McLaren wil Renault in plaats van Honda: "De anderen steken ons zo voorbij op het rechte stuk"

belga
McLaren wil niet meer voort met Honda. Die beslissing om te scheiden is genomen, nu nog de modaliteiten. Het team van Stoffel Vandoorne wil ook meteen hertrouwen. Met Renault. Conditio sine qua non om Alonso te houden. Snel geregeld? Allesbehalve.

Ze hadden vroeger al een passionele relatie. De vonk die meteen oversloeg toen ze elkaar in 1988 ontmoetten. Vruchtbaar huwelijk. Ze baarden wereldkampioenen, Ayrton Senna en Alain Prost van 1988 tot en met '91. Maar toen verliet Honda het echtelijk dak, begon het een verhouding met Lotus en later Williams. En duwde McLaren recht in de armen van Mercedes. Ook dat huwelijk hield geen stand. Mercedes wilde eind 2014 het hele huis voor zich alleen, deed een bod op de boedel die McLaren had ingebracht. Toenmalige baas Ron Dennis zat dat niet zitten en Mercedes verliet dan maar het echtelijke dak. Om alleen te gaan wonen.

afp

McLaren bleef niet lang alleen. Het zocht zijn oude liefde op en overtuigde die om terug te keren. Honda. Ze stapten in 2015 in het bootje, voor de tweede keer. Doodgeboren huwelijk, deze keer. Ze herkenden mekaar niet meer. Erger: ze kozen voor een LAT-relatie. Kwam Honda in de jaren tachtig nog in Engeland wonen -de Japanners bouwden hun motoren daar om altijd dicht bij hun partner te zijn- dan bleven ze deze keer in het land van de Rijzende Zon. Niet bevorderlijk voor de intimiteit. En als het kind dan ook nog eens slecht scoort op school -de McLaren MCL32 is de risee van de paddock... Na drie jaar (waar) samen zijn ze al op elkaar uitgekeken. McLaren-teambaas Eric Boullier, eerder dit seizoen: "De Japanse cultuur past niet echt meer in formule 1. Ze denken anders." Honda luisterde mee. Beloofde beterschap. Zou hulp inroepen. "Van Mercedes", werd gefluisterd. Bleek politiek te gevoelig, en vooral: Toto Wolff en Niki Lauda, bazen van het F1-team, waren tegen. Honda zocht dus heil bij Ilmor, gereputeerd motorenspecialist -bouwde in de jaren negentig de Mercedes-motor waarmee Hakkinen wereldkampioen werd. Er zou tegen Francorchamps een serieuze stap vooruit komen, beloofde Honda. Neen dus. Stoffel Vandoorne: "We mangelen nog altijd hopeloos veel vermogen, de anderen steken ons zo voorbij op het rechte stuk."

belga
belga

McLaren zag dat al aankomen in juli. Verloor toen al alle vertrouwen in zijn partner. En besliste op dat moment om te scheiden. Er is immers haast. In september moet begonnen worden met de bouw van de auto voor 2018. Moet dus bekend zijn welke motor erin zal zitten, anders kunnen de ingenieurs niet echt vooruit. Maar ook: Fernando Alonso dreigt ermee op te stappen als hij volgend seizoen weer met een zeepkist moet rijden. En McLaren wil hem toch zo graag houden. Oké, het Britse team heeft best wel vertrouwen in Vandoorne, maar de Belg is straks pas aan zijn tweede seizoen toe. En met een transfermarkt die zo goed als niet beweegt op het niveau van de topteams zou McLaren de Spanjaard moeten vervangen door een jonge snaak. Zonder ervaring, zonder klinkende naam. Ondenkbaar. Omdat het team de ervaring van een topcoureur nodig heeft, en de aantrekkingskracht van een wereldster om snel opnieuw dikke sponsors aan te trekken -het gezinsbudget trekt het niet meer. En Alonso, inderdaad: hij wil niet verder met Honda. "Het is Honda of ik", zou hij al gezegd hebben. In Francorchamps zou hij zelfs motorpanne geveinsd hebben toen hij iets voorbij halfkoers opgaf. "We hebben na grondige analyse niet abnormaals gevonden in zijn motor," liet Honda-baas Yuseke Hasegawa al weten.

belga
belga

De beslissing ligt dus al vast, bij McLaren. Het wil volgend jaar met de degelijke V6 van Renault rijden. Iemand uit het Franse kamp, en niet van de minsten, bevestigde het ons al in Francorchamps. Meer zelfs: insinueerde dat McLaren in Francorchamps opzettelijk met te veel downforce reed om op het rechte stuk echt traag te ogen. Hoe dan ook, Renault ziet het best zitten om samen te hokken met McLaren. Maar. Probleem nummer 1: Liberty Media, eigenaar van de formule 1, wil Honda niet aan de deur zetten. Er moet dus een ander team gevonden worden. Daarom wordt met Toro Rosso gesproken, want daar rijden ze nu met Renaultmotor en zo zou Renault het reglementaire maximum van drie teams niet overschrijden als McLaren erbij komt. Probleem 2. Toro Rosso wil garanties dat die Honda het doet in 2018. Probleem 3: teambaas Horner van Red Bull, dat Renault-motoren gebruikt, ziet het plan niet graag uitrollen. Met een Renault in het achtereind van de McLaren, een uitstekend chassis en jongens als Alonso en Vandoorne op de pedalen, zou hij er een straffe concurrent bij krijgen. Tot slot, probleem 4: het eergevoel van de Japanners. Honda stuurt er nog altijd op aan om door te gaan met McLaren, in 2018. En doet al het mogelijke om de onderhandelen over een ...McLexit zo moeilijk moeten te maken. Lees: de factuur van de scheiding zo hoog mogelijk te laten oplopen, zodat de Britten misschien gaan nadenken. Inderdaad: en of er nog wat moet gediscussieerd worden.

ap
epa



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.