Klacht van Red Bull tegen stuursysteem van Mercedes afgewezen

Lewis Hamilton gisteren aan het werk tijdens de vrije oefenritten.
Photo News Lewis Hamilton gisteren aan het werk tijdens de vrije oefenritten.

Het protest dat F1-renstal Red Bull vrijdagavond liet optekenen bij de Internationale Autosportfederatie FIA tegen het veelbesproken nieuwe stuursysteem bij concurrent Mercedes is afgewezen, zo werd zaterdag bekendgemaakt. Het Dual Axis Steering-systeem (DAS) is niet in strijd met de reglementen en mag dus gebruikt worden, is het oordeel van de FIA.

DAS laat de piloot toe om met zijn stuur de stand van de voorwielen te veranderen. Voor 2021 is het systeem verboden, dit jaar mag Mercedes er wel nog gebruik van maken. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gebruikten het vrijdag tijdens de vrije oefenritten, net zoals tijdens de testritten in februari. 

Lees ook.

Verzetsstrijder voor altijd, of enkel als het hem uitkomt? Hamilton oogst lof voor gevecht tegen racisme, maar zorgde ook al voor wereldvreemde uitschieters (+)

“Alleen Verstappen kan Hamilton aan”: onze man blikt vooruit naar start van nieuwe Formule 1-seizoen (+)

Voormalig F1-baas Ecclestone (89) opnieuw vader geworden




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ludo De Nayer

    Ronny, misschien kan via het stuur de camber - caster en/of het toespoor - uitspoor van de voorwielen worden bijgeregeld.

  • Peter Willems

    @Ronny : er is een wezenlijk verschil tussen uw stuur gebruiken om van richting te veranderen en om de hoek tegenover het wegdek te veranderen, want daar gaat het hier om.

  • Ronny Van Wijngaerden

    dacht dat een stuur altijd diende om de stand van je wielen te veranderen. anders rij toch altijd rechtdoor.