Max Verstappen wint na bloedstollende slotfase GP van Oostenrijk, jury ziet geen graten in inhaalmanoeuvre van Nederlander

Het bewuste inhaalmanoeuvre.
rv Het bewuste inhaalmanoeuvre.
Negende F1-race van dit WK, en voor het eerst staat er geen Mercedes-rijder op het hoogste podiumtrapje. Max Verstappen brak de ban in de GP van Oostenrijk. De Nederlander ging na een geweldige inhaalrace in het slot op en over de Fransman Charles Leclerc. Verstappen en Leclerc moesten zich nadien bij de wedstrijdleiding melden om uitleg te geven bij een inhaalmanoeuvre. Na een lang conclaaf behield de Red Bull-rijder zijn zege.

Verstappen moest na een hapering bij de start - de Nederlander viel terug van plaats twee naar acht - de hele wedstrijd lang achtervolgen. “Ik dacht dat het al in de eerste ronde voorbij was.” Charles Leclerc, vanop de pole vertrokken, profiteerde en leek 69 ronden op weg naar de eerste F1-triomf in zijn nog jonge carrière. Dat was zonder een weergaloze Max Verstappen gerekend. De Nederlander retourneerde piloot na piloot. Na 50 ronden moest Sebastian Vettel hem laten voorgaan. Zes ronden later was ook Valtteri Bottas de pineut. En reed Verstappen zowaar op positie twee rond. Tot groot jolijt van de Nederlandse fans: de Oranje-aanhang werd met de ronde gekker op de volgepakte tribunes.

De laatste vijf ronden waren bloedstollend. Verstappen bestookte Leclerc slag om slinger, twee ronden voor het einde ging de Nederlander erop en erover. Reglementair of niet? Een misnoegde Leclerc vond van niet en liet de champagnedouche tijdens de podiumceremonie voor wat hij was. “Ik ben niet blij”, pruilde Leclerc. “Bij de eerste aanval van Max had ik de ruimte om mijn wagen aan de buitenkant ernaast te zettenDe tweede keer ging het anders en gaf hij me niet genoeg ruimte. Ik had het gevoel dat het niet nodig was om dat te doen, gezien hij sowieso sneller was. Naar mijn mening is het oneerlijk.”

De jury liet onmiddellijk na de race weten te onderzoeken of het inhaalmanoeuvre van Verstappen volgens de regels was. De Red Bull-piloot liet het niet aan zijn hart komen. “Het was een harde strijd”, gaf Verstappen in een eerste reactie mee. “Maar als dit niet meer toegelaten is, kunnen we even goed thuisblijven. Dit is de Formule 1. Het hoort er bij. Ongelooflijk dat ik hier nog win. Ik ben heel blij, ook voor Honda. Dit is voor hen de eerste overwinning sinds 2006. Het geeft een enorme boost.”

Rond 20 uur viel voor de Nederlander het verlossende verdict. De jury zag geen graten in het inhaalmanoeuvre, Verstappen behield zijn zege, Leclerc bleef tweede. “Auto 33 (Verstappen, red.) wilde auto 16 (Leclerc red.) inhalen door hem uit te remmen. Auto 33 kwam daarbij naast auto 16 in de bocht en had de volledige controle over de auto. Beide auto’s gingen tegelijk de bocht in, terwijl er te weinig ruimte was. Daarbij kwam het ook tot contact tussen de auto’s. We vinden niet dat één coureur voornamelijk of volledig de schuldige was voor dit incident en daarom vinden we dit een race-incident”, luidt de verklaring van de stewards.

Bottas vervolledigde het podium. Vettel, pas vanaf de vijfde rij gestart na een technisch probleem in Q3, werd vierde. Wereldkampioen en WK-leider Lewis Hamilton, na een gridstraf pas als vierde vertrokken, moest tevreden zijn met de vijfde plaats. De volgende GP is die van Groot-Brittannië, op 14 juli op het circuit van Silverstone.

ANP
AFP
ANP
ANP
AFP
Charles Leclerc, ontgoocheld nadat hij in extremis naast een eerste F1-triomf greep.
Photo News Charles Leclerc, ontgoocheld nadat hij in extremis naast een eerste F1-triomf greep.



116 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • rudi van dijck

    kijk de foto boven. Max heeft rechts ruimte genoeg!! en toch duwt hij LEC links van de baan!! dat is dus heel bewust van Max, om zo zijn wagen te zetten!!! en ja Max had het zeker anders en beter kunnen doen. van LEC was het ook geweten dat zijn banden totaal op waren. die hadden totaal geen normale grip meer. dat laatste is dan wel een grote fout van het Ferrari team. Ferrari en strategie, dat werkt niet.

  • Jacobus Trijp

    Max is verkozen tot man van de wedstrijd met 72% van de stemmen.

  • gerard wauters

    Berry Colijn, nog nooit naar de formule F gekeken zeker. Die rijden niet zo braaf achter elkaar als de F1

  • Hendrik Patyn

    Mr Van Hoecke, Verstappen begon op mediums en eindigde op da harde band, geen verkeerde informatie plaatsen aub. Verstappen had zich in Q2 gekwalificeerd op mediums, zijn teamgenoot Gasly op zachte.

  • Jan Lanclus

    zonder contact met andere wagens kan VER ogenschijnlijk niet winnen en dit is niet de bedoeling van F1 maar van boxautootjes.