Ferrari viert feestje in Singapore: Vettel wint op stratencircuit, Leclerc tweede

Sebastian Vettel en Ferrari machtig in Singapore.
EPA Sebastian Vettel en Ferrari machtig in Singapore.
Sebastian Vettel heeft de GP Formule 1 van Singapore gewonnen. De Duitser van Ferrari was op het stratencircuit van Marina Bay iedereen te snel af. Na 392 dagen was het zo eindelijk nog eens raak voor Vettel, die voor de vijfde keer in zijn carrière won in Singapore. De tweede plaats was voor Vettels ploegmaat Charles Leclerc, die het feestje zo compleet maakte voor Ferrari. Max Verstappen werd derde, Lewis Hamilton vierde.

De start in Singapore verliep zonder noemenswaardige incidenten. Charles Leclerc kon zijn koppositie behouden en de Monegask liep vrij snel een seconde uit op eerste achtervolger Lewis Hamilton. In de achtergrond eveneens weinig verschuivingen. Max Verstappen bleef hangen op plek 4, maar hij aasde op de stek van Sebastian Vettel. Ook Valtteri Bottas mengde zich in de strijd.

De eerste negentien ronden leverde niet gigantisch veel spektakel op, maar dan moesten de toppers de pits in beginnen te duiken. Hun rode, zachte banden hadden hun beste tijd gehad en een tactisch steekspel kon beginnen. Wiens plan zou het beste blijken? Vettel en Verstappen doken tegelijkertijd naar binnen en een rondje later volgde ook Leclerc. Hamilton bleef gewoon rijden.

Charles Leclerc.
EPA Charles Leclerc.

‘t Was uiteindelijk Vettel die de beste zaak deed. Hij kwam voor teamgenoot Leclerc de baan op en daar was de Monegask niet mee opgezet. Hamilton reed zo even aan de leiding en de Brit stelde zijn pitstop uit tot ronde 26. Met zijn harde banden kwam de Brit uiteindelijk voor ploeggenoot Bottas weer de baan op, maar dus wel achter Verstappen. Opvallende tactische keuze van Mercedes.

Vettel ging daarna voorbij Gasly. Niet zonder risico, maar de jury keurde het manoeuvre goed. Wat later snelden ook Leclerc en Verstappen voorbij de Fransman, maar de voorgift van Vettel was op dat moment wel al zes tellen. Hamilton reed halfweg de race dan weer vier seconden achter nummer 3 Verstappen.

Lewis Hamilton.
AFP Lewis Hamilton.

Na een crash van Russell moest de Safety Car uitrukken, de Brit werd de eerste rijder die de race moest verlaten. Het duurde een tijd vooraleer alle brokstukken opgeruimd waren en Vettel was zijn bonus dus kwijt. Maar nadat de Safety Car de plaat had gepoetst, schoot de Duitser wel opnieuw prima uit de startblokken. Vettel liep weer wat weg bij Leclerc.

Vettel achter de Safety Car.
Photo News Vettel achter de Safety Car.

Maar niet veel later waren er problemen voor Sergio Perez. Hij moest zijn Racing Point-wagen parkeren en dus moest de Safety Car opnieuw ten tonele verschijnen. De ronden tikten zo weg en niet veel na de herstart moest ook Raikkonen de handdoek gooien nadat hij werd aangetikt door Kvyat. Wéér kwam de Safety Car het circuit op en uiteindelijk mochten de rijders nog 10 ronden elkaar het vuur aan de schenen leggen.

EPA

Vettel hield ook na die herstart relatief makkelijk stand en Hamilton zette ondertussen de aanval in op de derde plaats van Max Verstappen. Maar de Nederlander hield stand. Ook voorin kwamen er uiteindelijk geen verschuivingen meer. Éen en twee voor Ferrari dus.

REUTERS

Vettel wachtte meer dan een jaar op zijn 53ste zege in een Formule 1-race, maar nadat hij dit seizoen worstelde met zijn auto én vorm was het nu wel raak voor de viervoudig wereldkampioen. “Ik moet vooral mijn fans bedanken”, zei Vettel na de race. “De laatste weken waren niet de makkelijkste voor mij, maar ik heb veel kracht geput uit de opbeurende brieven en berichten die de fans mij stuurden. Ik dank deze zege zeker ook aan hun steun.”

Vettel startte als derde achter teamgenoot Leclerc en Hamilton. Hij schoof tot zijn eigen verrassing op naar de eerste plek door een goed getimede pitstop, waardoor hij twee posities won. “De strategie werd pas laat bepaald, maar het team besliste dat ik eerder naar binnen moest dan Leclerc. Ik heb na de bandenwissel vol gas gegeven en tot mijn eigen verrassing lag ik een paar ronden later aan de leiding. Vanaf dat moment heb ik de race kunnen controleren.”

