilton, met nieuw kapsel.
Nu Mercedes-baas Toto Wolff heeft uitgeklaard dat de renstal in de Formule 1 blijft, kunnen de gesprekken met kopman Lewis Hamilton beginnen. Geen evidentie, want de zesvoudige wereldkampioen zou 180 miljoen Britse pond - zo’n 213 miljoen euro - eisen voor een driejarig contract. Een gigantisch verschil met zijn F1-collega’s. Als de deal beklonken wordt, duikt Hamilton wellicht de top tien binnen van best betaalde sporters. “We komen er wel uit”, gelooft Wolff in een goede afloop. “Wij willen de snelste coureur in ónze bolide hebben.” 

Stapt Mercedes - de voorbije zes jaar het beste team uit de koningsklasse van de autosport - uit de Formule 1 of niet? Die vraag werd honderden keren gesteld, maar gisteren ontkende teammanager Toto Wolff met klem de exit. Hoewel de renstal zwaar inzet op de Formule E - met als hoogste doel de consument zien te verleiden tot elektrisch rijden -, beweert hij dat het ook volgend jaar rondscheurt in de traditionele variant. “Onze nieuwe deal met INEOS bewijst dat wij doorgaan in de Formule 1", vertelde hij gisteren op een persmoment. “Wij houden van het platform, maar tegelijk zijn we nog altijd in onderhandeling met Liberty Media (de eigenaar van de F1, red.) om de ingrijpende veranderingen op de best mogelijke manier te regelen. Maar stop alsjeblieft met die onzin: Mercedes blijft in de Formule 1.” Handtekeningen voor een verlengd verblijf zijn er nog niet gezet, maar als we Wolff dus mogen geloven, zijn de zilveren bolides nog een tijdje te bewonderen in de F1. 

Toto Wolff.
Photo News Toto Wolff.

Ferrari

Nu dat quasi uitgeklaard is, wil Wolff zijn prijsbeest langer aan zich binden. Het contract van zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton loopt eind 2020 af. In en rond de paddock weerklonken signalen dat Ferrari stevige interesse toonde in de 35-jarige Brit. Of er daadwerkelijk gesprekken plaatsvonden, is niet geweten, maar gevrij was er zeker. “Het is een team dat ik altijd heb geapprecieerd. Waardering krijgen is niet slecht. Dat wil niet betekenen dat we in gesprek zijn, maar ik ga de laatste fase van mijn carrière in. Het is belangrijk dat ik over alle opties nadenk”, stelde Lewis. 

Stop alsjeblieft met die onzin: Mercedes blijft in de Formule 1

Toto Wolff

Die meest waarschijnlijke optie is nog steeds een verlengd verblijf bij Mercedes. Logisch, volgens Wolff. “Het ligt zeer voor de hand dat we met elkaar doorgaan. Wij willen de snelste coureur in ónze auto hebben en Hamilton wil met de snelste auto rijden. We komen er wel uit.” Volgens The Sun zitten beide heren deze week voor het eerst in anderhalve maand weer rond de tafel. De laatste gesprekken dateren van rond de kerstdagen. “We spraken af elkaar met rust te laten in januari. Maar deze week hebben we technische meetings en een shakedown. Tussendoor zou er tijd genoeg moeten zijn om gesprekken te voeren. Ik voel me niet gestrest voor een handtekening. Ik ben optimistisch dat we tot een akkoord zullen komen.” 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@lewishamilton) op

71 miljoen

Mercedes zal dan wel flink wat geld moeten vrijmaken. Volgens de laatste geruchten waar ook The Sun vandaag opnieuw over spreekt, vraagt Hamilton 60 miljoen Britse pond per jaar, zo’n 71 miljoen euro. Aangezien een driejarig contract klaarligt, zou de man uit Stevenage de komende drie jaar dus zo’n 213 miljoen euro opstrijken. Vorig seizoen verdiende Hamilton 41 miljoen euro, hij vraagt dus een fikse verhoging. Ter vergelijking: Sebastian Vettel verdiende vorig seizoen 36 miljoen euro aan pure salaris, de derde in rang was Daniel Ricciardo (Renault), met ‘amper’ 15 miljoen. 

