Hoogspanning bij Ferrari: mag Leclerc nu wél Vettel het vuur aan de schenen leggen?

Ferrari-rijder Charles Leclerc in Bakoe.
Photo News Ferrari-rijder Charles Leclerc in Bakoe.
Hamvraag in Bakoe: wat doet Ferrari? Sebastian Vettel nog eens voortrekken of het nieuwe goudhaantje Charles Leclerc carte blanche geven? Zondag weten we het.

“Winnen is voor mij geen obsessie. Oké, gevraagd worden om je teamgenoot voorbij te laten is frustrerend. Maar ik begrijp het ook wel. Vettel is bezig aan zijn vijfde seizoen bij Ferrari, hij is viervoudig wereldkampioen en voor mij begint het pas. Ik blijf hard werken. En ja, in sommige situaties zal ik hem weer voorbijlaten, als ze het me vragen.”

We luisteren naar Charles Leclerc tijdens zijn persbabbel in Bakoe, Azerbeidzjan. De journalisten hebben maar één vraag: durft Ferrari zijn nieuwe goudhaantje straks voor de vierde keer terug te fluiten? In Melbourne was Leclerc sneller dan de sukkelende Vettel, maar mocht hij de Duitser niet voorbijsteken. In Bahrein werd Leclerc gevraagd om twee ronden te wachten vooraleer hij Vettel ging aanvallen, maar hij trok meteen van leer. En vooral, in China: in de eerste ronden al kreeg de jonge Monegask het bevel om Vettel voorbij te laten.

Druk van entourage

Geloof niet dat Leclerc zijn positie als waterdrager aanvaardt. Hij zou teambaas Mattia Binotto al gezegd hebben dat hij het zat is om te moeten remmen voor Vettel, gesterkt als hij zich voelt door zijn talent. Er is ook de entourage van Leclerc. Zijn manager is Nicolas Todt, zoon van Jean, in de Schumacher-jaren de grote baas van Ferrari en nu voorzitter van de internationale autosportfederatie FIA. Het opent deuren.

Iemand uit de Todt-clan zou na de Chinese grand prix gezegd hebben: "Dit kan niet door de beugel. Leclerc is sneller en moet snel koersen winnen." Dat iemand uit de teamleiding van Ferrari gezegd heeft dat Vettel mentaal kwetsbaar is en dus steun nodig heeft, zou niet de minste indruk gemaakt hebben op Leclerc en de zijnen. 

Kopzorgen bij Ferrari tijdens de GP van Sjanghai.
EPA Kopzorgen bij Ferrari tijdens de GP van Sjanghai.

Ze hebben een bondgenoot die in het geval van Ferrari altijd zeer machtig is: de Italiaanse pers. "Charles is de nieuwe kopman", schreeuwden de kranten. Het zet de kersverse teambaas Binotto onder hoge druk. Hij is het die al drie keer op rij de beslissing nam om Vettel voor te trekken. Meer moet dat niet zijn om in die Italiaanse pers al geruchten te ontsteken dat Binotto's positie in gevaar is. 

Vandaar: de meeste waarnemers gokken erop dat Binotto zijn Duitse kopman vanaf dit weekend in Bakoe geen voorkeursbehandeling meer gunt maar Leclerc voluit zal laten racen.

Grote baas

Een onbekende factor is Louis Camilleri, CEO van Ferrari als geheel. In China was hij er niet bij, maar na Bahrein (twee races geleden) ging hij na de race bijna een uur in conclaaf met Vettel. CEO's, die zijn soms wel gevoelig voor cijfers: Vettel verdient 30 miljoen euro en Leclerc niet eens een tiende daarvan. 

Zal Ferrari de ongeschreven wet van formule 1, dat de grootste verdiener altijd kopman is, zondag in Bakoe schrappen? (JB)

Ferrari-rijders Sebastian Vettel en Charles Leclerc in China.
Photo News Ferrari-rijders Sebastian Vettel en Charles Leclerc in China.



7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christiane Van Croonenborch

    Grote concurrentie voor Mad Max zelfs beter denk ik ??

  • Maxim Jans

    Laat ze racen en kijk in augustus wie de meeste punten heeft. Dan kan je nog beslissen om teamorders door te voeren.

  • Joske Keyre

    Ik ben een Vettel fan, maar ik vrees dat we de realiteit onder ogen moeten zien en toegeven dat het tijd is voor de nieuwe generatie om over te pakken. De afgelopen jaren heb ik eigenlijk maar 1 piloot zien 'racen' en dat is Mad Max, de rest reed rondjes. Laat Leclerc ook maar begaan zodat we terug wat meer jeugdige actie te zien krijgen.

  • rudi van dijck

    hier staat dat Vettel mentaal kwetsbaar is. wat doet hij dan nog in de F1??. dan is het tijd om de fakkel door te geven!! 25 miljoen krijgen en dan niet met die druk kunnen omgaan. daar moeten ze bij Ferrari toch eens deftig over gaan nadenken he.

  • Romain Thyssens

    Sebastian Vettel reed telkens met een trage teammaat... Dankzij de snelle wagen heeft hij een palmares kunnen bijeen rijden. Maar eigenlijk is het maar een middelmatige piloot. Zet hem nu bij Max Verstappen en hij zou snel wenen...