AP

Verstappen: “Pitstop meevaller”

Max Verstappen was best tevreden met zijn derde plek. “Het was goed genoeg”, zei de Nederlandse Formule 1-coureur. “Het is moeilijk inhalen hier, dus ik kan blij zijn met mijn podiumplek. Ik heb in ieder geval weer de nodige punten verdiend voor het kampioenschap”, aldus de rijder van Red Bull, die voor de zesde keer dit seizoen op het podium eindigde.

Verstappen schoof in de race op van plek vier naar drie dankzij zijn pitstop. “Ik moest ook wel naar binnen, want mijn banden waren op. Het ging in het begin van de race zo langzaam, dat mijn achterbanden gewoon afkoelden en ik nauwelijks nog grip had. Die pitstop pakte goed uit, want ik won een positie op Lewis Hamilton. Dat was een meevaller.”

REUTERS

In het vervolg van de race was Verstappen niet in staat de voor hem rijdende Ferrari’s van Vettel en Leclerc te bedreigen. “Het was vooral een kwestie van de banden goed managen”, zei hij. De drie periodes dat de safetycar in de baan was - na crashes van andere coureurs - maakten dat er niet makkelijker op. “Je kunt achter de safetycar niet voluit rijden, maar moet toch zorgen dat je banden warm blijven. Dat is hard werken. Het kost meer energie dan gewoon je rondjes voluit kunnen rijden.”

REUTERS

Hij vond de snelheid van de Red Bull wel in orde. “Er zijn wel weer wat puntjes waar we aan kunnen werken, maar al met al ben ik blij met mijn podiumplek”, aldus Verstappen, die dit seizoen drie keer derde werd, één keer tweede en twee keer won (Oostenrijk en Duitsland).

De uitslag op het Marina Bay Street Circuit:

1. Sebastian Vettel (Dui/Ferrari) de 308,706 km in 1u58:33.667

2. Charles Leclerc (Mon/Ferrari) op 2.641

3. Max Verstappen (Ned/Red Bull-Honda) 3.821

4. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes) 4.608

5. Valtteri Bottas (Fin/Mercedes) 6.119

6. Alexander Albon (Tha/Red Bull-Honda) 11.663

7. Lando Norris (GBr/McLaren-Renault) 14.769

8. Pierre Gasly (Fra/Toro Rosso-Honda) 15.547

9. Nico Hülkenberg (Dui/Renault) 16.718

10. Antonio Giovinazzi (Ita/Alfa Romeo Racing-Ferrari) 17.855

11. Romain Grosjean (Fra/Haas-Ferrari) 35.436

12. Carlos Sainz Jr (Spa/McLaren-Renault) 35.974

13. Lance Stroll (Can/Racing Point-Mercedes) 36.419

14. Daniel Ricciardo (Aus/Renault) 37.660

15. Daniil Kvyat (Rus/Toro Rosso-Honda) 38.178

16. Robert Kubica (Pol/Williams-Mercedes) 47.024

17. Kevin Magnussen (Den/Haas-Ferrari) 1:26.522

Snelste ronde: Kevin Magnussen (Den/Haas-Ferrari) 1:42.301 in 58e ronde (gem. 178,168 km/u)

EPA

De WK-stand:

1. Lewis Hamilton (GBr) 296 ptn

2. Valtteri Bottas (Fin) 231

3. Charles Leclerc (Mon) 200

4. Max Verstappen (Ned) 200

5. Sebastian Vettel (Dui) 194

6. Pierre Gasly (Fra) 69

7. Carlos Sainz Jr (Spa) 58

8. Alexander Albon (Tha) 42

9. Daniel Ricciardo (Aus) 34

10. Daniil Kvyat (Rus) 33

11. Nico Hülkenberg (Dui) 33

12. Lando Norris (GBr) 31

13. Kimi Räikkönen (Fin) 31

14. Sergio Pérez (Mex) 27

15. Lance Stroll (Can) 19

16. Kevin Magnussen (Den) 18

17. Romain Grosjean (Fra) 8

18. Antonio Giovinazzi (Ita) 4

19. Robert Kubica (Pol) 1




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Lanclus

    men zou straatraces zoals deze en Monaco moeten aflassen wegens niet mogelijk om te racen (lees voorbij steken).

  • Marko Decandt

    Na 16 ronden heb ik de tv uitgezet, wat een saaie race zeg. Enkel de pitstops hebben daarna de rangschikking nog even veranderd, maar daarna hebben ze blijkbaar gewoon saai voort geraced. Blij dat ik ondertussen naar de moto races gekeken heb.

  • Tiesj Cloots

    Knappe strategie van Vettel! Fijne race!

  • Eddy DRIES

    Vervelende sport. Was vroeger veel spannender

  • Jef Lois

    Noemt men dat een circuit? Volgende grote prijs kan men beter in een tunnel rijden want inhalen was hier BIJNA onmogelijk. Ik volg deze sport nu 30 jaar en dit moesten ze verbieden . Op een circuit moet men kunnen inhalen zonder veel brokken te maken punt en dat was hier zeker niet het geval. Maar de uitslag klopt wel helemaal enkel de Duitsers met hun ster zullen niet gelukkig zin.