Hamilton heeft zich net voor een zesde keer tot wereldkampioen gekroond.
AFP Hamilton heeft zich net voor een zesde keer tot wereldkampioen gekroond.

Tellen we daar de premies en sponsoring bij, duikt Hamilton na een eventuele contractverlenging wellicht de top tien in van best betaalde sporters. Toch als hij een degelijk seizoen draait en dus in de buurt komt van het aantal zegepremies en andere bonussen die hij vorig seizoen opstreek. Toen stond hij met een totaal van 50 miljoen euro op de dertiende stek. Tel daarbij de 30 miljoen aan eventuele loonsverhoging, en de Brit zou op plek negen pronken. Hamilton is sowieso zeker van ongeveer negen miljoen aan sponsoring en merchandising. Zo heeft hij miljoenencontracten met Tommy Hilfiger, Puma, Bose en Monster Energy. 

Top tien van best betaalde sporters volgens Forbes (2019)

1. Lionel Messi: 116 miljoen euro
(loon en bonussen: 84 miljoen; sponsoring en merchandising: 32 miljoen) 

2. Cristiano Ronaldo: 99 miljoen euro
(loon en bonussen: 59 miljoen; sponsoring en merchandising: 40 miljoen) 

3. Neymar: 96 miljoen euro
(loon en bonussen: 69 miljoen; sponsoring en merchandising: 27 miljoen) 

4. Canelo Alvarez: 86 miljoen euro 
(loon en bonussen: 84 miljoen; sponsoring en merchandising: 2 miljoen)

5. Roger Federer: 85 miljoen euro
(loon en bonussen: 6,8 miljoen; sponsoring en merchandising: 78,2 miljoen)

6. Russell Wilson: 82 miljoen euro
(loon en bonussen: 73,8 miljoen; sponsoring en merchandising: 8,2 miljoen)

7. Aaron Rodgers; 82 miljoen euro
(loon en bonussen: 73,0 miljoen; sponsoring en merchandising: 9 miljoen)

8. LeBron James: 81,5 miljoen euro
(loon en bonussen: 33 miljoen; sponsoring en merchandising: 48,5 miljoen)

9. Stephen Curry: 73 miljoen euro
(loon en bonussen: 35 miljoen; sponsoring en merchandising: 38 miljoen)

10. Kevin Durant: 60 miljoen euro
(loon en bonussen: 27,5 miljoen; sponsoring en merchandising: 32,5 miljoen)

13. Lewis Hamilton: 50 miljoen euro
(loon en bonussen: 41 miljoen; sponsoring en merchandising: 9 miljoen)

Hamilton.
REUTERS Hamilton.



6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marc Koenegrachts

    Hij is zeker niet de snelste rijder. Hij heeft gewoon veruit de beste auto.

  • Freddie Lamers

    Overbetaalde figuur die in feite door de mensen die een Mercedes koopt betaald wordt. Blijf maar Lada rijden.

  • MARC WEST

    Wat moet je in godsnaam blijven doen met al dat geld? beetje meer herverdelen zou niet slecht zijn...

  • Gerrit Versteele

    Hoe rijker hoe zotter! Dat ze maar snel een paar honderd pk bij steken, want zo'n haardos is niet vooruit te krijgen... ;-)

  • Marie Vanakker

    Als Toto de snelste wil wat ligt hij dan steeds met Hamilton te prutsen. Als het nog maar begint te druppelen kan hij al niet meer aan zijn stuur draaien en zakt hij weg in de rangschikking dat het een lieve lust is. Maar ja, nu Verstappen al in de beste wagen zetten is teveel van het goede. Dan heeft hij aan het eind van zijn loopbaan 20+ wereldtitels.